Gå til innhold

Guide til bytte av drivknute / ytre drivledd på Passat 3B 97-00 / Audi A4 97-00

Ranger emnet


Daniel M. Warmedal

Anbefalte innlegg

Guide til bytte av drivknute / ytre drivledd på Passat 3B 97-00 / Audi A4 97-00

 

Disse ryker i hytt og pine så her er en guide jeg håper kan hjelpe deg.

 

 

Du trenger:

 

1. Pipesett med skralle fra 10mm og oppover

2. 14mm umbracopipe

3. Latmannsarm

4. Lastestrikk

5. En god arbeidslampe

6. Kobberfett

7. Cola

8. Skiftnøkkel

9. Gummihammer

10. Et par timer med tålmodighet

 

 

Her er hva du skal gjøre, ikke la deg skremme av de 29. punktene, det er ikke så ille som du tror.

 

1. Begynn med å skru av hjulet.

2. Skru ut de 2 boltene som holder bremsecalipter.(2stk 16mm bolter)

3. Ta av og heng opp calipteren i en strikk eller lignende.

4. Bremseskiven sitter nå løst, fjern denne.

 

drivknute1.jpg

 

5. Skru av varmedekselet til bremseskiven. (3 stk 10mm bolter)

6. Hvis bilen er heist opp på en bukk, senk bilen så hjulet på andre siden tar nedi bakken, sett bilen i gir og løsne senterboltet i navet. (14mm umbraco bolt eller 23mm (mener jeg å huske) sekskant bolt.) Denne sitter veldig godt, noe den skal så du trenger en latmannsarm. Skru bolten helt ut.

 

drivknute3_bolt.jpg

 

7. Mens bilen står nede løsner du de tre boltene som holder dempertoppen i motorrommet.

 

drivknute2_demper.jpg

 

8. Hev bilen igjen.

9. Løsne slangeklemmene som sitter på hver sin side av gummimansjetten og brett mansjetten bakover. Ta gjerne en god del papir og fjern det gamle fettet før du fortsetter.

10. Skru ut bolten som går igjennom det nedre festet til demperen på nedre, fremre bærearm. Dette må til for å få til neste steg. Demperen skal nå kunne bevege seg fritt i bunn.

11. Nå skal du ta tak i dempertoppen og dra den hardt ned og så langt mot høyre du kan samtidig mens du vrir navet bakover som om hjulet skulle ha sving til venstre.

Dytt drivakselen innover, drivknuten vil nå skli ut av navet. Med litt krangling og slossing vil du kunne vippe den ut på venstre side av navet så akselen blir liggende mellom demperen og navet.

 

drivknute4.jpg

drivknute5.jpg

drivknute6_demperav.jpg

 

12. Vri knuten så den står rett i forhold til akselen.

13. Ta den bolten du skrudde ut av knuten å skru den inn igjen helt til drivleddet sklir av akselen. Det er viktig at drivleddet står rett i forhold til akselen.

 

drivknute7.jpg

 

14. Gjør rent for gammelt fett.

15. Du skal nå i utgangspunktet bytte den gamle låseringen som sitter ytterst på akselen men dette er ikke livsviktig ettersom det er kronglete og i mitt tilfelle var den nye låseringen litt for stor så den nye knuten ville ikke på. Jeg måtte da bruke den gamle om igjen.

16. Fjern skivene som sitter lengre inn på akselen.

17. Dra av mansjetten.

18. Nå må du gjøre det helt rent for gammelt fett og eventuelt møkk som har kommet til. Dette er meget viktig siden den nye knuten vil bli ødelagt dersom det ligger igjen møkk.

19. Du er nå klar til å montere den nye drivknuten.

 

drivknute8.jpg

 

20. Ta mansjetten og tre på de nye salngeklemmene og tre mansjetten inn på akselen. Ikke stram til noe enda.

21. Sett på de nye skivene i samme rekkefølge som du tok de av og en eventuelt ny låsering eller den gamle.

22. Ta den nye drivknuten og dytt den full av fettet som følger med i pakken dersom den ikke er fettet inn fra før av. Det fettet som ikke får plass i knuten kliner du inni mansjetten.

23. Før drivleddet inn på akselen, pass på at den treffer tennene riktig.

24. Nå stopper det i låseringen. Bruk en hammer og bank forsiktig på knuten til den har gått helt inn.

25. Sett på mansjetten men ikke stram til noen klemmer enda.

26. Vri knuten til høyre og sett knuten på plass i navet igjen.

 

drivknute9.jpg

 

27. Nå er det bare å skru alt sammen igjen i motsatt rekkefølge av når du demonterte. Husk å sette i bolten til demperen igjen, og stramme til slangeklemmene på mansjetten.

28. Å få dempertoppen på igjen er litt vanskelig, men senk bilen og sett ene benet på navet mens du guider toppen på plass. Mens du har bilen nede så skrur du til bolten til drivleddet, den skal sitte godt. Pass på at du ikke bruker den gamle bolten igjen, den er ikke brukbar igjen.

29. Bruk gjerne litt kobberfett når du skrur i alle boltene igjen, da sitter de ikke så hardt neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint steg for steg opplegg med bilder:)

MEN er desverre ikke enig med deg i framgangsmåten,nettop fordi denne måten tar ALTFOR lang tid... På disse bilene er det to enkle måter å gjør det på. gjelder det VENSTRE side(framme) løsn navbolten når bilden står på hjul. jekk bilen opp. ta av hjulet og fjern "plastskjermen" som sitter rundt drivakslingen (festet med en torx skrue) løsn tolvkantskruene på indre drivledd, når dette er gjort tar du å løfter drivakslingen opp mot høgre side(mot torpedovegg) og setter nav bolten i ledde og dunker den ut av navet. og vips har du akslingen ute og kan jobbe me den i f.eks en skrustikke (gjør du på måten til Daniel M. Warmedal sitter du anntakligvis å stresser med å demontere caliper og skiver på denne tida)

Når det gjelder HØGRE side (framme) løsn navbolten når bil står på hjul, jekk opp bil. løns mutter på opphengskula for NEDRE BAKRE LENKEARM og finn en hammer og slå på hjullagerhuset der opphengskula er tredd på (sitter ofte godt, men da er det bare å ta i!) når opphengskula er løsna finn en kopp og sett over kula så ikke mansjetten blir ødelagt av deg eller hjullagerhuset. sett navbolten i ledde og dunk leddet ut av navet. nå tar du tak i hjullager huset,gi full sving til venstre(med demper osv) og trekk dette ut (vekk fra bilen) samtidig som du tar leddet og drar det ut av navet. Når leddet er kom ut trenger du ikke å løsne på indre drivledd visst du ikke vil. fjern mansjetten og ta helst en kopperhamer å slå på innerringen til ledde (ver obs på at enkelte drivaklsinger har en slags hul aksling, her vil det ikke gå ann å sette bolten i leddet og skru leddet av. det du risikerer da er at du ødelegger gjengene i leddet med bolten. litt dumt om du skal bruke leddet igjen...) husk at den innerste skiva som er montert på drivakslingen har en bøy på seg, veldig viktig at denne blir monter riktig siden den skal fungere som en slags "demper" mot plastskiva og navet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint steg for steg opplegg med bilder:)

MEN er desverre ikke enig med deg i framgangsmåten,nettop fordi denne måten tar ALTFOR lang tid... På disse bilene er det to enkle måter å gjør det på....

 

Leste om denne metoden på en eller annen nettside men der sto det noe om pakninger osv på det indre leddet, men dete rtydeligvis ikke noe problem, så får prøve denne metoden neste gang. Takk for tipset!

Men dette er ihvertfall en måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste om denne metoden på en eller annen nettside men der sto det noe om pakninger osv på det indre leddet, men dete rtydeligvis ikke noe problem, så får prøve denne metoden neste gang. Takk for tipset!

Men dette er ihvertfall en måte å gjøre det på.

 

Jo versegod:) Ingenting galt med den metoden du skrev,bare det at når det gjelder jobbsammenheng blir det ikke mangen kronene i kassa visst du skjønner også får du jo tid til mer samme dag;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo versegod:) Ingenting galt med den metoden du skrev,bare det at når det gjelder jobbsammenheng blir det ikke mangen kronene i kassa visst du skjønner også får du jo tid til mer samme dag;)

 

Sant det, må prøves ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjemegrei tråd.

 

Har akkurat bytta mansjetter selv.

 

Det aller greieste er vel å løsne navbolten når bilen står på bakken. Jekke opp bilen, ta av hjulet og løsne begge bærestagene oppe. Da får du lettere ut drivakslingen. Blir litt knotete om du ikke gjør det.

 

Mvh sebastian

 

Sebastian du har altfor lite å gjør på fritida ute i vikje om du gidd å løsn lenkearmene :-P koffor lage seg ekstra arbeid;)

Koss går det med audien forresten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 1 year later...
super tråd. er det noen so vet hvor mye moment det skal være på denne?

er det noen forskjell på fra dette på en 02 mod ?

 

Har ikke peiling, men har alltid bare strammet godt til med latman jeg, den skal sitte jævlig godt. 02 mod er helt lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ikke dumt! :p

 

Ryk i stup å eittj va rætt ord å bruk ja!

Syns itj æ har gjort ainnja einnj å bytt forstillingsdeli sia æ kjøpt passelat`n.. å no må æ t ijæn..bægge øvre, på bægge sian + styrkul å bremsslanga :fire:

Bytta bægge nedre på ei sie fer ei mnd sia..turbo før sommern..

 

Veinte speint på ka det næste bli damndamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår