Gå til innhold

noe vits med kondensator?

Ranger emnet


ambidex

Anbefalte innlegg

foreslår denne tråden tråden blir stengt eller en moderator begynner å `ta ansvar` om dette fortsetter...

har sett altfor mye av desse trådene med hvorfor, og hvorfor ikke bruke kondensator. det er tross alt berre å søke gjennom forumet..

 

og hvorfor be noen holde kjeft, og hvorfor si at uttalelser er oppkast...?-hørt lignende fra barnhager etc..

 

om man kjøper en kondensator til 1000,-eller mer, for å få mindre støy og et håp om å få mer strøm, eller i tillegg få en ekstra belastning på strømforsyninga er ikke min greie..

jeg legger kablene skikkelig, bruker skikkelig utstyr, og setter på større dynamo og batteri.

 

for uansett hvordan man vrir og vender på det med kondiser i allslags størrelser så er det dynamo og batteriet som gir strøm til hele bilen i utgangspunktet, og som første ledd i strømforsyninga, så det er der man heller bør bruke pengene.

 

og de som trur på hva hokuspokus en kondensator gjør med et anlegg som i utgangspunktet har for lite strømforsyning...-ja de får problem med å overbevise meg ihvertfall..

 

er nok ikke uten grunn at folk kjøper 2-3-400A dynamo og putter i flere batteri, enten de driver med db , sql eller sq..

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

holder det med at vi testet dB med og uten kondensator og gikk ned i dB med kondensator?

 

Harn ikke forklart det? Kondisen skal termineres den òg:P

 

 

Jeg synes det hele makes some sense.

Jeg har opplevd at lyden blir penere og tightere MED kondis enn uten, i tillegg fjærner den noen problemer som støy og blinking. MEN JA!!! du burde ha et bateri som er up to the job.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke klarer å forme en like vel formulert forklaring på en kondensators funksjoner så bør du holde kjeft. Klarer du ikke produsere noe som du mener bunner ut i virkeligheten så er allt du sier oppkast :) Men siden du vet at dette ikke stemmer venter jeg en kjempe god forklaring i løpet av dagen

 

 

 

 

en "vel formulert forklaring" for deg siden du rett og slett "ikke vet bedre"!.... :)

 

--------------------------------

 

Spenning fra batteri: 12,6v ubelastet

 

Spenningstap batteri: 1,2v (0,010 Ohm) dette varier da det er temperatur avhengi men blir skjelden så høyt med frisk batteri, gele batterier er bedre på dette område

 

Spenningstap kabler: 0,4v (0,004 Ohm)det blir maskimal spennings fall BARE om man trekker konstant maks tilgjengelig strøm -også temperatur avhengi og ved å øke tversnittet blir dette spenningsfall enda lavere/mindre...

 

Spenningstap koblinger: 3,6v (0,030 Ohm) kvaliteten på disse vil være avgjørende men tom. billigste utgaven gir aldri så stor spenningsfall og først og fremt av samme grunn som du nevner andre steder: pga effekt utvikling som dette ville gitt... altså: det ville skap mye varme=watt. Ellers kan jeg ikke forstå helt hvordan du kommer til dette tallet. -Har du målt selv med din egen ohmeter?? husk at de fleste forbruker instrumenter også måler resistansen i måleledingene + målepinnene...og disse er mye høyere enn en overgans motstand i koblingsblock...

 

Spenning til forsterker: 7,4v 99,9% av forsterkerne slår seg av spenninger lavere enn 10,4volt da kontrol IC for power supplyene måler spenningen konstant og da går den i protect for å forhindre av sw transistorene blir for varme da disse får en høyere frekvens når batt spennigen blir lavere, og omvendt

 

 

----------------------------------------------------------

 

primært er jo musikk som spilles og dette har en stor variasjon i volum og frekvens ergo strøm trekkes fra strømsforsyningen til ampen er varierende og denne levereren symetrisk spenning, dvs en + og en - i forhold til jord (+50v, -50volt i forhold til 0) STØRRELSEN på kondensatorer som sitter i sekundar siden er mye mer viktig av nettop den grunne, altså utgangs transistorene henter strøm direkt fra disse... en billig amp har liten "strøm bank"=få kondensatorer og med lav kapasitans. Derimot en av bedre kvalitet vil ha flere og større kondensatorer da dette er avgjørende for lydkvaliteten.

 

Delvis enig at "deres kondensator" DEMPER STØY... fordi den støyen som forplanter seg og er mest utbred i bilene/elektronikk er av type commom mode som vil si at symetrien på støy pulsen er nøyaktig likt i både plus kablen eller jord kablen. I tilleg så er en SÅ STOR kondensator veldig dårlig på å dempe høyfrekvens... derfor sitter en LITEN kondensator (0,47uF/100v) like ved børstene i dynamon -den demper det meste av støy som børstene lager...

 

Tror det er viktig å være klar over at en bilforsterker fungere på en helt annen måtte enn et hjemme forsteker, det skyldes i hovedsak bruken av en switchet strømsforsyning som reguleres av strøm behov til utgangene og spenningen til batteriet og måtten disse regulerer effekt behovet defineres i 2 typer: regulert PWM eller UREGulert PWM... switch frekvensen er over 30Khertz=12volten fra bateriet hakkes opp mer enn 30,000ganger i sekundet...

 

et par vesentlige punkter til men har ikke mer tid nå :hello:

 

som det ble sagt tidligere: har du allrede en kondesator: bruk det men aller best er å kjøpe et bedre batteri :win

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker matador for et seriøst innlegg, og regner med at du enten er profesjonell, eller har både noe utdanning og erfaring.

 

Derimot vil jeg si at også du kan holde deg for god til å rakke ned på andre. Samtidig vil jeg takke k3nt for å være en av få som skjønte hva jeg egentlig mente uten å henge seg opp i detaljer siden jeg brukte et eksempel som var satt helt på spissen.

 

Mitt eksempel er basert på et reelt tilfelle for noen år siden. Vi lånte måleinstrumenter fra elektro-lab'en på Høgskolen i Nord-Trøndelag. Jeg målte hovedsakelig spenning, og regnet ut antatt motstand. Med dårlig kontakt i sikringsholder, dårlig kontakt mot batteripol og jording mot et rustangrepet feste til sikkerhetsbelte fikk jeg faktisk et så høyt spenningstap ved høy belastning.

 

Det var bileierens første anlegg, og vi målte mest av nyskjerrighet ettersom jeg aldri hadde sett et værre eksempel.

 

Jeg er enig i at de fleste forsterkere kobler ut lenge før du kommer under 8 Volt, men dette gjelder ikke alle.

 

Når det gjelder kondensatorens evne til å ta bort støy, så kommer det mer an på responstid (Tau) enn størrelse i uF eller F. Selv om dette som regel henger sammen.

 

Uansett føler jeg at vi er enige i konklusjonen. Et godt batteri og gode kabler er viktig for effekten. En kraftig dynamo lader batteriet effektivt, og kondensator kan fjerne støy og gi bedre og renere lyd.

 

God Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente ikke å "rakke ned" på andre derfor smilie på slutten av setningen :)

 

ellers mye erfaring + utdanning=mest riktig... ;)

 

ang. din eks så er virkelige elendige og meget dårlig kontakter overalt gitt, det er jo flere ganger vi har sagt hvor viktig er å montere ting riktig uansett merke eller kvalitet på komponenter.

 

Hvis du bare brukte en eksempel uten reele verdier er forståelig hvorfor de er så høye, ellers er veldig viktig hvordan man foretar målinger og hvordan foreta disse for å utelukke eventuel avvik. -feks om du målte med voltmeteren imellom kontaktene og fikk 3,6volt vil jo mest sansynlig variere om du bruker en felles jord punkt -gjerne ved minus polen til batteriet- og måler diferansen melom kontakt punktene da vil jo den totale diferansen gi mer riktig verdi ;)

 

Ellers siden du nevner theta så kan du se hvordan kretsdesign og store kondensadtorer blir avkoblet med mindre kondensatorer for å gi bedre høyfrekvens demping... forresten dette er et av grunnene til at man foretrekker flere små kondensadotrer i parallel enn en enkel stor kondesator (forklaringen: reaktansen) og samtidig får man lavere total indre motstand.

 

ellers vil jeg nevne samtidig hvorfor kondensator hjelper på discolys: fordi kondensatorer belaster dynamon i større grad ergo må dynamon jobbe mer konstant for å ladde kondensatoren så fort som mulig... dette betyr STØRRE slitasje på dynamon -mem shitau: mindre disco lys... desto lavere laddespenning man har desto mer synlig er discolyset -vanlige syre batterier er "best" egnet til discolys effekten... :).

 

ja, det jeg ikke fikk sagt tidligere er at common mode støy går tvers gjennom kondensatoren :hello: pga støyens symetri som tidligere nevnt -så her hjelper ikke kondisen. Finn en vanlig forsterker og lag brud på minus/skjermen til rca pluggen så du får støy, prvd deretter å sette en kondis på pluss -hva sjeer?? ingen verdens og kondisen har ikke hjulpet i det hele tatt... derimot den aktive elektronikk delen har eliminert total støyen da dette inverteren den ene fasen på støyen og summerer med hverandre og blir eliminert -de fleste kaller dette for "brente signal banner" dog det er feil teknisk forklaring ;) det er lekkasje i et lukket krets :)

 

Så, det som gang på gang er riktig: en kondensator hjelper veldig lite i de fleste anlegg men i 80 åra hjalp en del siden PWM i bilforsterkerne ikke var så effektive og heller ikke så raske... prisen på en kondensator over 1farad er over 1000Kr og en ok gele batteri koster ikke så mye mer men hjelper betraktelig mye mer.

 

ellers sittere jeg deg på slutte:

 

Uansett føler jeg at vi er enige i konklusjonen. Et godt batteri og gode kabler er viktig for effekten. En kraftig dynamo lader batteriet effektivt, og kondensator KAN -av og til- fjerne støy og gi bedre og renere lyd.

 

benytter anledningen for å ønske alle dere en Riktig God Jul og minne dere at uansett hvor mye eller lite vi kan så er vi har for å lære og hjelpe hverandre med gjensidige respekt. :cheers:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine poster ha kasnkje vekket litt irritasjon i denne tråden, og ja jeg beklager til de fornermede.

 

Men det kom noe godt ut av det, det kom flere gode foklaringer. Poenget mitt er at i mange forum slenges det ut meninger med liten begrunnelse.

 

Det skrives over Forklaring til meg som ikke vet bedre i en heller frekk vridning. Jeg er ikke fonermet bare for å si det. Men ikke alle kan vite allt til en hver tid, så da vær med på å høyne det totale bidraget med å begunne svarene slik at vi som lurer på noe kan trekke den beste beslutningen ut i fra gode og veide svar.

 

Igjen til de som er fornermet. Beklager for "snappy" kommentarer.

 

Det er JUL! Kos dere.

 

GOD JUL! :D

 

(Det mangler nok noen R'er i dette innlegget, det ble veltet Cola på tastaturet mitt i dag)

Hilsen

K3nt_

 

Mitsubishi-Klubben Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at det ikke kommer flere begrunnelser er vel fordi dette er ett emne som er tatt opp MAAAAAAANGE ganger før her på dette forumet, og du hadde funnet begrunnelsene der hvis du ville hatt de...

 

Det jeg skal si meg enig i denne tråden her som flere andre også har sagt at kondensatoren har en god evne til å eliminere støy, MEN nå har det seg sånn at det meste av bilstereoutstyr som kommer på markedet i dag klarer fint å rydde opp i denne støyen sjøl. Både på vei ut av signalkilden og på vei inn i forsterkeren, og derfor blir en ekstra kondensator som koster unødig mye penger bortkastet i denne sammenhengen.

 

Jeg ser flere som har kondensator i forbindelse med carputer, og det er sikkert fornuftig for å fjerne rippel og støy.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk på kondensator på forumet så kommer følgende resultater:

http://www.bilforumet.no/search.php?searchid=1711188

 

Mye forvirrende lesning her om man ikke har noe særlig kunnskap fra før.

 

Og for min del, så har jeg ikke plass til ektra batteri, men jeg kunne fint fått plass til minst 10 x 1,5fahrad kondensatorer under gulvet i bagasjen...ikke at det er noe jeg planegger å gjøre, men hvorfor sammenliknes hele tiden 1stk kondis med 1stk batteri? Det henger vel ikke på greip verken kostnadsmessig/plassmessig eller vektmessig?

 

Om det er slik at kondis er bortkastet, kan noen ihvertfall gi meg en link til en side som bekrefter dette hved hjelp av forsøk? Bør da finnes plenty av disse? Alt jeg finner på google er liknende diskusjoner på andre forum :P

 

Men for meg er det også til de grader uaktuelt å dynge ned bilen med 25kilo i ekstra bly som et ekstra batteri fort innebærer..

 

Er det rart det stadig kommer nye poster?

En god og utfyllende tråd om kondis med referanser til real-life forsøk savnes.. Dumt jeg ikke innehar kunnskapene til å kunne uttale meg/lage en slik *hint*hint*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off-topic, men, er det noen som vet åssen en slik bilstereokondensator fungerer? Bare lurer siden jeg er oppdratt med at kondensatorer ikke fungerer på likespenning :/

De fleste kondensatorene er vel egentlig ment for likespenning, mens man har bi-polare kondensatorer for ac.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har plass til 10 kondisser er det LETT å få plass til et batteri også :)

 

Kinetik HC600 f.eks 1500 spenn og gjør MYE mer nytte enn kondisser til samme sum :)

 

Nå vet ikke jeg hvordan disse er utformet, men jeg har vel ca 10-12cm i høyden å gå på så å få plass til batteri er litt vanskelig. Ligger en 1,5kondis under der i dag, og vil helst overbevise meg selv om at den faktisk gjør en jobb siden den først er innkjøpt kiddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår