volvoxc79 Skrevet November 17, 2007 Rapporter Share Skrevet November 17, 2007 Hei eg kjører ein volvo XC 70 2.4 AWD 2001 model autoat. Har litt problemer med at den fusker litt når den ska gire, den liksom kobler seg i fri og så smeller den igir med et nykk. Problemet merkes best når bilen er kjørt varm. Når en kjører i vei med fartshumper og bremser ned og ska gi gass etterpå da oppstår denne nykkingen. Snakte med et verksted di sa at en kunne prøve å skifte olje på girkassen,men ikkje sikert de var det kunne muligens prøve å skifte softveren i girkassen. Er de noen av dere som har hørt om dette problemet på denne typen bil? Og om hva som kan eventuelt gjøres for at eg ska bli en fornøydd kjører av min Volvo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragge1 Skrevet November 17, 2007 Rapporter Share Skrevet November 17, 2007 det virke å har for lite olje i girkassa men kan altid prøve å feilkode og eventuellt ny programering/ software Siter Volvo XC70 D5 - 2009 Golf TDI - 2014Opel Vectra B 1,7 TD 1996 (solgt)http://www.garaget.org/?car=109396 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Tormod_ Skrevet November 17, 2007 Rapporter Share Skrevet November 17, 2007 Automatolje anbefales å bytte hver 80.000km, så når den er vond i giringa, så er det nok på tide å bytte. Få også volvo til å laste ned ny programvare på kassa, i mange tilfeller hjelper det:) Men sjekk nivå først uansett :) Peil mens bilen er varm, og står på tomgang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet November 24, 2007 Rapporter Share Skrevet November 24, 2007 Når det er gått så langt at den har begynt å rykke har det allerede oppstått en mekanisk feil i kassen som kan bli vondt å blir helt kvitt. Du kan prøve med ny olje, (gjennomkjøring med 8-10 liter olje) sammen med ny software. Hjelper ikke dette er det ny kasse som står først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Strato Skrevet November 24, 2007 Rapporter Share Skrevet November 24, 2007 Hadde litt av dette selv, men 2000 V70. Ny olje hjalp. Siter 03 V70 D5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet November 25, 2007 Rapporter Share Skrevet November 25, 2007 aut. kassen min uler, men den blir ikke skifta før den ryker uansett faen ;) for alt jeg veit kan den holde 200 000km til før den ryker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matslukas Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 aut. kassen min uler, men den blir ikke skifta før den ryker uansett faen ;) for alt jeg veit kan den holde 200 000km til før den ryker. Ha ha.jeg har 2 stk Volvo V70 1998 mod.Begge gått ca 210 000 km de uler som bare det de også,lurer nesten på om jeg har turbin drift av og til.Værst når kassa er kald. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Tormod_ Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Om det byttes olje på intervallene som volvo anbefaler så går de rimelig langt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Ha ha.jeg har 2 stk Volvo V70 1998 mod.Begge gått ca 210 000 km de uler som bare det de også,lurer nesten på om jeg har turbin drift av og til.Værst når kassa er kald. merkelig det, min har gått 211 500 og uler en del, særlig på 1.gir med kald girkasse... ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matslukas Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 merkelig det, min har gått 211 500 og uler en del, særlig på 1.gir med kald girkasse... ;) Ja det er merkelig.Mine begynte å ule i det de passerte 207 000 km.Jeg har skifta olje på begge kassene med ca 30 000 km intervaller,og begge bilene begynte med ulinga så og si likt.Ikke kjører jeg gris og ikke trekker jeg tungt.Har ikke giddet å reise på volvo med det da begge kassene virker helt fint.Hos meg så er det uling på alle gira fram til kassa blir varm,men det er litt små uling da også.Har en liten anelse om at det er momentomformeren(Converteren)som er skyld i ulyden.Men jeg gidder heller ikke ta ut kassa for overhaling før det eventuelt blir havari.Jeg har kjørt en diagnose på begge kassene,men det lå ingen feilkoder så intil det eventuelt skjer så får jeg bare skru opp lyden på stereoen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_original Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 Hei eg kjører ein volvo XC 70 2.4 AWD 2001 model autoat.Har litt problemer med at den fusker litt når den ska gire, den liksom kobler seg i fri og så smeller den igir med et nykk. Problemet merkes best når bilen er kjørt varm. Når en kjører i vei med fartshumper og bremser ned og ska gi gass etterpå da oppstår denne nykkingen. Snakte med et verksted di sa at en kunne prøve å skifte olje på girkassen,men ikkje sikert de var det kunne muligens prøve å skifte softveren i girkassen. Er de noen av dere som har hørt om dette problemet på denne typen bil? Og om hva som kan eventuelt gjøres for at eg ska bli en fornøydd kjører av min Volvo Ser man det! Mamma kjøpte seg tilsvarende bil nå i helga og den har akkurat de samme symptomene som du beskriver! Bilen ble testet av naf samt at kvitteringer på girkassebytte for noen måneder siden ble fremlagt ved kjøpet. Men etter ca 60 mil på vei hjem skjer det samme som du beskriver. Den går i fri når man slipper opp etter kickdown for så å smelle i gir. Heldigvis garanti på girkassa. Har snakka med verkstedet og det ser ut som om kassa må byttes, igjen! Og den har ikke gått mer enn 100 000. Hvor mye har din gått? Siter -Volvo 244 GL 1980 "Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet -Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 Ja det er merkelig.Mine begynte å ule i det de passerte 207 000 km.Jeg har skifta olje på begge kassene med ca 30 000 km intervaller,og begge bilene begynte med ulinga så og si likt.Ikke kjører jeg gris og ikke trekker jeg tungt.Har ikke giddet å reise på volvo med det da begge kassene virker helt fint.Hos meg så er det uling på alle gira fram til kassa blir varm,men det er litt små uling da også.Har en liten anelse om at det er momentomformeren(Converteren)som er skyld i ulyden.Men jeg gidder heller ikke ta ut kassa for overhaling før det eventuelt blir havari.Jeg har kjørt en diagnose på begge kassene,men det lå ingen feilkoder så intil det eventuelt skjer så får jeg bare skru opp lyden på stereoen. min har vel ult siden jeg kjøpte den på 180 000km, ulte fælt en stund men nå tror jeg faktisk at det er i ferd med å avta? :) kjører frisk innimellom (225hk chip) og drar TUNGE lass her på vestlandet så at den får kjørt seg er det liten tvil om. har sikkerrt kjørt 3000km med 1600kg på kroken og noen hundre kg i bagasjerommet men velger å tro at girkassen har godt av det ;) har heller ingen feilkoder på girkassen, den fungerer alldeles utmerket i alle situasjoner, noen ganger blir det litt mer merkbar overgang mellom girene men det skjer som regel bare når girkassen girer opp et gir eller to etter at jeg har stressa den med mye bevegelse på gasspedalen og da går den i sportsmodus og da tillater den litt mer slurv for å gire raskere. (Gjelder AW50-42 girkassen, den som kun har vinterprogram og velger automatisk mellom sport/økonomi) selv om jeg har en mistanke om at min bil ikke har skjønt betydningen av ordet økonomi? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matslukas Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 min har vel ult siden jeg kjøpte den på 180 000km, ulte fælt en stund men nå tror jeg faktisk at det er i ferd med å avta? :) kjører frisk innimellom (225hk chip) og drar TUNGE lass her på vestlandet så at den får kjørt seg er det liten tvil om. har sikkerrt kjørt 3000km med 1600kg på kroken og noen hundre kg i bagasjerommet men velger å tro at girkassen har godt av det ;) har heller ingen feilkoder på girkassen, den fungerer alldeles utmerket i alle situasjoner, noen ganger blir det litt mer merkbar overgang mellom girene men det skjer som regel bare når girkassen girer opp et gir eller to etter at jeg har stressa den med mye bevegelse på gasspedalen og da går den i sportsmodus og da tillater den litt mer slurv for å gire raskere. (Gjelder AW50-42 girkassen, den som kun har vinterprogram og velger automatisk mellom sport/økonomi) selv om jeg har en mistanke om at min bil ikke har skjønt betydningen av ordet økonomi? Har samme typebetegnelse på kassene mine,men jeg har 3 knapper.Sport,økonomi og Winter.Jeg kjører med steg 3 fra Scandinavian Car Tuning og har ca 245 hk så det hender jo at jeg lar den få strekke litt på beina.Har også litt for høyt ladetrykk.ca 1.1 bar mot 0.9 som er det chipen er programert for.Koblet inn på en turbosmart mellom WG og turbo for å kunne regulere trykket litt høyere når det trengs.Kan jo hende att effekt utaket over tid ikke er helt bra for kassa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haakonrt Skrevet November 25, 2009 Rapporter Share Skrevet November 25, 2009 Hei, Har du fått løst problemet med girkassa som nykker før fartsdumper? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.