Gå til innhold

Truetrac - hvordan virker den?

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

ct_126000.jpg

 

The Detroit Truetrac was the first helical gear differential ever introduced into the automotive aftermarket as an Eaton brand. It remains the leading helical gear-type limited slip differential in the industry. Detroit Truetrac's proven helical gear design eliminates the need for wearable parts, resulting in maintenance free traction recognized not only for its toughness, but its smooth and quiet operation as well.

 

Proven design, low cost and effective performance all make the Detroit Truetrac limited slip differential the ideal choice for a wide variety of vehicle applications. No maintenance - Just Traction.

 

Dette er kanskje et lite gjennomtenkt spørsmål, men hvordan fungerer disse "helical gears" i praksis? Sjønner ikke helt dette med at ingenting slites. Noe må jo knipe til og overføre kraft mellom venstre og høyre side.

 

Er det slik at de tre små drevene (markdrev?) på hver side er statiske ved normal kjøring (ligger de bare "løst" inne i huset?), men når det oppstår hastighetsforskjell mellom venstre og høyre side så bremser de tannhjulet som stikkakslingen går inn i og følgelig roterer med seg hele huset slik at kraften overføres til den andre siden?

 

Slike markdrev har jo den egenskapen at markdrevet kan drive tannhjulet som det går i inngrep med, men ikke motsatt. Etter hva jeg har forstått.

 

Håper noen har lyst til å forklare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lekte ikke med Lego Technics som liten gjorde du? :D

 

Greit nok ligger det spredd rundt på \volvo\200 forumet osv, men er en som har linka til en side som forklarer det ganske godt på teskje-nivå. Husker dessverre ikke urlen(e) i fartha.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[o]'90 Opel Omega 2.0i

[o]'90 Opel Omega 3000 24v

[o]'96 Opel Vectra 1.7TD

[x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs)

[x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår