Gå til innhold

Div om powerfilter og intercooler

Ranger emnet


Turbokassa

Anbefalte innlegg

Et såkalt trimmefilter ( f. Eks Pipercross filter) vil kunne øke luftmengden inn til forbrenningen og dermed øke effekten med noen prosenter. Filteret vil slippe til mer luft og skaper mindre turbulens i lufta enn ved et vanlig filter.

 

Du!!!

 

Har du papirer på dette, fordi jeg er jævelig interessert å se dette ?

 

Et sportsfilter vil kun gi økning av effekt i toppen av turtallet og du vil kunne holde lenger på draget

 

ååå shitt, bror.. Jeg fikk 40 Hk mer ved å bytte ut filteret.. det er schapaaaa assss.

 

For best effekt så skal det komme mest mulig kald luft inn i filteret og ikke varm luft ifra motorrommet så her er det lurt å prøve å skjerme den varme lufta!

 

Du !!! hvis dette er sant, hvorfor gjør ikke bilprodusentene dette. Prinsippet er riktig. Men jeg vil absolutt se deg komme med dokumentasjon på økt effekt. Har spurt mange, men INGEN klarer å komme med dokumentasjon.

 

Hva filteret gjør, veldig enkelt, noe bedre gassrespons, i noen tilfeller ødelagt LMM og selvfølgelig suge/blåse lyd..

NÅ-BMW E61 07 520DT

x -Toyota Yaris 05 TS Turbo

x -Ford Escort 16 V STV 98

x -Mazda FD3S 94 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du er vel ikke så tilbakestående at du ikke forstår hvorfor bilprodusentene ikke har valgt denne løsningen??? Bilprodusentene ønsker mest mulig kjørekomfort og minst mulig støy. I tilegg så ønsker du at delene de produserer har lengst mulig levetid. Sportfilter minsker LMM sin levetid.

 

I tilegg så har jeg aldri sagt at man får 40 hester hvis man setter på et sportsfilter, men hvis du mener at noen få prosent økning tilsvarer 40 hester så skjønner jeg at dette dette blir litt vanskelig for den lille hjernen din "bror"!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott mann. Seff skryter produsentens side om masse krefter og bensin sparing. Kom med dokumentasjon fra testere, uavhengige testere f.eks.

 

Forresten, seff er jeg ikke tilbakestående, men syntes kommentarene dine er så latterlige at jeg nesten måtte bare pirke på dem.

 

Hvis DU skryter av at man får noen % ekstra hester eller hva det nå skulle være, hvorfor sender du ikke bilen din på rulla med power filteret ditt og gir meg noe jeg kan studere. Fordi akkurat pr.dags dato har jeg ikke sett noe dokumentasjon på økt effekt. Kun fra produsentenes sider som skryter på seg all verden for å selge.

NÅ-BMW E61 07 520DT

x -Toyota Yaris 05 TS Turbo

x -Ford Escort 16 V STV 98

x -Mazda FD3S 94 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott mann. Seff skryter produsentens side om masse krefter og bensin sparing. Kom med dokumentasjon fra testere, uavhengige testere f.eks.

 

Forresten, seff er jeg ikke tilbakestående, men syntes kommentarene dine er så latterlige at jeg nesten måtte bare pirke på dem.

 

Hvis DU skryter av at man får noen % ekstra hester eller hva det nå skulle være, hvorfor sender du ikke bilen din på rulla med power filteret ditt og gir meg noe jeg kan studere. Fordi akkurat pr.dags dato har jeg ikke sett noe dokumentasjon på økt effekt. Kun fra produsentenes sider som skryter på seg all verden for å selge.

 

 

Selfølgelig kan jeg sende bilen min på rulla hvis du spanderer, ingen problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se kurvene, samme bil, samme dag, med originalt og K&N filter. Originalfilteret flower BEDRE enn K&N filteret i alle dragene.

 

Erfaringen med K&N og olje på LMM på 928 er at oljen legger seg på tråden og det blir et belegg som isolerer tråden. Resultatet er at LMM tror det går mindre luft enn det i realiteten , og motorstyringen gir tilsvarende mindre bensin og du ender opp med en bil som går dårligere og dårligere...

 

Vel vel, jeg kan bare uttale meg om EN biltype, og jeg skal godta at Porsche antagelig har mer fokus på effekt fremfor lyd enn de fleste andre produsenter og at skifte av filter kan være fordelaktig på noen biler. Jeg må også si at det er mange Porsche 928 eiere som har kjørt med K&N i årevis og aldri har merket noe galt.

attachment.php?attachmentid=87396&stc=1&d=1132097123

attachment.php?attachmentid=87401&stc=1&d=1132097155

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett tester på 1,8T, hvor de to filterene som gjorde det best var Biltema og orginalfilteret. På 1,8T holder orginalfilteret til et sted mellom 240-260 hk uten problemer.

 

Problemet med konfilter er vanligvis at de ligger åpent i motorrommet og suger varm luft inn. Orginalboksene er bedre isolert.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere enig at tilgangen på luft er større når man har et åpent sportsfilter imotsetning til et orginal lukket luftfilter?

 

org luftfilter er no dimensjonert får den lufta motoren treng,

klart ved temmeli trimming må du til med større filter, men på org bil e det 500-1500kr rett i søppele, kjøp dej tre kasse pils å drikk dej foll i staden , då he du brukt pengane meir vetigt

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye HK orginalfilter klarer å suge luft til kommer nok ann på, fra bil til bil. Og om dette som blir sagt her stemmer og jeg forstår det riktig, så ville det vært bedre og bore noen hull (av den stor typen) i orgnialluftboksen enn å montere på et åpent konfilter?

 

Hørt at folk kjører med "åpen luftboks" og at dette er en slags "trimming"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye HK orginalfilter klarer å suge luft til kommer nok ann på, fra bil til bil.

Og ingeniørene som designet bilen er ikke dummere, enn at de i de aller fleste tilfeller satte på ett filter som fløder mer enn nok for original-effekten.

 

Og om dette som blir sagt her stemmer og jeg forstår det riktig, så ville det vært bedre og bore noen hull (av den stor typen) i orgnialluftboksen enn å montere på et åpent konfilter?

Jeg synes det ser sånn passe teit ut, og i verste fall taper du litt effekt på det, siden du drar inn luft fra under panseret. Men, ja, bilen din vil bråke mere, og det helt gratis. Neste post på trimme-programmet kan jo være å borre noen fine hull i eksospotta, så du får racing-lyden :rolleyes:

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ingeniørene som designet bilen er ikke dummere, enn at de i de aller fleste tilfeller satte på ett filter som fløder mer enn nok for original-effekten.

 

 

Jeg synes det ser sånn passe teit ut, og i verste fall taper du litt effekt på det, siden du drar inn luft fra under panseret. Men, ja, bilen din vil bråke mere, og det helt gratis. Neste post på trimme-programmet kan jo være å borre noen fine hull i eksospotta, så du får racing-lyden :rolleyes:

 

 

 

hahahahahahahahahahaha

NÅ-BMW E61 07 520DT

x -Toyota Yaris 05 TS Turbo

x -Ford Escort 16 V STV 98

x -Mazda FD3S 94 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt mer alvorlig. Turbokassa, du har en 940LT. Den enkleste og billigste trimmen til bilen din er å skru opp trykket til en 0.8bar. Du kan gjøre dette ved å skru på wastegate-staget (gratis :D), kjøpe pys-ventil, eller bytte ut wastegate klokka. Ingen av de tingene er spesielt dyre, og du får rundt 180Hk, mot originale 135Hk. Vil du ha mere, kan du chippe hjernene og skru opp trykket til 1bar, eller mere med uoriginal intercooler, og sette på en kvassere kam. 1bar trykk og a-kam (som du får nesten gratis på huggeren, så er du vel oppe i en 220hk). Alt dette gir mer effekt i forhold til pris enn noe tullete trim-filter.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt mer alvorlig. Turbokassa, du har en 940LT. Den enkleste og billigste trimmen til bilen din er å skru opp trykket til en 0.8bar. Du kan gjøre dette ved å skru på wastegate-staget (gratis :D), kjøpe pys-ventil, eller bytte ut wastegate klokka. Ingen av de tingene er spesielt dyre, og du får rundt 180Hk, mot originale 135Hk. Vil du ha mere, kan du chippe hjernene og skru opp trykket til 1bar, eller mere med uoriginal intercooler, og sette på en kvassere kam. 1bar trykk og a-kam (som du får nesten gratis på huggeren, så er du vel oppe i en 220hk). Alt dette gir mer effekt i forhold til pris enn noe tullete trim-filter.

 

detta kunne funka om det ikke hadde vært for at jeg har ny og større turbo, chip og K&N innstatsfilter.

Bytte pakke greier fra GIK turbo. Mener å huske det er Garret.

Skal da være ladetrykk på 0,9 og 220 gamp.

 

Sjekker bare muligheter og diskuterer litt om ting jeg har hørt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår