Gå til innhold

Par kjappe tips trengs;

Ranger emnet


Sonax

Anbefalte innlegg

Åjoda bilen lader den, både inn å ut=P

Skal ikke stå lenge før den tappes relativt tom nei=/

Jeg må nok ha nytt rele, nytter ikke å ruse den å få turtall og jeg er megalei av å vri på brytern bare jeg skal rundt kvartalet.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heij nok en gang, jeg forsøker meg igjen:hello:

Nå driver bilen å ruser som faen på tomgang, er det tomgangsregulator på C30NE eller har dette sammenheng med at turtellern er mongo og ECU får no slags feilsignal?

Leste nemlig i Haynes boka at det ikke er mulig å justere tomgang på bilen at ECU tar seg av alt slikt no.

Håper virkelig ikke dette går mot kjøp av ny hjerne?:???:

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at C30NE har samme tomgangsregulator som X25/30XE.

Vauxhall Idle Control Valve,Calibra,Cavalier,Astra on eBay, also, Vauxhall Opel, Car Parts, Cars, Parts Vehicles (end time 04-Jan-08 15:12:35 GMT)

Skader jo ikke å skru den av og sjekke om den virker.

Ny hjerne har jeg ikke noe tru på, men det er ikke nødvendigvis så dyrt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at C30NE har samme tomgangsregulator som X25/30XE.

Vauxhall Idle Control Valve,Calibra,Cavalier,Astra on eBay, also, Vauxhall Opel, Car Parts, Cars, Parts Vehicles (end time 04-Jan-08 15:12:35 GMT)

Skader jo ikke å skru den av og sjekke om den virker.

Ny hjerne har jeg ikke noe tru på, men det er ikke nødvendigvis så dyrt.

 

Takk for kjempeflott svar, men hvor sitter denne saken? Har for meg at jeg har sett den under panseret før en gang men vell, er ikke like lett å huske hvor bestandig...

Sitter den på bensinslanger eller luft eller? Jeg har vell ikke direkte spisskompetanse hva Opel og motor i det heletatt angår=P

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørelysreleet sitter sannsynligvis inni bilen, under venstre sparkeplate

 

Du har antageligvis rett, det sitter 4-5 releer i sikringsboksen.

Problemet er bare at jeg ikke forstår hva symbolene betyr slik at jeg ikke finner ut hvilket som er det rette=/

 

Hva bruker ett slikt rele og ha slags symbol? Det er ett med W også er det ett som ser ut som de er til vinduspusserne i forhold til merkingen på boksen. Men ellers har jeg ingen anelse...

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempeflott svar, men hvor sitter denne saken? Har for meg at jeg har sett den under panseret før en gang men vell, er ikke like lett å huske hvor bestandig...

Sitter den på bensinslanger eller luft eller? Jeg har vell ikke direkte spisskompetanse hva Opel og motor i det heletatt angår=P

 

Den sitter nødvendigvis i nærheten av speldhuset, altså luft. Den virker som en bypassventil rundt spjeldhuset når det er helt lukket. Tomgangen styres ved åpning på ventilen og styring av tenninga. Rusing kan være forårsaket av annen falsk luft også, så let etter andre lekkasjer mens du leter etter tomgangsventilen.

 

Hva angår releer har man i hvert fall blinklys, kjørelys, bensinpumpe og viskerreleer. Vil vel kanskje tippe at pumpereleet er det største.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at den ikke gjør det bestandig, den roer seg ned ett sekund hvis man gir litt gass og slipper opp igjen. Og jeg tror ikke det skjer når motoren er varm heller. Derfor jeg blir litt usikker, men får vell prøve å se og høre etter falskluft da.

Startgass blir vell løsning som kongharald her sier.

Ellers, hvordan kan jeg se om releene er i orden? Mulig å ohme de eller må jeg bare prøve å sette strøm på de rett fra batt.?

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan og vere tomgangsføler, temperaturføler og autochoken.. vist det er vaakumsystemet pleier den og hoppe på turtallet og er heilt merkelig og ha med og gjere blir nødt og ligge over et visst turtall for at den skal bil fin og kjøre! releene pleier og få en brunfarge når de har brent seg men du må vel måle deg frem med et multimeter

Grøftekanten lakk og rally!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier temperaturføler, mener du at om motoren blir for varm så øker den på turtallet? For å få mer fart på vifta eller what?=P

Den el-vifta i forkant av radiator starter nemlig ikke og bilen ligger på 92 +/- innimellom enda mer ved bykjøring og mye stillstand.

Hvordan bruker man mulitimeter til å kontrollere releet da? Ohmer man eller ser om det får strøm og ser om det sender signal videre eller what?=P

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

temperaturføleren veit når motor er kald og varm så den kan åpne og lukke kjølevattenet og hjelpe og justere tomgangen så den har riktig turtall ved f eks på minusgrader du har vel merka at bilen har høgt turtall med kald motor og så jobber den seg ned.. har du aldrig brukt et multimeter før? kan ikkje din far med det eller nokke sånt så du blir skikkelig opplært med det blir et skikkelig nyttig verktøy når du kan håndtere dei riktig

Grøftekanten lakk og rally!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Host* Tempsensoren registrer bare temperaturen og bestemmer kaldstartsanrikning utfra det. Åpning for kjølevann er det termostaten som tar seg av. Tomgangen skal jo være litt høyere fram til motoren er driftsvarm. Er du sikker på at det faktisk er noe galt? Defekt kjølevannstemperatursensor bør gi både et helvetes forbruk og motorlampe. Hvis tomgangen virkelig er for høy har jeg mer tro på drit i tomgangsregulatoren eller luftlekkasje et sted.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten er en ren mekanisk greie som utvider seg ved økende temperatur. Det er den lille dingsen som slipper vann ut til radiatoren når driftstemp er oppnådd, og dermed regulerer temperaturen i motoren. Hjernen bruker kjølevannstemperatursensoren, som er noe helt annet enn termostaten.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår