Gå til innhold

volvoen sviver ikke....såklart

Ranger emnet


StianG

Anbefalte innlegg

Har problermer med 940turbo motoren min der den bare sviver på sylinder 3 og 4.

 

Har sjekka gnist og satt tenninga riktig, sjekka at dysene fungere og sjekka kompen med en jalla komptester uten gjenger med med ei gummihette du tredde nedi tennplugghullet(men fikk ikke kommet til skikkkeli så jeg stod bare og holt den intil når vi vridde om tenninga så vet ikke annet enn det er kompresjon.

 

Noen som har peiling på hva som kan være galt? kan det være att toppakninga ikke tetter mellom sylindre pga når vi hadde oppe tennplug 1 og 3 for å kompteste så stod stikkflammene ut av tennplugghullene, så noen må jo ha antent bensinen?

86" 740tic + diverese herje og bilcrossbiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har blåst i stykker innsugs-pakningen din, GARANTERT ;) Skru av innsug, bytt pakning (Husk å rengjøre godt!!!), og skru på igjen. Så skal den nok svive fint som bare det.

 

anbefaler på det STERKESTE Volvo sin Orginale pakning...den tåler Utrolig mye mer enn de uorginale, og er en del tykkere, så den tetter noe bedre om innsugs-flata ikke er Helt rett... noe de færreste innsug er etter 300 000km med småskruing etz ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har kanskje kjørt sånn her en liten stund? først på 3 sylindere, også gått over til 2?

 

Gå over pluggene på motor'n, og sjekk at Alle gnister....om ikke, så erstatt rotor, fordelerlokk, plugger(selvsagt) og plugg-kabler. Spray startgass på den nymonterte innsugspakningen din, og hør om motor'n plutselig går på flere sylindere.. om den gjør det, har ikke pakningen tettet helt, og symptomene vedvarer. Da må anleggsflata til innsuget mot Toppen mest sansynlig Planes... eller du kan PRØVE å stramme til litt hardere :)

 

Sjekk også at det ikke lekker rundt dysene...med startgass, da det har hendt pakningen på disse kan være blåst og.

 

hvis ingenting av dette hjelper...da vet jeg sannelig ikke, og hvis kompresjonen er OK, må dysa til respektive sylindere være fucked... finner ingen annen forklaring :) Jo...med unntak av tennings-rekkefølgen da, den må jo være riktig =)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere med "sviver" ?

 

at motor'n går rundt som den skal....hvis motor'n sviver pent, så betyr det at motoren går pent. Hvis motor'n ikke sviver, så går egentlig ikke motoren.... men leser man hva tråstarter spørr om, så skjønner man at motoren går, men ikke som den skal,,,

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm....gåen LMM kanskje?

Kunne vært et forsøk å låne en lmm man Vet funker... avhengi av hva slags sprut du har. LH-Motronic har sin, og LH Jetronic 2.4 har sin... åssen motor og sprut har du?

 

Ellers veit jeg joggu ikke....får motor'n bensin, komp. Og luft, så mangler det bare gnist (på rett tidspunkt!) for at sylinderen skal gå... Men nå begynner det å høres mer og mer ut som en elektro-feil, siden du ikke finner noen lekkasjer, og, tatt i betrakning at Komp'en er bra.

 

få tatt en skikkelig komp-test! Skru av slangen ut av turbo'n, og få tredd nedi detta komp-meteret og sjekk at alle har "ca" samme verdi hvertfal.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huffda....! Kan ikke ha vært noe spesielt med kompresjon da gitt! Hvordan motor er det du har? B230FT?

 

Isåfal er dette en gylden sjanse til å skaffe deg en 531 topp... =)

 

Men finn ut grunnen til at topp-pakningen røyk! Har bange anelser om at innsugs-pakningen har delvis skyld i dette.... da den kan gi deg unøyaktige og dårlige fuel-blandinger (fusker), som igjen kan fucke topp-pakningen.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner... du får se etter ny topp da;) 531 toppene er uheldig vis ikke "hyllevare" over alt..og folk skal gjerne ha litt for dem. VURDER å handle inn en 940 B230FK/FT bunndel, og få tak i en ny 531 topp.

Vil bli en Mye mer holdbar kombinasjon... ET-rådene er elendige, og kan ryke når som helst! gjerne ved litt varving og bittelitt ekstra ladetrykk.

Eventuelt bytt råder hvertfal...så gjør du deg selv en bjørnetjeneste.

 

Bare en anbefaling.. :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får se...trur jeg bare ser om jeg får tak i en topp(som ikke nødvendigvis er en 531 topp) og ser hvor lenge det holder, tenker på å bygge noe mere holdbart/sprekere senere.

 

Må ha bilen klar til tirsdag(oppkjøring) og helst til helga

 

men takk for tipsa

86" 740tic + diverese herje og bilcrossbiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår