stian90 Skrevet Desember 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2007 Har en Blaupunkt Lausanne CD33 bilstereo som sliter med å få inn radiokanaler. Er jeg heldig får jeg inn 2 radiokanaler; NRK P2 og til dels NRJ. Kanalene som jeg får inn er ikke særlig bra heller, lyden varierer veldig og volumet detter litt opp og ned hele tiden. Den hadde lettere med å finne radiokanaler med den gamle, lange originale antenna til bilen, men finner nå nesten ikke en eneste kanal lenger etter at jeg bytta ut antenna med en liten fra BilXtra på ca 15cm. Det gjelder forsovet overalt, uansett om det er i Lørenskog eller sentralt i Oslo hvor det bør være bra med signaler. Noen som vet hvor problemet kan ligge? Kan det være dårlig kontakt eller at coaxkabelen har detti litt ut bak stereoen eller sitter dårlig, dårlig kabel, dårlig antennefeste eller rett og slett den lille antenna som forårsaker dette? En annen ting jeg også lurer på. Er det mulig å søke inn radiokanaler manuelt på denne modellen? Har nemlig ikke funnet ut hvordan man gjør dette enda, om det i det hele tatt går. EDIT: Tror jeg har funnet ut hvordan jeg søker inn manuelt nå. Slå av RDS og derreter søke. Setter stor pris på svar :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lordofcity Skrevet Desember 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2007 hvorfor i heletatt bytte ut lengden på en antennepisk ? den er tilpasset radiomottak 88-108 MHz. En halvbølgedipol eller en kvartbølgedipol er det beste du kan anskaffe deg, noe den orginale antenna mest sannsynlig er. 7/8 dipol fungerer også. Lambda = Lysets hastighet/Frekvensen til signalet DU er ute etter halv lambda eller kvart lambda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Soichiro Skrevet Desember 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2007 Sjekk hvor mange dB antenna har. I Norge bør du ha ei antenne med minimum 12-15 dB signal. Alt metall som kommer mellom antenna og senderen på fjellet kan forstyrre, derfor er ei høyere antenne som regel bedre enn ei lav. Hovedregelen er at ei antenne som er halvparten så lang vil få inn halvparten av signalet, altså 3 dB mindre. ...men sjekk koblinger og jording først ;) D'ække lett å værra kuul! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg