Gå til innhold

530 topp & A-Kam???

Ranger emnet


LangFørr

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en B21E motor i bilen min. Har skrudd av 530toppen og a-kam`n fra gamle bilen(B230a)

sålurte på å montere dette på B21`n.

Noen som har gjort dette før, og evntuelt vet noe om hk, dreimoment du kan få da.

 

Har også tenkt å bytte til annet grenrør fra Kgtrimning.nu(Under)

 

240 TYP1

B19/B21/B23/B200/B230 motor. Första steget vid trimning av dessa motorer. Ger mycket bra råstyrka (vridmoment) och bra acceleration. Bör kombineras med 2.5" avgassystem.

TYP1-240 2195:-

 

Tenkte også på 2,5" Jt.

 

Toppen tenkte jeg å sende til Centralgaragen for Planing.(1mm?)

Porting skal jeg prøve å gjøre selv.

 

Gjerne kom med innspill om andre løsninger.

 

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer nå bare å la motoren som sitter i bare være original i vinter.

 

Så bygger jeg heller en fra bunn av i vinter, som jeg bare monterer til sommern.

 

Kan ikke noen sette opp en oppskrift til meg.

Bunndel, topp, kam, grenrør, innsug.

 

Vet at i Volvo Original cup, så bruker de jo bare deler fra serieproduserte volvor. Var en sånn type motor jeg tenkte meg.

Rundt 150-160 hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

531 topp. H kam. Grenrør? spørs jo helt hva du er ute etter, men ett vanlig 4-2-1 burde fungere greit. Får å få nok suppe pælmer du på 2x45 webere og du nærmer deg 180+...

Eller k-jet om 160hk er målet.

Like greit å invistere i en 405\531 topp med en gang, da har du mulighetene til å trimme videre.

Men går greit å bruke 530 toppen også, så lenge du ikke skal over 200 gamp..

En balansert underdel er også en fordel, men da kan du like gjerne kjøpe 2,5l sett fra svergie til 4000kr.. Og ting begyner å balle på seg;)

 

Alt dette er ca tall og hva jeg ville ha gjort (uten at jeg har gjort det):well:

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grenrør 4-2-1 og balansert underdel sier du? hva vil det si?

 

 

Balanset underdel mener jeg at du får alt i blokka balansert opp veiv, råder etc. Gir noen hester. Men dette blir da i sammenheng med full overhaling av blokka, som også sikker vil gi noen hk. Men det kommer nok til å koste noen lapper

 

(Har hørt at om du balanserer alt i en orginal big block(am v8), vil man få ca 50hk....Hehe)

 

 

4-2-1 grenrør er det mest vanlige typen grenrør for gatebiler, gir bra med hk både på bånn og topp. du burde også tenke på å kjøre med ett komplett 2,5" eksosanlegg.

 

530 er visst ingen dårlig topp i det hele tatt, bare å bruke den. Men hvordan skal du prote selv? Råder deg å sette dete bort til proffene, om du ikke har mye peiling da selvfølgelig

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok skjønner.

nei, skal nok ikke balansere med det første da. Må få tak i en 2,3l bunndel. det er prioritert nå.

For så å sende toppen til planing.(hvor mye kan/bør jeg be de ta?)

H-Kam kom vel bare på b23e 1979-80 så den regner jeg me er veldig vanskelig å få tak i.

Da er vel k-kam et bra alternativ også?

Vet ikke med porting, hadde bare tenkt å få vekk de evt. kantene mellom grenrør-topp-innsug. Var en som sa at det ikke var så vanskelig hvis du bare skulle ta det litt sånn grovt.

 

mvh stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår