Gå til innhold

Hvorfor skal bilen "alltid" rulle i gir. Ikke i fri?

Ranger emnet


Slim!

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

 

Jeg har fått høre at en bil aldri skal rulle i fri, men aldri fått en god forklaring på hvorfor (eller klart å finne en god grunn selv). Jeg ser jo det at det er praktisk at bilen kan bremse på giret, men om du ønsker at bakken skal bidra med den farten tyngdekraften tilfører bilen uten å bremse den ned ser jeg ikke lenger noen grunn der.

 

Et eks: På vei ned i garasjen der jeg bor er det en småbratt bakke med biler parkert ganske tett på hver sin side og på vinteren kan det bli så glatt der at krabbefart er det eneste som gjelder. Da synes jeg det kan bli litt smådøvt å ha bilen i gir så den jobber i mot bremsinga mi (har opplevd at det har vært så glatt der at jeg har hatt hjertet i halsen fordi jeg så vidt har klart å få igjen styringa før jeg traff en bil som sto i det trangeste partiet. Dette er selvfølgelig et veldig sjeldent tilfelle og det blir jo strødd, men var litt uheldig med tidspunktet). Pappa har kommentert at jeg setter bilen i fri før jeg kjører inn innkjørselen til parkeringsplassen (som du må gjennom før du når garasjen) og sier at bilen skal rulle i fri, men som sagt tidligere ikke kommet med noe overbevisende svar (jeg gjør jo så klart som jeg vil, men er nysgjerrig).

 

Sjåførlæreren jeg hadde da jeg tok lastebillappen sa også det samme, men det vil jeg tro henger mer sammen med det at bakakslingene ikke får smøring eller at veivakselen ikke går rundt så motoren ikke får smøring fra den (litt usikker på det siste der, men mener at det var noe sånt som er grunnen til at mellomakselen må frikobles ved tauing. Correct meg gjerne på den)

 

 

 

(Jeg skriver "alltid" for det finnes sikkert en eller annen grunn til at bilen kan/skal/bør være i fri)

- 2005 Audi 2.0TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er nok enig i at det er best å ha den i fri ned en bratt glatt bakke.

 

Ellers er det mest økonomiske å ha den i høyeste gir og la den trille i gir. Da bruker den ingenting drivstoff, sammtidig som du får minst mulig motorbrems.

 

Men dette avhenger jo så klart av situasjonen. Nye Volvo busser går i fri med ei gang du slipper gassen (hvis du kjører på Economy+), men så triller de noe j.... bra også da =)

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt at bilen bestandig skal rulle i gir. For det første så bruker gamle biler (uten elektrisk kontrollert innsprut) mer, og ikke mindre bensin når de ruller i gir. Og kjører du så sakte at du ikke kan bremse på førstegiret en gang, så har det ihvertfall ingen misjon for seg.

 

Eneste som gir mening, er å la bilen rulle i gir når du skal svinge til venstre av en vei. Så kan du kjapt gi gass, for å komme deg unna problemer.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke mekaniker, men jeg kan ikke forstå at bilen skal bruke mindre bensin dersom man har den i gir enn dersom man har den i fri. Så lenge motoren har x antall omdreininger, bruker den bensin, og jo høyere omdreiningstallet er, jo høyere er bensinforbruket - uavhengig av om den er i gir eller om den er i fri. De fleste biler holder vel rundt 800 rpm på tomgang, mens hvis man bremser på giret vil turtallet være vesentlig høyere, altså vil man bruke mer bensin. Man trenger ikke å trykke på gasspedalen for at bilen skal bruke bensin - det er blant annet omdreiningstallet som har noe å si for bensinforbruket, i alle fall i min verden.

 

Ét argument for å ha bilen i gir, er jo at man sparer slitasje på bremsene. Et annet er som slitenvolvo sier, at man er klar til å gi gass for å unnvike oppdukkende faenskap.

 

Men jeg kan som sagt ta feil, og da er det bare å rette på meg...:)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler med innsprut har stort sett fuel cut off over 1500rpm. Da bruker man null og niks av drivstoff. I nedoverbakke i ~50km/h er det altså bedre å ligge i 3.gir og 2000rpm enn å ligge i 4. gir på 1200rpm eller å ha bilen i fri. Dessuten sparer man som sagt bremser og har mulighet til å trå på hvis noen skulle dukke opp.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke mekaniker, men jeg kan ikke forstå at bilen skal bruke mindre bensin dersom man har den i gir enn dersom man har den i fri. Så lenge motoren har x antall omdreininger, bruker den bensin, og jo høyere omdreiningstallet er, jo høyere er bensinforbruket - uavhengig av om den er i gir eller om den er i fri.

 

Sånne halv-moderne innsprutssystemer, som det f.eks er på den slitne volvoen min, kutter ut dysene når motoren har over ett vist turtall og gasspjeldet er lukket. Så hvis du ruller ned bakken og holder over 1000rpm med gasspjeldet lukket, bruker bilen ikke noe bensin.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke mekaniker, men jeg kan ikke forstå at bilen skal bruke mindre bensin dersom man har den i gir enn dersom man har den i fri. Så lenge motoren har x antall omdreininger, bruker den bensin, og jo høyere omdreiningstallet er, jo høyere er bensinforbruket - uavhengig av om den er i gir eller om den er i fri. De fleste biler holder vel rundt 800 rpm på tomgang, mens hvis man bremser på giret vil turtallet være vesentlig høyere, altså vil man bruke mer bensin. Man trenger ikke å trykke på gasspedalen for at bilen skal bruke bensin - det er blant annet omdreiningstallet som har noe å si for bensinforbruket, i alle fall i min verden.

 

Stemmer dette for gamle forgasser biler, men med dagens moderne injection motorer, vil styreenheten skjønne at du motorbremser og kutte bensintilførselen helt. Når turtallet er falt ned til rundt 1000-1500 vil den gi bensin igjen, slik at motoren ikke stopper.

 

EDIT: slitenvolvo kom først der :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne halv-moderne innsprutssystemer, som det f.eks er på den slitne volvoen min, kutter ut dysene når motoren har over ett vist turtall og gasspjeldet er lukket. Så hvis du ruller ned bakken og holder over 1000rpm med gasspjeldet lukket, bruker bilen ikke noe bensin.

 

Der kan du se, jeg har ikke greie på motorer ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo greit om bilen har en tendens til å daue på tomgang da, slipper man å miste bremsene å servoen f.eks et ørliten stund. Samt at man holder en fin og jevn hastighet. Føler man "mister" litt kontrollen jeg når man suser avgårde på tomgang.

 

Men så kjører jeg aldri steder som jeg må rulle på tomgang heller.

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Sjåførlæreren jeg hadde da jeg tok lastebillappen sa også det samme, men det vil jeg tro henger mer sammen med det at bakakslingene ikke får smøring eller at veivakselen ikke går rundt så motoren ikke får smøring fra den (litt usikker på det siste der, men mener at det var noe sånt som er grunnen til at mellomakselen må frikobles ved tauing. Correct meg gjerne på den)

 

Er vel bare å trø inn clutchen det om du har manuellgir, har du automatgir og skal ned bratte bakker når det er glatt, så er det en fordel å sette kassa i fri, for da skyver ikke den på når du skal være forsiktg og skal bremse.

 

Grunnen til at lastebiler og biler med automatgir må kopple fra mellomakslingen ved tauing er at girkassen ikke får smøring da, om bilen starter og kan gå på tomgang ved tauing, så slipper du å kopple fra mellomakslingen.

Bakakslingen får smøring når hjulene går rundt, veivakslingen går ikke rundt uten at motoren går, og du får ikke smøring på motoren uten at den går, og det har ingen betydning at motoren ikke får smøring ved tauing, bakakslingen får automatisk smøring ved tauing, uansett om motoren går eller ikke, og om mellomakslingen er bortkopplet eller ikke

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette for gamle forgasser biler, men med dagens moderne injection motorer, vil styreenheten skjønne at du motorbremser og kutte bensintilførselen helt. Når turtallet er falt ned til rundt 1000-1500 vil den gi bensin igjen, slik at motoren ikke stopper.

 

EDIT: slitenvolvo kom først der :)

 

gamle forgasser biler som ruller med motorbrems bruker ikke nødvendig vis mer pga. høyt turtall. turtallet er ikke høyt pga. bensin tilførselen men pga. farten. Gassspjelet er jo lokket så motoren får omtrent ikke noe luft og ikke noe særlig mer bensin enn den ville gjort ved tomgang. bensin tilførselen styres jo blandt annet av lufthastiheten

# 1996 940 herregårdsvogn

# 1969 Amazon 122S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å trø inn clutchen det om du har manuellgir, har du automatgir og skal ned bratte bakker når det er glatt, så er det en fordel å sette kassa i fri, for da skyver ikke den på når du skal være forsiktg og skal bremse.

 

Grunnen til at lastebiler og biler med automatgir må kopple fra mellomakslingen ved tauing er at girkassen ikke får smøring da, om bilen starter og kan gå på tomgang ved tauing, så slipper du å kopple fra mellomakslingen.

Bakakslingen får smøring når hjulene går rundt, veivakslingen går ikke rundt uten at motoren går, og du får ikke smøring på motoren uten at den går, og det har ingen betydning at motoren ikke får smøring ved tauing, bakakslingen får automatisk smøring ved tauing, uansett om motoren går eller ikke, og om mellomakslingen er bortkopplet eller ikke

 

 

Det er klart jeg bare kan trå inn clutchen, men jeg er såpass lat at jeg ikke gidder å sitte med den inne ned denne bakken jeg kjører så ofte og foretrekker sikkerheten med at den ikke vil trekke noe uansett ;)

 

Girkassa var det nok om du sier det :) Ting glipper litt med tiden :)

- 2005 Audi 2.0TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår