Gå til innhold

Oil Catch tank.

Ranger emnet


PenetraTor

Anbefalte innlegg

Dette skyldes trolig at den ikke ventilerer veivhuset særlig bra. Veivhusventilasjon på standardbil har som en av sine hovedhensikter å holde olja frisk. Og alle standardbiler har retur av olja til bunnpanna. Og det blir jo litt av en selvmotsigelse dersom oljereturen virker mot sin hensikt.

 

Jeg tror derfor snarere at kondensen dannes i catch-tanken din, eller i det minste hindres i å evakuere i gassform grunnet mangelfull konstruksjon av tanken.

 

min hadde ikke noe retur av oljen til bunnpannen, oljedampen fra toppdeksel gikk til luftfilteret og ble sugd inn i lag med innsugsluften.

 

ser ikke grunn til att man vil ha oljen fra catchtanken ned i bunnpannen. men er sikkert flere måter å gjøre ting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

min hadde ikke noe retur av oljen til bunnpannen, oljedampen fra toppdeksel gikk til luftfilteret og ble sugd inn i lag med innsugsluften.

 

ser ikke grunn til att man vil ha oljen fra catchtanken ned i bunnpannen. men er sikkert flere måter å gjøre ting på.

 

Grunnen til at man vil ha olja tilbake til bunnpanna er blant annet for å få et vedlikeholdsfritt system. Folk flest gidder ikke å tømme denne tanken med jevne mellomrom. Den gørra som samles i en suboptimalt utformet tank er ikke nødvendigvis representativ for et velfungerende system. Dessuten er oljer for daglig bruk konstruert for å virke selv med et visst innhold av vann. Etter hva jeg minnes så er ikke ester-baserte oljer så gode på dette, men til sitt bruk (motorsport) er ikke det så nøye heller da den her ikke blir utsatt for kjøring som skaper kondens.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min catch tank ser slik ut inni

 

REV_C_SECTION_publish.jpg

 

er avhengig av vakum, men vil ikke ha olje i innsuget da det jo gir fare for detonasjon, så grei løsning.

 

En velfungerende veivhusventilasjon med en god oljefelle skal ikke gi olje i innsuget eller i forbrenningsrommet. Det er mange andre ting som i mye større grad kan forårsake tilsvarende problemer, blant annet fet blanding. Tilbakeføring av veivhusgassene i seg selv er ikke oktanreduserende, men disse gassene fortrenger jo plass som eller kunne vært brukt til friskluft, men nå utgjør vel ikke veivhusgassene noe mer enn noen få prosent, så svært mange har en overdreven frykt for dette.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.g.a at jeg har egentlig ikke noen egnende plass å ha den vertikal uten at jeg må dra metersvis med slange. Pluss at jeg tror det vil se bra ut. uten att alle andre har samme patenten:)

 

Ved å utnytte høydeformatet kunne du i større grad ha latt tyngdekraften bidra til å separere væsker og gasser.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å utnytte høydeformatet kunne du i større grad ha latt tyngdekraften bidra til å separere væsker og gasser.

 

kan ikke skjønne hva tyngdekraften har med det å gjøre når man har vacuum til tanken. dampen vil jo være i konstant bevegelse, og passere gjennom like mye overflate å fordampe som om den hadde stått vertikalt.

Toyota Supra MKIII Turbo

 

prosjekt monster 7M

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke skjønne hva tyngdekraften har med det å gjøre når man har vacuum til tanken. dampen vil jo være i konstant bevegelse, og passere gjennom like mye overflate å fordampe som om den hadde stått vertikalt.

 

Neivel... Men hva er det som får deg til å tro at olja går over fra gass- til væskeform i tanken?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke skjønne hva tyngdekraften har med det å gjøre når man har vacuum til tanken. dampen vil jo være i konstant bevegelse, og passere gjennom like mye overflate å fordampe som om den hadde stått vertikalt.

 

Det bør vel kondensere heller enn å fordampe i en oljecatchtank kanskje? ;)

 

Neivel... Men hva er det som får deg til å tro at olja går over fra gass- til væskeform i tanken?

 

Nedkjøling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg en tank som er så høy som mulig, og er på mellom 1,5 og 2 liter. Bruk gjerne et aluminiumsrør. Sett inn en skilleveggsom går helt opp til toppen, men med et par centimeter åpning i bunnen.

På toppen på ene siden av skilleveggen drar du inn åndinga fra motoren. På andre siden av skilleveggen har du utluftinga. Den kan du velge om du vil kjøre rett ut i friluft eller kjøre inn før turboen din. (Er lovkrav om lukket åndesytem)

I bunnen av tanken kobler du til en slange som går ned i bunnpanna, over oljenivået.

Det systemet virker helt knall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunnen av tanken kobler du til en slange som går ned i bunnpanna, over oljenivået.

Det systemet virker helt knall

 

De løsningene jeg har sett og som skal være optimale har returen under oljenivået, eller benytter en væskelås på returen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De løsningene jeg har sett og som skal være optimale har returen under oljenivået, eller benytter en væskelås på returen.

 

Legger du returen over oljenivået så vil returen fungere som ånding når det blir trykk i panna. Også vil olje renne tilbake ved pen kjøring. Og det er fint på motorer som har kapasitets problemer på åndinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du returen over oljenivået så vil returen fungere som ånding når det blir trykk i panna. Også vil olje renne tilbake ved pen kjøring. Og det er fint på motorer som har kapasitets problemer på åndinga

 

Joda, jeg har vært borti dette. KRB anbefalte en slik løsning, men da med så grov retur som mulig, og bruk av ruglete radiatorslange.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår