slitenvolvo Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 har ikke satt pakning feil vei, sjekket veldig nøye med at alle hull stemte overens. hvordan kan jeg kontrollere magnetventilen? Med tenningen på (og motoren av) ta av ledningen på magnetventilen og sett den på igjen. Det skal komme ett ganske godt hørbart klikk i det du slår ventilen av/på. Klikker ventilen hvis du setter på strøm fra en kjent god strømkilde (+ på batteri) så er det brudd på ledningen. Ingen vits i å feilsøke det videre, holder med å legge opp strøm rett fra + på coil. I motsatt tilfelle må du bytte ventilen. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Med tenningen på (og motoren av) ta av ledningen på magnetventilen og sett den på igjen. Det skal komme ett ganske godt hørbart klikk i det du slår ventilen av/på. Klikker ventilen hvis du setter på strøm fra en kjent god strømkilde (+ på batteri) så er det brudd på ledningen. Ingen vits i å feilsøke det videre, holder med å legge opp strøm rett fra + på coil. I motsatt tilfelle må du bytte ventilen. Jeg hører et klikk hvis jeg har panseret oppe og skrur tenninga på 2, skal sjekke om det er denne jeg hører. Se bildet på side 2 hvis du ikke fikk det med deg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 1. dette som er magnetventilen sansynligvis.. tester senere i dag. 2. hva gjør denne? ligner på magnetventilen. går en slange ned under bilen, andre siden går slangen ned i forgasseren i fremkant, tror jeg fant bensin inni der når jeg demonterte i går også. går denne tilbake til tanken kansje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Dette så feil ut. 1: Fuel cut-off solenoid Denne skal ha strøm med tenning på 2: Varmstartsventil: Denne skal ha strøm med tenning på 1 av ledningene, og den andre skal gå i jord. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 http://www.bilforumet.no/galleriet/data/653/DSC001772.JPG[/img] Dette så feil ut. 1: Fuel cut-off solenoid Denne skal ha strøm med tenning på 2: Varmstartsventil: Denne skal ha strøm med tenning på 1 av ledningene, og den andre skal gå i jord. 1 var magnetventil? hvis dette ikke hadde funka hvordan ellers hadde jeg merka det? sliter bare med tomgang egentlig. varmstart funker bra, så regner med at den er i orden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 På min bil (har forsåvidt samme motor som deg), der har jeg blinda den skruen som justerer tomgangen på innsuget da denne hele tiden skrudde seg ut å motoren fikk falskluft å døde. Den andre skruen på gasseren som du klarer å justere tomgangen litt med, har jeg skrudd helt inn. Jeg justerer tomgangen på selve gassarmen. Er en skru der som bestemmer hvor mye turtall du skal ha når choken er på. Er den skruen jeg skrur på. Man kan få litt høy tomgang med choken helt ute, men funker supert for min del. Har ca 1300rpm når choken er helt ute, og rett under 1000rpm når choken er inne. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 1 var magnetventil? De er strengt tatt magnetventiler begge to, men 1 var den magnetventilen vi snakket om opprinnelig (altså den som må ha strøm for at tomgangen skal fungere) hvis dette ikke hadde funka hvordan ellers hadde jeg merka det? sliter bare med tomgang egentlig. varmstart funker bra, så regner med at den er i orden Varmstartsventilens funksjon er å lufte ut flottørhuset når tenningen er av. Bensindampen blir da luftet ut under bilen ved girkassa. Uten varmstartsventilen, ville bensindampen sige oppi forgasseren og innsuget, og gi en altfor fet blanding til å starte. Med tenningen på, lufter varmstartsventilen bensindampen inn i gasseren igjen. Varmstartsventilen kan feile på 4 måter: Den kan sette seg fast i på posisjon, som resulterer i for fet blanding ved varmstart, slik at man må gi full gass når man skal starte. Den kan sette seg fast i av posisjon, som ikke gir noen merkbar forskjell Den kan være brudd i ledningene til den, som gir samme resultat som 2. Den kan gå tett. Skjer dette så vil motoren begynne å hakke voldsomt etter en liten stund, for å så stoppe helt, til den blir startet på nytt. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 På min bil (har forsåvidt samme motor som deg), der har jeg blinda den skruen som justerer tomgangen på innsuget da denne hele tiden skrudde seg ut å motoren fikk falskluft å døde. Den andre skruen på gasseren som du klarer å justere tomgangen litt med, har jeg skrudd helt inn. Jeg justerer tomgangen på selve gassarmen. Er en skru der som bestemmer hvor mye turtall du skal ha når choken er på. Er den skruen jeg skrur på. Man kan få litt høy tomgang med choken helt ute, men funker supert for min del. Har ca 1300rpm når choken er helt ute, og rett under 1000rpm når choken er inne. hmm, mulig jeg tester dette. Slitenvolvo: glemte å teste magnetventilen:P men jeg har tomgang, men ikke når den er kald, og den er en smule lav av og til . Hmm varmeapparatet ble ikke varmt i dag tidlig. motoren ble varm og temp nåla la seg midt på, men ingen varme inn i bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 men jeg har tomgang, men ikke når den er kald, og den er en smule lav av og til . Har du justert noe på blandingsskruen? Har en tendens til å daue av på tomgang om blandingen er for fet. På kald motor er det lurt å gi littegrann choke (bare noen mm ut, slik at tomgangskammen rører skruen på gassen, uten at blandingen blir fetere) for å ha ideel tomgang. Ellers vil jeg tro at bilen din går mye greiere, straks tenning og co er skikkelig justert. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2007 hvor sitter blandings skruen? jeg har ikke tomgang uten choke på kald eller varm motor. stillte tenninga med tenningslampe, bilen gikk mye bedre etter det. fusker litt av å til, føles og høres ut som den går på 3 sylindere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 12, 2007 Rapporter Share Skrevet November 12, 2007 Blandingskruen er en 8mm skrue midt under gasseren. Skru den ut for fetere blanding, og inn for magrere blanding. J Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2007 den som justerer CO? har en mistanke at den går fet, siden pluggene soter. må vel ha den et sted med co meter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 12, 2007 Rapporter Share Skrevet November 12, 2007 den som justerer CO? Ja har en mistanke at den går fet, siden pluggene soter. må vel ha den et sted med co meter? Vil absolutt anbefale deg å låne deg co apparat, eventuelt å sette bort jobben. Koster ikke mange kronene det, men du bør kanskje tynne ut blandingen først slik at bilen går på tomgang. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
uberhenrik Skrevet November 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2007 hvor mye tror du det koster ca ca? hvor mye skruing er det som skal til? hvor mye justerer en omdreining ca? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 12, 2007 Rapporter Share Skrevet November 12, 2007 Tynn ut blandingen til du har den beste tomgangen, kjør opp en bakke i tredjegir med lett gass og under 2000rpm. Hakker bilen, justerer du ut en halv omdreining. Hakker bilen ikke, kan du justere den en halv omdreining inn. Gjenta til du må fete opp blandingen. Dette burde gi deg en høvelig baseline. Tipper at en co-justering koster mellom 100kr og 500kr, hvis ikke du kjenner noen på verkstedet som bare kan låne deg apparatet, da. Tar maks 10 minutter. Sist jeg justerte co, så spurte jeg bare pent på eu-kontrollen om ikke jeg kunne få justere co-en, siden jeg viste at den var langt ute på vidda, og fikk justert den gratis. Men ymmv. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.