Gå til innhold

Sivil politi

Ranger emnet


meloh

Anbefalte innlegg

Greit nok at det ikke nødvendigvis er det vanskeligste i verden for en politimester å godkjenne et kjøretøy, selv om det å måtte ta en 10-20(?) biler hver 14(?) dag sikkert ikke er det eneste gjøremålet for dem.

 

Men jeg vil tro at ikke alle spaningsbiler engang vil ha en blålampe (kojak) i bilen. Og under ingen omstendigheter bruke den.

 

Såvidt jeg har fått med meg, i vtl. § 11, gjelder unntaket for "kjøretøy i polititjeneste" - ikke bare utrykningskjøretøy.

 

Det har dessuten vært episoder med politifolk under "utrykning" med privatbil. Og det er visstnok helt akseptabelt, i følge spesialenheten for politisaker:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/gjovik_toten_og_land/1.3900763

http://www.oa.no/nyheter/article3096189.ece

http://www.oa.no/nyheter/article3092998.ece

 

Jeg tror nok politiet lever greit på disse unntakene når det kommer til spaningsbiler. Totalt er dette uansett ikke det helt store antallet i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Greit nok at det ikke nødvendigvis er det vanskeligste i verden for en politimester å godkjenne et kjøretøy, selv om det å måtte ta en 10-20(?) biler hver 14(?) dag sikkert ikke er det eneste gjøremålet for dem.

 

Men jeg vil tro at ikke alle spaningsbiler engang vil ha en blålampe (kojak) i bilen. Og under ingen omstendigheter bruke den.

 

Såvidt jeg har fått med meg, i vtl. § 11, gjelder unntaket for "kjøretøy i polititjeneste" - ikke bare utrykningskjøretøy.

 

Det har dessuten vært episoder med politifolk under "utrykning" med privatbil. Og det er visstnok helt akseptabelt, i følge spesialenheten for politisaker:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/gjovik_toten_og_land/1.3900763

http://www.oa.no/nyheter/article3096189.ece

http://www.oa.no/nyheter/article3092998.ece

 

Jeg tror nok politiet lever greit på disse unntakene når det kommer til spaningsbiler. Totalt er dette uansett ikke det helt store antallet i landet.

 

Hehe... Man har da saksbehandlere, sektretærer og assistenter. Man trenger bare et standardisert skjema hvor man fyller inn bilen spesifikasjoner og registreringsmerke, hvorpå politimesteren knoter ned noen kråketegn. Det tar vel omtrent tre sekunder arbeidstid per kjøretøy for ham/henne, tenker jeg :)

 

Problemet oppstår dersom de kolliderer eller på andre måter gjør noe dumt under "utrykning", for da har de kun seg selv å skylde på, dersom de ikke har brukt blålys.

 

Hva gjelder bruk av privatbiler, er dette helt spesielle tilfeller, der situasjonen har krevd det. Det blir noe helt annet når man setter det i et system og konsekvent kjører "utrykning" med "privatbiler"/sivile biler uten blålys og uten utrykningsgodkjenning :)

 

Jeg forstår at de som bruker bilene gjør dette for enkelthets skyld, for all del, jeg er IKKE dum :) Men det jeg ikke forstår er hvordan politiets ledelse evt departementet kan sitte og se på at det foregår - de pleier nemlig å regulere det meste av politiets virksomhet med foholdsvis firkantede regler, og det er egentlig helt grei at de gjør det :D

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å kalle seg selv "Juristen" å komme her og slå i bordet et par firma som innstalerer blålys på politibiler?

 

og sende meg PM og si at "dette vet jeg fordi jeg har vært ansatt i politiet" blir bare latterlig!

 

INGEN sivile politibiler har mindre enn 15 blålys. bøttelys blir ikke praktisert lenger, så om du var "bøteutskriver" på et lensmannskontor en eller annen gang,vil jeg tippe det var i 1985.

 

Og nei, jeg tøffer meg ikke for at pappan min er politi, men man vet liksom mer enn en som utgir seg for å være politijurist på et bilforum. For alt du vet, er jeg selv politimester.

 

jeg orker ikke skrive mer, kunne svart i det uendelige, men jeg synker bare ikke så lavt at jeg diskuterer dette med en på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å kalle seg selv "Juristen" å komme her og slå i bordet et par firma som innstalerer blålys på politibiler?

 

og sende meg PM og si at "dette vet jeg fordi jeg har vært ansatt i politiet" blir bare latterlig!

 

INGEN sivile politibiler har mindre enn 15 blålys. bøttelys blir ikke praktisert lenger, så om du var "bøteutskriver" på et lensmannskontor en eller annen gang,vil jeg tippe det var i 1985.

 

Og nei, jeg tøffer meg ikke for at pappan min er politi, men man vet liksom mer enn en som utgir seg for å være politijurist på et bilforum. For alt du vet, er jeg selv politimester.

 

jeg orker ikke skrive mer, kunne svart i det uendelige, men jeg synker bare ikke så lavt at jeg diskuterer dette med en på internett.

 

Jeg har aldri vært ansatt i politiet, men i militærpoliti, brannvesen og som prosjektmedarbeider i Justisdepartementet i de senere år. Jeg har et temmelig stort kontaktnett innen politiet og samarbeidende etater. Jeg har utrykningslappen og kjenner flere som driver med utrykningsopplæring i kongeriket, både på PHS, Norsk luftambulanse og Norsk utrykningsforum. Jeg har også vært med på å fatte vedtak om midlertidig godkjenning av utrykningskjøretøy, så tro meg, jeg vet hvor lett det er :)

 

Det er overhodet ikke tåpelig å henvise til dem som monterer blålys i politibiler, fordi det utelukkende er disse to selskapene som gjør det i Norge, og ingen av dem monterer så mye som 15 blålys i en sivil politibil av typen personbil. Hadde du snakket om en brannbil, hadde saken vært en annen, for de har fort 15-20 blålys montert. "Bøtte" på taket praktiseres i aller høyeste grad, i alle fall i Oslo og Akershus, men det er mulig at de lar være å bruke det der pappan din jobber.

 

Nå gidder jeg ikke å diskutere dette mer med deg. Dette er ikke en "flukt" fordi jeg ser meg slått, men fordi du er usaklig, wannabe-frekk og kunnskapsløs. De som har noenlunde vett i hodet vil forstå at jeg har rett. Takk for meg ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det vært galt av meg å hevde at forumet har fått en ny ultraklyse, bølle og bråkmaker med detonerende lunte? Og beklageligvis for de andre hyggelige menneskene fra samme sted så er han atpåtil fra Bergen...

 

For ordens skyld så er altså dette ikke noe jeg konkluderer med eller fastslår, men en betraktning jeg gjør meg sånn ved lunsjtider.

 

Det er på grensen til latterlig hvordan en saklig redegjørelse for utrykningskjøretøyer blir voldtatt, lemlestet og drept av en som skryter av utømmelig kompetanse omkring temaet i egenskap av å være sønn av et rasshøl og narkopurk av en far...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Man har da saksbehandlere, sektretærer og assistenter. Man trenger bare et standardisert skjema hvor man fyller inn bilen spesifikasjoner og registreringsmerke, hvorpå politimesteren knoter ned noen kråketegn. Det tar vel omtrent tre sekunder arbeidstid per kjøretøy for ham/henne, tenker jeg :)

 

Joda, noen heltidsjobb er det ikke, men det blir i hvert fall èn ekstra oppgave. Men jeg ser poenget ditt, at det skulle ta for mye tid ville uansett ikke være en holdbar grunn til å la være.

 

Men en av artiklene er ikke helt enig i det:

- Regelverket krever at bilen i så fall registreres som utrykningskjøretøy. Vi har da for eksempel krav til kjøreegenskapene, som blant annet innebærer avstivning av bilens understell. Blålampa må også til enhver tid befinne seg i bilen, festet til en stålplate, normalt mellom stolene. Videre kommer forsikringsmessige forhold inn i bildet. Det hele er altså en ganske komplisert affære, forklarer påtaleleder og nestkommanderende i Vestoppland politidistrikt; Ketil Myhre.

 

Problemet oppstår dersom de kolliderer eller på andre måter gjør noe dumt under "utrykning", for da har de kun seg selv å skylde på, dersom de ikke har brukt blålys.

 

Du så sikkert på linkene mine. Skylde på seg selv må de vel nesten uansett, med unntak av de få soleklare tilfellene der noen andre har ansvaret. I mine øyne kan det ikke være så veldig gunstig å bruke sin egen privatbil til risikokjøring får være andres valg.

 

Hva gjelder bruk av privatbiler, er dette helt spesielle tilfeller, der situasjonen har krevd det. Det blir noe helt annet når man setter det i et system og konsekvent kjører "utrykning" med "privatbiler"/sivile biler uten blålys og uten utrykningsgodkjenning :)

 

Tja, nå er vi nok utenfor det noen av oss (selv ikke du ;)) har peiling på. Men jeg tror ikke disse bilene kjører nascarløp og hollywoodjakter på vanlige veier så ofte. Var noen eksempler tidligere i tråden, men de tok du sikkert like lite seriøst som meg.

 

Som oftest dreier nok grisekjøringen seg om å ligger 10-30 over av og til (som alle andre, sivile og politifolk), samt noen brudd på rødt lys. Så bruddene er nok langt mindre enn en vanlig politipatrulje.

 

Jeg tror ikke dette blir noen "fritt frem for grisekjøring i stort mon"-sak. Så noe stort system og konsekvent er jeg ikke helt enig i at det er. Men greit nok, litt, iom at det gjerne er en kjent praksis.

 

Men det er kanskje et poeng at denne typen spaningsbiler ikke er noe man finner ved annethvert lensmannskontor heller.

 

Jeg forstår at de som bruker bilene gjør dette for enkelthets skyld, for all del, jeg er IKKE dum :) Men det jeg ikke forstår er hvordan politiets ledelse evt departementet kan sitte og se på at det foregår - de pleier nemlig å regulere det meste av politiets virksomhet med foholdsvis firkantede regler, og det er egentlig helt grei at de gjør det :D

 

Firkantede regler er det nok av, men samtidig har jo politiet en hel del runde hjemler. Jeg vil tro dette faller inn under et av de områdene den øvre del av systemet innser at akkurat dette ikke trenger å overreguleres.

 

 

 

Men vi burde kanskje få et poeng med å sitte å diskutere dette. Hvorfor skal egentlig politiet registrere bilene som utrykningskjøretøy? Vanligvis er det jo (bla) for å kunne bruke blålys. Spaningsbiler vil, som jeg har nevnt, ikke bruke blålys. Ikke en gang for å stoppe biler så vidt jeg vet.

Er du uenig i dette?

 

Hvis en bil ikke skal bruke blålys, hvorfor skal den da registreres som utrykningskjøretøy i det hele tatt? Ligger det noe her som jeg burde vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN sivile politibiler har mindre enn 15 blålys. bøttelys blir ikke praktisert lenger, så om du var "bøteutskriver" på et lensmannskontor en eller annen gang,vil jeg tippe det var i 1985.

 

Du er klar over at alt dette er bullshit? Det er flere blålys på en sivilbil nå enn tidligere. Kanskje rundt 10 på en ny sivil up-bil, og noen færre på mer ordensrettede biler. Kanskje det til og med finnes noen med så mye som 15, men flertallet har langt mindre.

 

Bøttelys inne i en bil (forøvrig helt uten noen andre lys) så jeg sist for noen uker siden. Og den bilen var (nesten) helt ny.

 

Og det er nok ikke den eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN sivile politibiler har mindre enn 15 blålys. bøttelys blir ikke praktisert lenger, så om du var "bøteutskriver" på et lensmannskontor en eller annen gang,vil jeg tippe det var i 1985.

 

 

Så senest i forrige uke en sivil politi bil med bøttelys på lillehammer. Så det praktiseres i aller høyeste grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi burde kanskje få et poeng med å sitte å diskutere dette. Hvorfor skal egentlig politiet registrere bilene som utrykningskjøretøy? Vanligvis er det jo (bla) for å kunne bruke blålys. Spaningsbiler vil, som jeg har nevnt, ikke bruke blålys. Ikke en gang for å stoppe biler så vidt jeg vet.

Er du uenig i dette?

 

Hvis en bil ikke skal bruke blålys, hvorfor skal den da registreres som utrykningskjøretøy i det hele tatt? Ligger det noe her som jeg burde vite?

 

Jeg orker ikke å kommentere resten av det du skriver, for vi er egentlig enige, det er bare nyanser vi diskuterer.

 

Hva gjelder det siste, vil hensikten være at det normalt sett forefinnes spesifikasjoner for hva et utrykningskjøretøy skal være i stand til å oppnå. Det være seg kjøreegenskaper, ytelser, hastighet osv. I tillegg er forsikring et "issue", og der er det et poeng at det er "utrykningskjøretøy", og ikke bare et "kjøretøy i politiets tjeneste". Hvis man leser Vtrl § 11 veldig firkanta kan man få inntrykk av at utrykningskjøretøy og kjøretøy i politiets tjeneste har stort sett like fullmakter - det er teoretisk sett korrekt, men i praksis er det ikke akseptert at man bryter i tide og utide bryter fartsgrenser og andre bestemmelser med noe som må kunne sies å være et adminstrativt kjøretøy, kontra å gjøre det samme med et utrykningskjøretøy. Derfor er det også fornuftig at de kjøretøy som forventes å bruke til slike formål, registreres som utrykningskjøretøy...etter min mening.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det vært galt av meg å hevde at forumet har fått en ny ultraklyse, bølle og bråkmaker med detonerende lunte? Og beklageligvis for de andre hyggelige menneskene fra samme sted så er han atpåtil fra Bergen...

 

For ordens skyld så er altså dette ikke noe jeg konkluderer med eller fastslår, men en betraktning jeg gjør meg sånn ved lunsjtider.

 

Det er på grensen til latterlig hvordan en saklig redegjørelse for utrykningskjøretøyer blir voldtatt, lemlestet og drept av en som skryter av utømmelig kompetanse omkring temaet i egenskap av å være sønn av et rasshøl og narkopurk av en far...

 

Nei, det har vi IKKE sett...:)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å kommentere resten av det du skriver, for vi er egentlig enige, det er bare nyanser vi diskuterer.

 

Hva gjelder det siste, vil hensikten være at det normalt sett forefinnes spesifikasjoner for hva et utrykningskjøretøy skal være i stand til å oppnå. Det være seg kjøreegenskaper, ytelser, hastighet osv. I tillegg er forsikring et "issue", og der er det et poeng at det er "utrykningskjøretøy", og ikke bare et "kjøretøy i politiets tjeneste". Hvis man leser Vtrl § 11 veldig firkanta kan man få inntrykk av at utrykningskjøretøy og kjøretøy i politiets tjeneste har stort sett like fullmakter - det er teoretisk sett korrekt, men i praksis er det ikke akseptert at man bryter i tide og utide bryter fartsgrenser og andre bestemmelser med noe som må kunne sies å være et adminstrativt kjøretøy, kontra å gjøre det samme med et utrykningskjøretøy. Derfor er det også fornuftig at de kjøretøy som forventes å bruke til slike formål, registreres som utrykningskjøretøy...etter min mening.

 

Vi er egentlig veldig enig, så jeg skal ikke dra ting lengre. Når det gjelder dette er vel egentlig posten din et fint punktum.

Så får vi heller se om andre har noe fornuftig å komme med...

 

Men som et lite apropos; Det finnes mye "rusk" rundt de såkalte administrative kjøretøytene, som det finnes ganske så mange av. Jeg tror ikke spaningsbilene er de verste i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, takker for svar. Enten de var gode, dårlige, overdrevne, usmakelige, latterlige eller morsomme:P Saken er hvertfall klar, og ble enda klarere i dag når en politibil tok forbikjøring på meg og 3 andre biler i oppover bakke med en kommende høyresving UTEN blålys og sirener, onkel politi kan kjøre uten blålys og gjøre hva de vil:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg undersøkt litt mer her, og snakket med "faren min" om hvordan de gjorde det. (1987-2006 ca)

 

De skiftet ut biler fortløpene fra eksterne utleigefirmaer. De kunne faktisk bare ha en bil i en til to dager, til noen måneder, alt etter intensiteten og aktivitetsnivået.

 

Disse bilene ble ikke registrerte som utrykkningskjøretøyer i det hele tatt. (og det var vel hele poenget med mitt innlegg)

(om noen her på forumet synest det er "tvilsomt av offentlig virksomhet el.lignene er det OFF TOPIC)

 

Men. "Sjefen" for etteretning, måtte ha foten helt inn til direktoratet for å få godkjent kjøring over fartsgrensen. DVS, at det er i grunn IKKE lov å bryte fartsgrenser med et ikke-utrykkningskjøretøy, men direktoratet sa til "sjefen" at de "holdt med han" om det skulle bli noe sak i etterkant.

 

Vell, takker for svar. Enten de var gode, dårlige, overdrevne, usmakelige, latterlige eller morsomme:P Saken er hvertfall klar, og ble enda klarere i dag når en politibil tok forbikjøring på meg og 3 andre biler i oppover bakke med en kommende høyresving UTEN blålys og sirener, onkel politi kan kjøre uten blålys og gjøre hva de vil:P

 

Dette blir ofte praktisert når avdelingen skal ta seg fra et sted til et annet over kort tid. En litt lengre kjøretur. De kjører da taktisk og har kontakt over Proffnett eller samband om det kommer biler eller ikke. Kanskje opp til 4-5 biler samtidig.

 

Ofte brukte biler etteretning i Bergen: Mitzubitzi Galant-Lancer-Carisma.

 

Dette ble praktisert grunnet enkelheten i hurtig og ofte bilutbytte. Tipper de ikke skifter ut UP sine sivile biler så ofte, og de blir garantert innstalert med blålys og registrert som utrykkningskjøretøy.

 

Ofte brukte biler UP i Bergen: Opel, Volvo

 

Det skal for trådstarers del sies, at etteretning bryr seg fint lite om trafikken. Det skal mye til for at disse legger seg etter en som kjører for fort.

 

Personlig mening:

ERGO: Det skal mye til å bli stoppet av en politi uten at han har signalisert at du skal stoppe(vifting av politibevis), eller uten blålys eller sirener. (Men, det er ingen lover som hindrer en politimann å stoppe deg, uavhengig om han er i tjeneste, eller har tjenestebil eller utrykkningskjøretøy- Som igjen ERGO: Får han reglemessig kjørt seg i hjemmet, er sjansen for å bli stoppet større, ved ulovlig kjøring.)

 

***cheers***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår