Gå til innhold

Sub prosjekt i Carina

Ranger emnet

tohest

Anbefalte innlegg

Hei.

Har sett litt rundt på forumet i det siste, og har blitt keen på å få litt mer bass i bilen enn det jeg har nå. Vil ikke ha noe svære greier som gjør at man hører bilen 10 minutter før man ser den, men heller stram og fin bass som "slår" litt. Går vel mest under SQ, sånn som jeg har skjønt det.

Planen er å bygge basskasse med en eller to 10"/12" sub'er i tillegg til det jeg har fra før, som er:

Spiller: Pioneer DEH-P65BT.

1 x 6.5" i hver av dørene fremme: Pioneer TS-E1776.

2 x 6x9 på hattehylla: Pioneer TS-E6996.

Har sett litt på den dynaBel BF0756, og tenkte å bruke de 4x75 wattene på de høyttalerne jeg har fra før, også enten sette inn 2 sub'er på hver av de ledige kanalene, eller brokoble(?) og sette inn èn sub.

Har litt lyst å kjøpe Pioneer sub også, siden alt det andre er Pioneer. Men kom gjerne med andre forslag til både sub og forsterker.

Så når jeg har først har valgt ut komponenter, kommer det til kobling, som jeg heller ikke har mye peiling på. Da tenker jeg på strømkabler, om jeg vil trenge kondensator, hvilket kvadrat jeg må bruke på jordkabel osv. Visst noen kunne laget en enkel liste over ting jeg burde ha, ville det vært fint.

I bunn å grunn vil jeg ha enn "oppskrift" med anbefalte komponenter og nødvendig utstyr, til en ikke så altfor dyr pris. For meg er det maks 5000 for forsterker, og rundt 1000-lappen for sub element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Av kabler må du ha en strømkabel f.eks 35kvadrat er en fin start 5 meter lang cirka, en jordingskabel av samme tykkelse på noen meter, og et par signalkabler: en til fronthøyttalere, en til bakhøyttalere og en til sub. Så er det bare å trekke opp;)

Audi A4 Avant 99mod - Pioneer AVH-3100DVD - Dynabel 1.850 - RE SX 10D4 x2 - Elemental Designs niNe.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da er det notert. Men hvor kobler jeg til endene på jord og strømkabel ? Greit, forsterkeren har egne jord og strømkoblinger, men i andre enden? Hvor er det best å jorde? og skal strømkabelen bare inn på pluss på batteriet?

Regner med at siden jeg ikke skal bygge så stort, blir det ikke nødvendig med modifikasjoner av batteri eller dynamo osv? Har et forholdsvis nytt, vanlig bilbatteri (5 mnder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også bare lager jeg et hull, eller finner et som er der fra før, også fester kabelen med en kabelsko i karosseriet?

Også en annen ting jeg har lurt litt på, hvordan gjør man det med sub-kasser osv, når man skal feste det bak i bagasjarommet? hva er det mest vanlige der, for at det skal sitte skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel lett å finne et godt jordingspunkt i bilen uten at en må bore hull. Festet til sikkerhetsbeltene er som regel en god plass å jorde.

Hvis du ikke vil skru kassen din fast i gulvet så kan du feste den i seteryggen eller i sidene på bagasjerommet.

Skal du holde bagasjerommet mest mulig nøytralt og originalt så kan du feste borrelås på undersiden av kassen. dette holder i mange tilfeller (hvis du kjører "normalt")

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, nå har jeg så godt som bestemt meg for forsterker, dynabel bf0756. Den passer fint til både mitt budsjett og krav.

Så er det egentlig bare ett spørsmål igjen, èn sub og brokoble til 600W eller bruke begge utgangene og kjøpe 2 sub'er?

Har også her så godt som bestemt meg for Hertz eller RE(RE10/12). Valgets kvaler...

EDIT: Hva tror dere om dette?

dynabel bf0756

og

dynaBel DY9412: Auto Bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vil dere anbefale å kjøpe kabler da? Skal ha 25mm2 strømkabel og jord, ledninger til alle 4 høyttalerne, ledninger til 2 sub'er og remote.

Trenger vel ikke noe mer enn 2.5mm2, eller kanskje 4mm2 til høyttalerene?

Hadde vært det beste om jeg fikk alt dette fra autobilstereo eller eltek, da jeg bestiller forsterkeren fra en av de plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så sinnsykt mye kabler å velge mellom, og jeg vet ikke helt hva jeg må ha. F.eks. mellom spiller og forsterker, trenger jeg 2 RCA + remote, eller holder det med en RCA ledning + remote? også mellom forsterker og sub'er/høyttalere, hva bruker jeg der? Må jeg ha større kvadrat til subene enn til høyttalerene? Siden jeg allerede har trekt 2x1.5mm2 til høyttalerne på hatteghylla, går det an at jeg bruker de mellom forsterker og høyttalerene i dørene? Eller blir det for lite kvadrat?

Vet jeg er masete og spør mye, men vil gjøre det skikkelig og er veldig interessert i å lære litt om dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider