Gå til innhold

Mc-gassere`?

Ranger emnet


Jon Arne

Anbefalte innlegg

Som sagt tidligere, dette innsuget er tidligere brukt på VW 1.6 8v med et effektuttak på opp til 220 hk. For normale folk koster nok et slikt effektuttak med 1.6 og en DCOE mye mer enn det smaker ;) For min del er jeg fornøyd med 120 hk på en std. 90 hk motor :)

Ytelsesmessig er 2 doble DCOE overlegent, det er det liten tvil om. Har nesten alt klart for å montere dette på blokka, portet crossflow, 2xdcoe, osv osv.

 

Ang det Volvoinnsuget som ikke fungerer, var det krysset?

 

 

Siterer;

 

WHY CROSS IT OVER

 

The "Lynx Crossover" is a unique induction manifold designed to obtain maximum efficency from a twin choke side draught carburettor on a 4 cylinder 4 port cylinder head.

 

Conventional manifolds connect venturi "A" to cylinders 1 and 2 and venturi 'B' to 3 and 4. When applying either of the typical four cylinder firing orders, 1234 or 1342, each venturi feeds 2 consecutively firing cylinders. This results in two induction pulses followed by two static periods.

 

The "Lynx Crossover" manifold is unque in that it connects venturi 'A' to cylinders 2 and 3 and venturi 'B' to 1 and 4, ie to alternatively firing cylinders. The "crossover" therefore spaces the induction pulses evenly. Seperated by static periods. It is in this situation that the side draught carburettor was designed to operate effectively as with twin side draught carburettors where each venturi feeds only one cylinder.

 

http://www.carburetion.com/LynxManifolds.asp

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fra gammelt av husker jeg at KG-trimning frarådet en 1xDCOE-konfigursjon. Den førte med seg et helvetes bensinforbruk uten at effekten økte tilsvarende.

 

Oppdatering ang. bensinforbruk med enkel DCOE.

 

Etter to tankfyllinger og kun småkjøring/kaldkjøring til og fra jobb, har jeg nå et bensinforbruk på henholdsvis 0,76 og 0,81 liter per mil. Dette er et lavere bensinforbruk enn det jeg hadde med Weber 32/36 DGV ;)

Med andre ord er forbruket mer enn overkommelig, samt at denne forgasseren gir et høyere potensiale for effektuttak.

 

Fungerende dyseoppsett kan fås ved henvendelse :)

 

Som sagt tidligere vet jeg at enkel DCOE og ukrysset grenrør er håpløst å dyse og få til å gå skikkelig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering ang. bensinforbruk med enkel DCOE.

 

Etter to tankfyllinger og kun småkjøring/kaldkjøring til og fra jobb, har jeg nå et bensinforbruk på henholdsvis 0,76 og 0,81 liter per mil. Dette er et lavere bensinforbruk enn det jeg hadde med Weber 32/36 DGV ;)

 

Altså et meget godt eksempel for å sette siste spiker i kista for myten om at man får et enormt forbruk med Weber DCOE. Har lignende tall fra i sommer på bilen min - dog med to gassere og triveligere utetemp:).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså et meget godt eksempel for å sette siste spiker i kista for myten om at man får et enormt forbruk med Weber DCOE. Har lignende tall fra i sommer på bilen min - dog med to gassere og triveligere utetemp:).

 

Myten handler vel om enormt forbruk med én DCOE, så du er jo på en måte ekskludert fra den klubben :D

 

Men det var fine tall Quattro73 viste til. Selv om innsuget har ulike portlengder så det holder.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myten handler vel om enormt forbruk med én DCOE, så du er jo på en måte ekskludert fra den klubben :D

 

Det har du rett i, ja, men jeg nevnte det for å understreke at korrekt bedysing er alfa og omega. Mytene om heftig bensinforbruk holdes i liv, ettersom altfor mange setter på slike forgassere fordi det ser (og høres) tøfft ut, men de endrer ikke på bedysinga som følger med når man kjøper gasserne brukt. Mange av de forgasserne man finner på bruktmarkedet har vært brukt på Store Volvo- og Opel-motorer. Kanskje er det også feil flottørnålventiler eller enda verre at de lekker. Det leverer litt vel mye for "våre" mindre motorer.

 

Uansett: Han har oppnådd meget gode tall og har tydelig en vel fungerende motor - til tross for radikalt ulik lengde på innsugsveien. Det gleder et "forgassa" sinn:D.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må hive meg på igjen her.

 

Min bror trimmet sin 90 hk Audi 80 1.8CC til 203 hk (fortsatt selvaspirerende, bremset av Per Gulbrandsen). Motoren var original og den originale 8v-toppen ble portet og bearbeidet etter alle kunstens regler (ikke crossflow). Større rustfrie ventiler, lettvektsløftere med lashcaps, racefjører, spesiallagd kam, 2 doble 45 DCOE og hjemmelagd optimalt 4-1 grenrør og resten Simons-eksos. Denne motoren brukte ned i 0,7 liter per mil på snill kjøring, men drakk bensin så det kostet etter på bane. Det er fullt mulig å dyse en motor slik at den blir bensingjerrig ved snill bruk, samt at man kan hente ut makseffekt ved fullt pådrag. Skal i gang med samme type ombygging på min bil nå, men da med crossflowtopp grunnet liten plass til gassere/trakter ved dempertårnet.

 

Ja, jeg fikk et hyggelig bensinforbruk, kunne sikkert ha klart å kneppe det ned litt til om jeg ville. Bl.a. er vakuumslangen til fordeleren tatt bort slik at jeg ikke har noen tenningsavansering på vakuum, noe som øker forbruket. Jeg har korrekt tenning over ca 2500 omdr, ved snill kjøring er man gjerne under dette.

Men nå skal jeg legge til at under den første tiden med denne forgasseren så brukte motoren rett under 2 liter per mil ;) Dette var ikke bare grunnet feil dyser, men var hovedårsaken. Vet at flere sier at DCOE drikker bensin, noe som for såvidt er sant om man bare gjør jobben halvveis og ikke dyser de(n) riktig.

 

Angående ulik innsugslengde. Ved måling med bredbåndslambda er det liten forskjell på sylinder 1 og 4, dette selv om innsugslengden, som dere nevner, er svært så ulik. Forskjellen er så liten at ett hopp opp i F8-skalaen gir for mye utslag på den andre sylinderen. Altså vil en sylinder på enkelte turtall gå en anelse fett, mens den andre vil gå en anelse magert på lavfartsdysene (AFR 14,6-14,9). :)

 

Kom på en ting til. De dysene jeg kjører med nå er alt for store til å ha i en motor med 2xDCOE. Gjerne ikke så rart siden hvert løp nå må mate 0,8 liter sylindervolum i stedet for 0,4-0,6 som på de fleste andre biler med 2xDCOE ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår