Gå til innhold

Hvor bred er en brannbil?

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Hoppla!

 

Ref en annen tråd her lurer jeg litt på hvor bred en brannbil er. Store Scania-modeller er vel mye brukt, men det finnes sikkert mye andre modeller som er vanlige blant brannbiler også... Hvor brede er disse, sånn cirka? 2,5 meter? 3 meter?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel somregel på brannbilen, selv om de er basert på normale lastebiler en ser daglig, er det forskjellige firmaer som lager påbyggene, sp det kan være en forskjell og.

 

De bruker også en del forskjellige lastebil typer, lokalt har vi faktisk en Mercedes Unimog, og noen diverse Volvo og Mercedes lastebiler.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Scanias svenske hjemmeside ser jeg at CrewCab-hytta deres er 2430mm bred uten speil. Om påbygget er bredere enn hytta vet jeg ikke, men det er som regel ikke ønskelig å ha noe bredere profil enn nødvendig på slike kjøretøyer.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Scanias svenske hjemmeside ser jeg at CrewCab-hytta deres er 2430mm bred uten speil. Om påbygget er bredere enn hytta vet jeg ikke, men det er som regel ikke ønskelig å ha noe bredere profil enn nødvendig på slike kjøretøyer.

 

er samme med lengden og, brannbiler trenger og komme til en god del plasser, og det kan være ganske trangt, hvis bilen er for brei eller lang, kan de slite med og komme frem til brannen, er en del nye boligområder lokalt som er bygget for trange for brannbiler, er idiotisk...

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hoppla!

 

Ref en annen tråd her lurer jeg litt på hvor bred en brannbil er. Store Scania-modeller er vel mye brukt, men det finnes sikkert mye andre modeller som er vanlige blant brannbiler også... Hvor brede er disse, sånn cirka? 2,5 meter? 3 meter?

 

Jada, jeg vet at tråden begynner å bli gammel, men jeg fant noen linker som burde være av interesse:

Egenes Brannteknikk AS

En "kompakt bil" med 2,3 m bredde.

 

Altså finner du nok ikke smalere biler, og en litt større (og Scania) vil sikkert være mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår