Gå til innhold

Liten tankevekker..

Ranger emnet


Turboed1

Anbefalte innlegg

...eller kanskje spørsmålet skulle være "Hvor mye bevis kan man få i trynet før hue våkner?". Øyvind,this goes out to you :D :

 

ZEITGEIST, The Movie - Official Release - Full Film

 

 

Historien gjentar seg... :usa: 1990+ = 1933,Berlin all over again,men større skala.

 

 

Nomex? Check.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

har du tenkt selv?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett Zeitgeist'en, ja. "Meget interessant" er hva jeg synes om den.
Skremmende når man ser likhetene med oppstarten av Nazi-Tyskland,ikke sant... Adolf gjorde akkurat det samme,bare over en kortere periode..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre liker jeg gullstandarden; det er en sinnsykt effektiv måte å korke "offentlige" eskapader, samtidig som man eliminérer problemet med å få stjålet sparepengene sine (via inflasjon).
Jepp,men jeg mistenker at gullstandarden er fjernet fra norske sedler også... dvs sedlene er knapt verdt papiret de er skrevet på...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,men jeg mistenker at gullstandarden er fjernet fra norske sedler også... dvs sedlene er knapt verdt papiret de er skrevet på...

Helt korrekt. Det *eneste* som diktérer verdien på pengene våre er mengdene av de som er i omløp. Her er en meget interressant artikkel fra Mises-instituttet som i detalj viser til hvilken grad, og hvilke metoder den Amerikanske "staten" har benyttet når de stjal mesteparten av verdiene markedet hadde produsért (dette er også en kontinuérlig pågående prosess). Systemet er relativt likt her i landet, med unntak av at lobbyen er mindre og sentralbanken (Norges Bank) er "offentlig".

 

Sentralbankens lovpålagte- og beskyttede monopol på 'legal tender' er forresten årsaken til at inflasjonslappene enda eksistérer; om de verdiløse pengene skulle eksistérer side om side med gullpenger hadde de nesten øyeblikkelig gått til grunne, men systemet som er satt på plass av våre kjære folkevalgte sørger effektivt for å fjerne dette "problemet". Sånn har det vært ved et hvert tilfelle i historien; dårlige penger ('fiat') har blitt utkonkurrerte av gode penger ('sound money'), fordi folk er redde for å overlate kontrollen over deres verdi til andre. Jeg kan si mye mere, men alt- og mere til er grundig dekket i artikkelen jeg innledningsvis linket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inflasjon er veldig viktig som stimuli for vekst i næringslivet.

 

Forestill dere det motsatte, deflasjon, der pengene blir mer verdt av å ligge hjemme under madrassen. Ingen vil ha pengene i banken (som vil ta renter fra deg), eller investere de, siden de da kan gå tapt. Og investeringen må da gi høyere avkastning enn det.

Mao, jo høyere inflasjon, jo bedre grunn er det til å investere pengene sine.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D er jo Hore og Hallik prinsippet som gjelder her.

Bare se på boligmarkedet her i Norge. For og få mulighet for og kjøpe tak over hue må du låne penger i banken nærmest på livstid. Og hvem styrer markedsprisen? Jo d er megglerne som ofte har bankene som arbeidsgiver, og hvem tjener fett igjen på at du skal kjøpe deg hus..? Jo bankene.

Så konklusjoner er. Så lenge du må låne penger er du ei Hore for bankene som opererer som Halliker som stikker av med storparten av lønna di og når alle er belånte over pipa, jo da skrur de opp renta for og "stabilisere" markedet og pengebruken...

 

Når en har sett filmen skjønner man d er en røten verden der skurkene får styre for mye. Men som d kommer fram, penger er makt og makt er penger.

Toyota Avensis, D4D TTE 2004 mod

(x)Lexus is200, 1999 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inflasjon er veldig viktig som stimuli for vekst i næringslivet.

 

Forestill dere det motsatte, deflasjon, der pengene blir mer verdt av å ligge hjemme under madrassen. Ingen vil ha pengene i banken (som vil ta renter fra deg), eller investere de, siden de da kan gå tapt. Og investeringen må da gi høyere avkastning enn det.

Mao, jo høyere inflasjon, jo bedre grunn er det til å investere pengene sine.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det kom fram ut fra inlegget mitt, men for ordens skyld, la meg reformulere meg: Uten inflasjon har folk mindre insentiv til å investere penger. Siden det er bedre å ha pengene sine "under madrassen", enn å risikere å tape investeringen i ett selskap som går konkurs.

Hva er rente, hvorfor- og/eller hvordan påvirkes- eller påvirker denne inflasjonsnivået, og på hvilken måte er denne mekanismen forskjellig i et monopolisért system, i forhold til et konkurranseutsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett filmen nå og det er en veldi interessang film ja.

 

Men man må jo fortsatt være litt kritisk da.

Det kunne sikkert tatt flere år og skjekke alle påstandene i filmen og det er det vel ikke så mange som verken har mulighet eller lyst til.

 

Jeg syns f.eks at det virker veldig rart at Rockefeller-familien har så stor innflytelse over nesten hele værden og har egenklig ikke noen tro på at dette er tillfellet (de har sikkert stor innflytelse ja men jeg tviler på at den er så stor som det vises til i filmen).

 

jeg tror heller ikke noe på at folk vil akseptere at alle skal få en microchipp (RFID) innplantet i seg eller at værden skal bli ett stort rike. Og politikerene driver ikke og bevist prøver og lage en "dumm" befolkning med skolesystemet eller media.

Dette blir alt for "far out there" konspirasjons-fanatisme greier syns jeg.

 

Michael Moore f.eks. virker jo veldig troverdig og lager tilsynelatende veldig gode dokumentarer men det er jo nå opptaget at han bruker mange metoder som ikke akkurat tåler dagslys og han vrir og vender på sannheten eller utelater viktige ting for å få framm det poenget han vill.

Det kommer en ny dokumentar om hans metoder nå (kan hende at den allerede har kommet ut da).

 

 

Øyvind Ryeng:

Dette må vel være mitt i blinken for deg?

Der er vel ingen ting anarkitilhengere liker bedre enn noen saftige konspirasjonsteorier. spessiellt når de involverer myndighetene?

 

 

Ps. forresten vil jeg annbefale alle, kansje spessiellt Øyvind Ryeng og Turboed1 og se videoene på TED hvis dere ikke allerede har sett dem. eller TED på youtube.

Der er det lingnende videoer om forskjellige andre temaer med ca samme kvalitet som ZEITGEIST bare at disse videoene vises som foredrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår