Gå til innhold

Vedr. japanske biler og motorhistorisk

Ranger emnet


espsko

Anbefalte innlegg

Forsåvidt ingen nyhet, men muligens allikevel en interessant uttalelse fra LMK - Landsforeningen av Motorhistoriske Kjøretøyklubber, sakset fra siste utgave av Norsk Motorveteran (10-2007). Vil tro det er interessant for de som har vurdert å ta inn biler på motorhistorisk. Her nevnes jo spesielt Skyline, Silvia og Evo, men de antyder også at det ikke vil være lett å få godkjent søknader om andre modeller som LMK vil anse som "gatebiler":

 

Med utgangspunkt i interessante, bevaringsverdige og sjeldne kjøretøy, kan LMK overfor Vegdirektoratet anbefale at eiere/importører av slike kjøretøy gis unntak fra tekniske forskrifter. Det finnes mange kjøretøy som produseres i et lite antall, og som er spesielle nok til å kunne sies "å berike den norske kjøretøyparken". De som LMK anbefaler unntak for er derfor i utgangspunktet ansett som motorhistoriske, nesten uansett hvor gamle de er.

 

En del biler som kun er produsert for snevre markeder, som for eksempel det japanske, går under betegnelsen "gatebiler". Herunder nevnes biler av typen Nissan Skyline, Nissan Silvia og Mitsubishi Lancer Evolution.

Av disse typene finnes det nå så mange eksemplarer i Norge at de ikke lengre kan anses som sjeldne og spesielle. Generelt er også kjøretøy av typen "gatebiler" i risikosonen for å bli sterkt modifiserte da dette er den vanlige trenden innenfor det miljøet som anskaffer slike kjøretøy. LMK våger også påstanden om at disse endringene av de fleste ikke blir forevist trafikkmyndighetene for å bli ført inn i vognkortet.

 

Det er derfor med "lett" hjerte at LMK registrerer at Vegdirektoratet nå ikke lenger godtar unntak fra tekniske forskrifter for disse bilene. LMK vil derfor inntil videre ikke behandle søknader for disse tre nevnte typene, samt være tilbakeholden med anbefaling av søknader for gatebiler generelt."

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse sær-reglene er noe ordentlig herk. Hvem faen er Stortinget til å synes at biler som er gode nok for resten av verden ikke er gode nok for oss?

 

Helt enig. Det provoserer!

 

Det jeg irriterer meg mest over er at vi "får lov" til å kjøre rundt i noen rustne skraphauger av noen møkkabiler fra 80-tallet her til lands, men blir nektet å registrere en nyere bil som bl.a. garantert er mer trafikksikker enn de ovennevnte skraphaugene.

 

Hvor er logikken? Den er så fraværende at jeg blir kvalm!

- '11 Lexus CT 200h
- '99 Lexus IS220 Sport[sOLGT]
- '99 Lexus IS200 Sport[sOLGT]
- '84 Toyota Corolla [Kondemnert]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse sær-reglene er noe ordentlig herk. Hvem faen er Stortinget til å synes at biler som er gode nok for resten av verden ikke er gode nok for oss?

 

Er usikker på om noen i Stortinget vet hva en Silvia er.. Er vel mer Statens Vegvesen som umuligjør ting?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tidlig 80talls skyliner feks ? De finnes det vel knapt noen av i landet

 

Dét det tydeligvis bunner ut i er om LMK har bestemt seg for å fraråde registrering av Skyline generelt - og da tipper jeg de også vil dra eldre Skyline under samme kam. Dessuten må du i tillegg overbevise dem om at du ikke er i det såkalte "gatebil"-miljøet for å få en anbefaling, fordi de mer eller mindre i klartekst sier her at de vil fraråde registrering av alle typer biler de mistenker havner i dette miljøet.

 

Spør du meg synes jeg det virker som om veterangutta i LMK hever seg over oss andre, noe jeg ser veldig alvorlig på. Når det er sagt har mange nok skutt seg selv i foten med dette, nettopp ved modifisering av biler registrert på motorhistorisk grunnlag - noe alle med bil registrert på dette grunnlaget utmerket godt vet ikke er tillatt.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår