Gå til innhold

Tungstartet Audi 80 2.0E Avant 1993 mod

Ranger emnet


herbal

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en Audi 80 2.0E Avant som er tungstartet når den har stått over natten.

 

Det som skjer er: Jeg starter bilen -> Den tenner, men "dør" igjen etter et sek eller to. Etter fem/seks forsøk starter bilen og går som normalt.

 

En annen ting jeg har merket er: Når motoren går på tomgang og jeg gasser lett, faller turtallet (motoren "kutter") før turtallet øker som normalt.

 

Det er ikke lenge siden det er bytte plugger og luftfilter.

 

Kan det hjelpe å bytte bensinfilter? Kan dette ha sammenheng med at jeg gikk tom for bensin i går?

 

Er det noen som har vært borti det samme/liknende problem?

 

Håper på svar.

Hell yeah!!

BMW 325i (M) 87 mod. (Prosjekt original)

BMW 318i Touring 96 mod. - VW Polo 1993 mod.

[x]Audi 80 1993 Avant - [x]VW Polo 1991 mod. - [x]Audi 80cc 1,8 86 mod. - [x]Volvo 240 (bilcross bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo være at du har fått frem noe rusk hvis du kjørte bilen helt tom for bensin i går, ligger litt møkk i bunn på tankene på gamle biler. ville prøvd å bytte besinfilteret først å se om det hjelper.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo være at du har fått frem noe rusk hvis du kjørte bilen helt tom for bensin i går, ligger litt møkk i bunn på tankene på gamle biler. ville prøvd å bytte besinfilteret først å se om det hjelper.

 

Det var dette jeg tenkte også. Skal bytte det å se hva som skjer.

Det var første dagen jeg hadde bilen da den gikk tom for bensin, så jeg vet ikke hvordan den var før det.

 

Er det noen som vet hvor bensinfilteret sitter på denne bilen?

Hell yeah!!

BMW 325i (M) 87 mod. (Prosjekt original)

BMW 318i Touring 96 mod. - VW Polo 1993 mod.

[x]Audi 80 1993 Avant - [x]VW Polo 1991 mod. - [x]Audi 80cc 1,8 86 mod. - [x]Volvo 240 (bilcross bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter foran på høyre side i mottorrommet. det rare er at jeg også har en Avant 94" mod med akkurat samme startproblem. Byttet kaldstartventilen uten hell....

Skulle gjerne hatt bilder av E30 din! Skal skaffe meg en slik snart selv ;-)

 

Bensinfilteret satt ikke der på min. Det satt under bilen ved høyre bakdør.

 

Vet du evt. hva annet det kan være som gjør at bilen er tungstartet?

 

Det kan høres ut som om det er rusk eller vann som har komme frem der ja..

har du fåt sett noe mer på det?

 

Jeg har fått byttet filteret og renset tomgangsregulatoren. Skal prøve å starte den etter jobb i dag, for å se hva som skjer.

 

Filteret som satt på bilen var stemplet april 93, så det har nok sittet der siden bilen var ny! Var nok på tide å bytte det uansett.

Hell yeah!!

BMW 325i (M) 87 mod. (Prosjekt original)

BMW 318i Touring 96 mod. - VW Polo 1993 mod.

[x]Audi 80 1993 Avant - [x]VW Polo 1991 mod. - [x]Audi 80cc 1,8 86 mod. - [x]Volvo 240 (bilcross bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo prøve et nytt batteri, hvis du setter på mye varme osv å det kanskje akkurat er strøm nok til at den starter kan det jo kanksje gi no utfall!

 

Batteriet er mer eller mindre nytt. Det er ikke noe mangel på strøm som er problemet.

 

Ellers så fikk jeg vite av forrige eier i dag at bilen ikke har vært brukt de siste to månedene før jeg kjøpte den. Den har stått med tom tank, så jeg skal nok prøve litt kondensfjerner i tanken for å se om dette kan hjelpe :)

Hell yeah!!

BMW 325i (M) 87 mod. (Prosjekt original)

BMW 318i Touring 96 mod. - VW Polo 1993 mod.

[x]Audi 80 1993 Avant - [x]VW Polo 1991 mod. - [x]Audi 80cc 1,8 86 mod. - [x]Volvo 240 (bilcross bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd å starte bilen, men den er ikke noe bedre.

 

Tømte på kondensfjerner nå i kveld, så jeg får se hvordan det fungerer i morgen. Har ellers søkt litt rundt på diverse forum, og det er jo noen følere som kan være gåene.

 

Oppdaget forresten i dag at åndeslangen som sitter på toppen av motoren er gåen. Noen som skjønte hvilken slange jeg mente nå? Her vil den jo suge falskluft vil jeg tro. Kan dette være problemet?

 

Skal sjekke mer i morgen, og skriver her fortløpende dersom det blir bedring.

Hell yeah!!

BMW 325i (M) 87 mod. (Prosjekt original)

BMW 318i Touring 96 mod. - VW Polo 1993 mod.

[x]Audi 80 1993 Avant - [x]VW Polo 1991 mod. - [x]Audi 80cc 1,8 86 mod. - [x]Volvo 240 (bilcross bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan være problemet dit! har byttet en del slike slanger å den koster jo ikke alverdens. bare å bytte å se om det hjelper.

 

Det er mulig jeg har funnet problemet nå.

 

Tok strømmen på en og en føler/ventil etc. og prøvde å starte. Når jeg tok strømmen på kaldstartventilen startet bilen umiddelbart.

Etter det jeg har lest er det enten denne ventilen som er gåen eller temperatur sensoren som gir signal til blant annet kaldstartventilen.

 

Jeg skal prøve å bytte temp.sensoren først. Den er ikke dyr uansett...

Hell yeah!!

BMW 325i (M) 87 mod. (Prosjekt original)

BMW 318i Touring 96 mod. - VW Polo 1993 mod.

[x]Audi 80 1993 Avant - [x]VW Polo 1991 mod. - [x]Audi 80cc 1,8 86 mod. - [x]Volvo 240 (bilcross bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei;-) Vi har en Audi A6 som er pleier som oftest å komme på rundt 6 forsøk... Og det skyldes mest sannsynlig startsperren... En mulighet for deg og hvis det ikke funker med å bytte temp. sensoren??

 

Jeg tror ikke det er startsperre på bilen min. Men takk for forslag.

 

Hva har skjedd i det siste: Bilen starter på første forsøk nå etter at jeg har gått over alle sensorer etc. Det er derfor mulig at problemet bare har vært dårlig kontakt.

 

Krysser fingrene for at den fortsetter å starte på første forsøk fremover.

 

EDIT: Den starter IKKE når det er under 0 grader!!

Hell yeah!!

BMW 325i (M) 87 mod. (Prosjekt original)

BMW 318i Touring 96 mod. - VW Polo 1993 mod.

[x]Audi 80 1993 Avant - [x]VW Polo 1991 mod. - [x]Audi 80cc 1,8 86 mod. - [x]Volvo 240 (bilcross bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja rart det der. har samme problemet på min audi og turtallet varrierer, når jeg starter så hoster den i gang men etter ei lita stund så bli den bra. men når den er blitt varm igjenn så bynner den å gå helt ned på 250 r/min og stopper opp om jeg ikke er forsiktig nokk. dette skjer alltid når det er fuktig vær.

Bruker din bil mye bensin? min bruker overdreent mye og jeg er sikker på at det er overdrevet bensinforbruk på den som gjør det slik. fex kaldstartdysa står på å peiser på bensin hele tiden. sån at sylindrene drukner med bensin, fex om jeg har en fyrstikk bak eksosanlegget når jeg starter opp bilen og gir litt gass så vil jeg tro flammen er på 5 meter. Men hva jeg må gjøre for å få fiksa dette vet jeg ikke, tempføler har jeg nå bytta mn den har jo derre smartingan på møller endra på så er ikke sikker på om den fungerer. ellers har jeg prøvd å vaska ren tomgangstillern, og hvær gang jeg har gjort det så motoren funka bedre, så skal nå bytte den å, men ja audi t å med lego lage bedre bila en det tyskeran klare å få t!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sorry, leste haynes og det var for en A6 filteret satt i motorromet.

Jeg tok en test nå nettopp på min for 1t siden da jeg bytte kaldstartventil for en tid tilbake, og den ikke pumpet ut noe bensin. Ny gjorde heller ikke dette, ergo feilen ligger noe annet sted! Tok av temperaturgiverkontakten til motor og instrument temperaturføler, og tror du ikke fanden selv startet med en ensete gang da?! Ikke én crank uten å tenne engang! Hva i mørkeste jesu tid dette kommer av, kan jeg jo velge og vrake selv:

 

Dårlig kontakt

Dårlig føler

Feilstilt ECU

 

Må teste litt videre for å se, men forrige eier mente føleren var byttet, og da kan vi vel hoppe til dårlig kontakt..Æsj!

 

/Hit

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår