Gå til innhold

Sytetråd: tiltak mot ein løgnar av ein bilselgjar.

Ranger emnet


Papi.

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette skulle vel egentlig være en sytetråd for de som føler at de har blitt lurt når de har kjøpt bruktbil. Og selvfølgelig er det kjipt å kjøpe "katta i sekken" når man i ettertid forstår at selger ikke har vært ærlig. Men når man skal kjøpe bruktbil er det dessverre ikke mange man kan stole 100% på. En naf test koster 3-400kr og min erfaring er at det skulle nesten vært obligatorisk ved bruktbilkjøp. Jeg synes og man skal være litt obs når man skal kjøpe bil fra ungdom da veldig mange (ikke alle) har dårlig råd og begrenset kunnskap om bil i tillegg til aggressiv kjørestil. Men hvis man skal kjøpe bil fra noen man stoler på har man vel egentlig litt begrenset utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gå rundt å anbefale folk å ikke kjøpe bil fra en ungdom. Det vet du selv at du drar alle over en kam. Det handler om hvorvidt du stoler på den du kjøper av eller ikke. Og når du kjøper en bil som har gått over 200 000, så må du regne med å bytte en del slitedeler!

 

Beklager at jeg dro alle over en kam, 90% av biler eid av ungdom ville jeg ha styrt unna... :word_ms

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg ein bil i Mai månad. Bilen var pen og fin utvendes, oghadde blitt "godt" helden av både far og son, far som er bilmekkar. I ettertid har eg overhala samtlige av bremsene, brekket er fiksa, dynamoen må skiftast, bensinpumpa har eg bytta, og eg har vaska heile bilen, som han lovde at han sku gjere, men aldri gjorde.

 

Kva tiltak kan eg bruke, mot han? Berre forslag, det er SVÆRT LITE SANNSYNLEG at eg kjem til å gjere noko, men vil ha input. Dei som erinteresserte i noko, har gjerne sine straffetiltak mot sine eigne, som ikkje overheld det dei lovar. Forslag?

 

Du kjøpte bilen i mai også er du sur på selgeren fordi du må vaske bilen etter 6mnd bruk? Herregud:angry:

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, slitedeler, i tillegg til rust forskjellige stadar på bilen det ikkje vart opplyst om, som eg i ettertid har måtte ta hand om, pluss ein kollisjonsskade eg ikkje fekk opplyst før etterpå, då han vart konfrontert med det fire månadar etterpå.

 

Kvifor eg ikkje studerte bilen ordentlig før eg fekk den? Vel, eg hadde håpt at det var mogleg å kunne stole på ein bilmekanikar, når han fortalde om tilstanden på bilen, og arbeid på ein verdsett verkstad, med mange gode arbeidarar. I visse tilfeller hadde eg håpt at det var mogleg å stole på folk, men den gong ei. Er forøvrig trist at det skal vere slik. Det at striken i ettertid hadde skrytt av at han hadde solgt bilen til ein mann i nabokommunen som visstnok ikkje hadde peeeeeiling, og fekk att mykje meir for bilen enn kva den var verdt, tykkjer eg også er lite beundringsverdig. Mykje av det han hadde sagt og påstått, er mogleg å få avkrefta av fleire personar, både ungdomar, såvel som vaksne.

 

Førhandssjekking av bilen ved hjelp av eksterne personar, ja, greitt, NAF-test er ikkje ein dum ting. Men når seljar arbeid ved eit akta merkje-verkstad, så ynskte eg då å stole på denne mekanikaren.

 

Når det gjeld vask... Han lovde vask av bilen FØR levering, han kom og leverte den i uvaska tilstand, og stakk.

 

Skal sjølvsagt ikkje sei at eg er fri for feil, og det er forøvrig mykje eg kunne ha gjort sjøl for å forhindra dette kjøpet. Men tykkjer det er svært trist at ein ikkje kan stole på ein person i eit bilkjøp. Eg har for vane å ver open og ærleg, uansett situasjon, og her fekk eg brent meg godt grunna dette.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, slitedeler, i tillegg til rust forskjellige stadar på bilen det ikkje vart opplyst om, som eg i ettertid har måtte ta hand om, pluss ein kollisjonsskade eg ikkje fekk opplyst før etterpå, då han vart konfrontert med det fire månadar etterpå.

 

Kvifor eg ikkje studerte bilen ordentlig før eg fekk den? Vel, eg hadde håpt at det var mogleg å kunne stole på ein bilmekanikar, når han fortalde om tilstanden på bilen, og arbeid på ein verdsett verkstad, med mange gode arbeidarar. I visse tilfeller hadde eg håpt at det var mogleg å stole på folk, men den gong ei. Er forøvrig trist at det skal vere slik. Det at striken i ettertid hadde skrytt av at han hadde solgt bilen til ein mann i nabokommunen som visstnok ikkje hadde peeeeeiling, og fekk att mykje meir for bilen enn kva den var verdt, tykkjer eg også er lite beundringsverdig. Mykje av det han hadde sagt og påstått, er mogleg å få avkrefta av fleire personar, både ungdomar, såvel som vaksne.

 

Førhandssjekking av bilen ved hjelp av eksterne personar, ja, greitt, NAF-test er ikkje ein dum ting. Men når seljar arbeid ved eit akta merkje-verkstad, så ynskte eg då å stole på denne mekanikaren.

 

Når det gjeld vask... Han lovde vask av bilen FØR levering, han kom og leverte den i uvaska tilstand, og stakk.

 

Skal sjølvsagt ikkje sei at eg er fri for feil, og det er forøvrig mykje eg kunne ha gjort sjøl for å forhindra dette kjøpet. Men tykkjer det er svært trist at ein ikkje kan stole på ein person i eit bilkjøp. Eg har for vane å ver open og ærleg, uansett situasjon, og her fekk eg brent meg godt grunna dette.

 

Igjen, hvilken bil er dette, hvor langt var den gått og hva gav du for den... Glemte visst å legge inn det du...

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, hvilken bil er dette, hvor langt var den gått og hva gav du for den... Glemte visst å legge inn det du...

 

Ah, beklager. '96 Nissan Primera, Huskar ikkje nøyaktig, men meinar at det stod 142k på teljaren då eg kjøpte den. Skal sjekke dette i morgon, når regnvéret har gitt seg.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å bli sint for. slitedeler må man bytte selv på nye biler, derfor d heter slitedeler :)

 

D interiøret var jo litt kjipt, men som andre har sagt før meg, er d aller viktigste når man skal kjøpe bil å inspisere bilen NØYE! ting som er slitt og må byttes kan ofte hjelpe deg å presse prisen litt også!

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, slitedeler, i tillegg til rust forskjellige stadar på bilen det ikkje vart opplyst om, som eg i ettertid har måtte ta hand om

 

Så hvis jeg skal selge en bil, må jeg bytte absolutt alle slitedeler, plukke den ned for å se etter om det kan være rust i et hjørne og si ifra til deg? Selger kan da ikke opplyse om flere ting enn det han vet.. Og evt. hvor lenge skal en selger finiansiere slitedeler som går til dass, flere måneder etter at han har solgt bilen..

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan primera er det ikke noe i veien med forsåvidt, smaks sak i grunn og slitedeler...slites... Det blir etter min mening litt "bah" penguin-.

 

"Å stole på" og det å kjøpe bil hører nok aldri sammen. Magefølelse og direkte kunnskap derimot er nok en bedre kobling, samme HVOR den kunnskapen kommer fra (mora di, dama di etc etc.)

 

Et lite eksempel til å aldri tenke "han er jo bilmekaniker.." er som følger: Jeg var pc tekniker i 12 år. Drev kun å skrudde på andres pc'r og hadde stort sett data i hodet 24/7.. Men hvis du så bort fra den ryddige "mekkedisken" og et system som var blinkende rent og over til min private pc..*grin*

Ofte det som skjer er at ditt private blir satt helt til side når man jobber/puster/lever for det du driver med. Så mitt poeng? Jo, ikke stol på noen og I ALLE FALL ikke en bilmekaniker :)

 

Kjøpskontrakt er også en fin ting. "selges som den står" osv er på grunn av at det ikke er lett å vite hva status en slitedel har på det tidspunktet og værd en sjekk hos kyndige mennesker.

 

Skjønner frustrasjonen, men tviler..om ikke helt sikker på at du ikke har noen andre en deg selv å takke her.

 

Feilene man lærer av, ikke det riktige man gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første! hvist man kjøper en bil som er gått langt er det alltid en sjanse for at ting faller i fra hverandre...bruktbil kjøp er risikosport uansett!

 

For det andre, aldri kjøp bil uten å vite hva du kjøper! få kompetente folk til å se på den om du ikke har peiling selv!

 

Sier bare en ting NAF da har du fort litt bedre kontroll på hva det er du er i ferd med å svi av hardt tjente penger på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle vel egentlig være en sytetråd for de som føler at de har blitt lurt når de har kjøpt bruktbil. Og selvfølgelig er det kjipt å kjøpe "katta i sekken" når man i ettertid forstår at selger ikke har vært ærlig. Men når man skal kjøpe bruktbil er det dessverre ikke mange man kan stole 100% på. En naf test koster 3-400kr og min erfaring er at det skulle nesten vært obligatorisk ved bruktbilkjøp. Jeg synes og man skal være litt obs når man skal kjøpe bil fra ungdom da veldig mange (ikke alle) har dårlig råd og begrenset kunnskap om bil i tillegg til aggressiv kjørestil. Men hvis man skal kjøpe bil fra noen man stoler på har man vel egentlig litt begrenset utvalg.

 

Naf kjøpstest koster fra 1595,- (kilde naf.no)

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår