Gå til innhold

Bytte av nærlyspære Avensis 04

Ranger emnet


haalando

Anbefalte innlegg

Vil med denne tråden advare litt angående bytte av nærlyspære. Jeg tok fatt på jobben som jeg antok skulle bli en lett afære. Men den gang ei. Pæra var gått på passasjersiden.

 

Problemet er at det er så trangt at en nesten ikke får hånden inn. Fikk løsnet lokket greitt, men å få det ut/vekk var slettes ikke lett. Måtte senke dette, for så å snu det og lirket det ut når de andre pærekoblingene var frakoblet.

 

Så tok jeg instruksjonsboka fatt, og der leste jeg at en måtte rikke ut kontakten fra pæra for så å løse pæra. SÅ, skjedde det fatale!!!! Stod plutselig med pæra i hånden, med bøyle og pæreholder. Pæreholder knakk rett og slett rett av fra lykta (med nesten ingen kraft!). Enda det stod i boka, at en må rikke kontakten for å få den av.

 

Men heldigvis har nå Toyota i Haugesund vist seg fra sin beste service side. Ny lykt på garanti!! :) Jeg fortalte rett og slett hva jeg hadde gjort, og da fikk jeg beskjed om at de alltid tok pæra ut for så å ta kontakten av pæra. :)

 

ERGO!! vær ekstra varsom på bytte av nærlyspæra. Trangt som fa... og tåler ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2003 mod som hadde samme problemet, bare at der løsnet pæra av seg selv, og ble liggende på reflektoren, slik at den smelta.

Selv om dette var et kjent problem, fikk jeg det ikke på garantien, for at bilen hadde gått 130.000 km. Den utvidede garantien gikk til 5 år, eller 100.000 km. Har alle fått den beskjeden, eller har jeg blitt lurt?

 

Uansett har jeg kjøpt ny lykt fra sverige, da den hadde halv pris i forhold til lokale merkeverksted. Leveransen tok ca 3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hadde det samme problemet da jeg skulle bytte på min 2005 Avensis. Pæra hadde røket på passasjersiden, og der er jo tanken for vindusspylervæske i veien. Og så er det i tillegg inni hampen trangt der. Det jeg gjorde, var å løsne hele lykta, fra utsiden. Fikk den litt ut, og dermed var det "mye" bedre plass til å holde på inni motorrommet. Selv om det var trangt nok, fikk jeg det til.

 

Mine pærer holdt seg imidlertid hele mens jeg byttet dem ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår