Gå til innhold

Hvordan retstille 850 motor i 900

Ranger emnet


-TORE-

Anbefalte innlegg

Funderer på så mye rart, får se hva tiden bringer..:)

 

Tja.. som topic sier så lurer jeg på hva som må byttes/moddes o.l for å heise en slik maskinist nedi en bakhjulsdrevet Volvo.

 

Feks T5 eller T5R motor, (vet ikke helt forskjellen men..)

 

Vet at bunnpanne fra 960 motor må kortes, og at turbon og evt "inntaket" på innsuget må snus.

 

Men mere vet jeg ikke, håper noen vet..:)

 

Har komplett 960 motor liggende så deler derifra er ikke noe problem.

 

Hva må til for å tilpasse en slik maskinist? Da mener jeg motorfester og alt, vet de selger adapterplater slik at M90 boksen jeg har på fk`n nå passer.

 

Håper på masse gode råd, og kanskje til og med erfaringer.:)

VOLVO The intelligent choice

----------------------------

81 Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilpassa jo ferdig 850 motorn i forrige 960n.

 

Det under gjelder montering i 7/900 serie volvo.

 

 

850 t5 og t5r er samme motorn,bare litt annen software.

850r motorn har annet grenrør og turbo+div dill om det er en manuell.

 

God budsjettmotor:glt-kammer,16t og nyere grenrør+chip

 

uansett,tilgangen på grenrør og turbos er stor så kjøp en bra og komplett motor.enkelst er det vel med en vanlig t5.

 

Det en hovedsaklig må gjøre er:

 

#Korte 960 bunnpanne og "oljesnabel"monter også peilepinne ifra 960.

 

#Borre og gjenge,samt modde ene 960 motorfestet for å få inn alle skruene samt kappe ut en liten bit for å få klaring til veivhusventboksen.

 

#bytte til 760 krengestag(v6) dette for å få klaring til oljefiltret.

 

#bytte til "nytype" innsug,dette må moddes pga elektrisk spjeld + div.Om en bruker orginale 850 innsuget peker spjeldhuset rett inn i torpedoveggen.(bruk spjeldet ifr 960n)

 

#montere og modde vannrør ifra 960 motor.dette gjelder både det bak på blokka og det langs motorn.

 

#litt modifikasjoner med tanke på servopumpe(om jeg nå ikke husker feil)Best er det nok med seperat tank og pumpe.

 

#Turboen må snues,dette medfører modifikasjoner på oljerør/slanger samt div småfix.

 

#fordelerlokket eller torpedoveggen må moddes pga at uttakene peker rett ut,disse må vinkles ut til siden.eller modd torpedovegg.alternativet er datasprut eller en specialboks som svenskene selger(seperate coiler,null fordeler)

 

#ledningsnettet må renskes for 2 kilometer med ekstra kabel.

 

#mye dill og dall samt småfix.

 

Mye en har bruk for ifra en 960 motor med andre ord,bunnpanne-oljepickup-peilepinne-vannrør-spjeldhus-motorfester osv.

Står igjen med en realt ribbet motor.

 

 

Jeg vil anbefale å kjøpe en 850t5 motor å gå ut ifra.

Dette pga lett tilgjengelighet og at den mangler startsperre.(før 97?) iallefall mener jeg boksen uten sperre er en 549 boks.

 

Når det gjelder bunnpanna anbefales en ifra eller 95 sånn ca,ellers må man borre og gjenge i blokka for å få dit bolten til filtret.

 

M90 boks ifra 960 er jo bolt on,men m90 ifra 940 funker også med adapterplate og litt modding.

 

 

Og det beste tipset av alle:selg den komplette 3,0 motorn du har og kjøp den defekte 2,5 litersmotorn jeg har stående.:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....kan ikke i farten se at maxis har misset noe

 

 

 

Hvis du skal ha et eksempel å se på solgte jeg min 945 med 850T5R motor og M90h kasse til Verdal. Eies nå av Anders D her på forumet og det ligger en tråd om den her på 900 forumet "min Volvo" mener jeg den heter. Har også en del bilder av ombyggingen liggende et sted

 

Lykke til!

 

På tide at flere rettstiller femmere i "ekte" volvos:thumb

...ingentig slår lyden av en femmer som jobber max:m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget god forklaring.

 

Blir uansett ikke nå. Men har fryktelig lyst til å realisere dette om ikke alt for lenge hvertfall..

 

Hva ligger en T5 på cika prismessig da?

 

Sjansen er vel relativt liten for å finne en ferdig tilpasset motor.

VOLVO The intelligent choice

----------------------------

81 Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår