Gå til innhold

Langtidsprojekt i Astra! ///Alpine og Seas

Ranger emnet

Bareare02

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

Jeg er helt ny her inne, og helt fersk innen bilstereo. Så i denne tråden kommer det MANGE "dumme/enkle" spørsmål som jeg trenger svar på.

Bilen er en:

Opel Astra 1,6. 16v

Km: 70.000

Mod.: 1997

Det eneste som jeg har bestemt meg for nå er:

To stk Alpine PDX-1.1000

http://www.bilstereospesialisten.no/storefront.php?pid=626&c1=112&c2=306&c3=

Og to stk Alpine SWX-1243D

http://www.bilstereospesialisten.no/storefront.php?pid=758&c1=102&c2=104&c3=

Dette blir bestilt etter helgen, om ingen kommer med noen andre forslag:)

Har liggende en Alpine http://ampguts.realmofexcursion.com/Alpine_MRV-F505/, planen for denne er å drive et frontsett.

Så trenger alt utenom allerede nevte ting:

Batteri? to stk? forslag?

Frontsett? Sett på Seas Lotus Reference. Andre forslag?

Kabler? Regner med det trengs litt tykkelse på disse?

Head unit? Sett på denne: http://www.bilstereospesialisten.no/storefront.php?pid=7&c1=6&c2=6&c3=0

Trenger jeg større dynamo? Helst ungå dette.

Hva trengs for demping av bilen? Holder det med bare litt i frontdørene og i bagasjerommet?

Det er en inponerende lang leveringstid på bassere og forsterkere, så dette vil ta tid:P

Takk for alle svar, rettelser og tips:)

Faen, postet seff ikke denne under "Bilstereo -> Prosjekter". Noen som kunne flyttet denne?

Opel Astra. 1,6. 16v

x Honda Nsr. Full Effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye snadder du har plukket frem her :)

Jeg kan jo begynne med å svare deg på noen av spørsmålene dine.

Både de forsterkerne du har, spilleren og de subbene er veldig gode komponenter, så du blir nok fornøyd med dette hvis du instalerer det riktig.

De alpine monoblokkene er utrolig effektive så tror du vil klare deg i massevis med et skikkelig batteri. Du trenger nok ikke å skifte dynamo, så lenge den ikke er sliten.

Av batterier kan jeg anbefale odyssey, stinger og northstar, som alle bygger på samme teknologi. De foes blandt annet hos installbay.no og engenaudio.com(pluss div andre steder)

Jeg ville brukt enten 1x50mm2 eller 2x25mm2 strømkabel. det er mye bedre med litt for mye enn for lite!

Jeg ville iallefall dempet dørene og kanskje litt av bagasjerommet for å hindre litt skrangling. Men dørene vil jeg si er et must! det forbedrer lyden drastisk!

Når det gjelder frontsett så er det et hav å velge i så her er det mye smak og behag, men jeg vet at seas reference er meget habile saker! bruker selv reference diskantene og de er meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen/tanken var å kjøpe to stk batterier, et nytt forran og et som skulle bak. Men er det noen batterier som tåler å ligge på siden? Genialt om jeg kunne puttet det ned i reservehjulsbrønnen:)

Godt å gøre at bassere og monoblokkene duger, da bestilles disse over helgen.

Men den MVR - F505 forsterkeren, noen som vet om det er futt i denne? Holder den til komp.sett forran?

Regnet nesten med at Seas Lotus ikke var noe dritt, men det er det havet av frontsett du snakker, som forvirrer meg:S Men det valget skjer ikke enda(heldigvis)

Men da starter jeg med demping av dører, og trekking av kabler:)

Hva trenger jeg til dempingen? Det eneste som er der nå, er et tynt gjenommsiktig lag med plast. Sikkert for å forhinde at evt vann og olje skal trenge inn,(Har faktisk sprutet en del olje fra vindusheiseren:O)

Trenger jeg mange lag med matter?

Hvor kan det bestilles?

Billig? Føler jeg svir av en del penger på komponenter nå, men folk sier jo: "Ikke spar på dempingen":p

Edit:

Også kabler da...

Stinger? funker det?

Ser at ikke alle nettsider oppgir målene mm2, men i gauge.

Som jeg liker å si: Hvått the føkk!!" betyr 0 gauge? noen som vet hva dette er i mm2?

STINGER SWK0 PRO 1/0 GAUGE 3400W AMP WIRING KIT

Opel Astra. 1,6. 16v

x Honda Nsr. Full Effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle lukka batterier og gel batterier tåler å lige på siden. I alle fall alle jeg har støtt på.

Velg kinetik hvis du er ute etter det batteriet som holder best på spenninga etter man kobler av laderen/dynamoen.

Velg Odyssey hvis du er ute etter det batteriet som gir mest strøm, som igjen gir mest lyd.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er god å høre:)

Anlegget skal brukes både med motoren av og på, når den er av, tenker jeg mest på å spille musikk på volleyballbanen etc. Og da skal ikke anlegget tynes, men bare spilles på tilnærmet "normalt" volum.

Hva veier tyngst med tanke på batterivalg? Spenning eller strøm?

Altså, anlegget tynes kun med motoren i gang...

Opel Astra. 1,6. 16v

x Honda Nsr. Full Effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider