Gå til innhold

Advarsel! innkalt til teknisk kontroll pga mistanke om ulovlig ombygging og trimming

Ranger emnet


Skrotnisse

Anbefalte innlegg

Det som kanskje er enda mer håpløst er jo nyere biler, hvor det skal vises til syklustester hvor bilen har bestått avgass-krav osv osv. - Og DET har man selvfølgelig ikke mulighet til i Norge.

 

Hele systemet er lagt opp på en sådan måte at det svinmye jobb og svindyrt å få ting godkjent.

Var selv i kontakt med BT for å prøve å være lovlydig når bilen min skulle på veien, men :rules: ... Vil de ikke ha ulovlige biler på veien, må det jo tilrettelegges for godkjenning av ombygde biler på noe vis !

 

Magnus

Det jeg ikke vet, trenger ikke du å vite heller. - Og det du ikke vet har du ikke godt av å vite.

 

Vet du noe ikke jeg vet, så fortell meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var selv i kontakt med BT for å prøve å være lovlydig når bilen min skulle på veien, men :rules: ... Vil de ikke ha ulovlige biler på veien, må det jo tilrettelegges for godkjenning av ombygde biler på noe vis !

 

Magnus

På tide med "NFOK" = Norsk Forening for Ombygde Kjøretøy,kanskje...? At ordlyden kan tolkes som "No Fu*k" betyr vel at vi mener alvor.. ;)

 

Lage et oppsett er enkelt. Ren blåkopi av svenske SFRO's håndbok,bare utgitt på norsk. Tilogmed Biltilsynet skjønner den da...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med "NFOK" = Norsk Forening for Ombygde Kjøretøy,kanskje...? At ordlyden kan tolkes som "No Fu*k" betyr vel at vi mener alvor.. ;)

 

Lage et oppsett er enkelt. Ren blåkopi av svenske SFRO's håndbok,bare utgitt på norsk. Tilogmed Biltilsynet skjønner den da...

Fantes vel en slik for noen år siden, men tror den falt i grus. Norsk Forening for Spesielle og Ombygde Kjøretøy, forkortet NFSOK

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantes vel en slik for noen år siden, men tror den falt i grus. Norsk Forening for Spesielle og Ombygde Kjøretøy, forkortet NFSOK

 

Tror de eksiterer ennå. Var vel de som sendte ut brevet til alle trafikkstasjonene om at venstreratta eller såkalte japsebiler som kommer direkte fra det japanse markedet ikke skal bli godkjent. Som derfor stakk kjepper i hjula for alle skyline eiere etc som drømmer om hvite skilter.........

 

NISOK= Foreningen Imot Spesielle og Ombygde Kjøretøy:fatality:

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de eksiterer ennå. Var vel de som sendte ut brevet til alle trafikkstasjonene om at venstreratta eller såkalte japsebiler som kommer direkte fra det japanse markedet ikke skal bli godkjent. Som derfor stakk kjepper i hjula for alle skyline eiere etc som drømmer om hvite skilter.........

 

NISOK= Foreningen Imot Spesielle og Ombygde Kjøretøy:fatality:

Isåfall bør de kastes ut av styret av denne organsisasjonen,og jeg,Reodor og diverse andre kyndige menn umiddelbart innsettes...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de eksiterer ennå. Var vel de som sendte ut brevet til alle trafikkstasjonene om at venstreratta eller såkalte japsebiler som kommer direkte fra det japanse markedet ikke skal bli godkjent. Som derfor stakk kjepper i hjula for alle skyline eiere etc som drømmer om hvite skilter.........

 

NISOK= Foreningen Imot Spesielle og Ombygde Kjøretøy:fatality:

 

[flisespikke]nå er det vel fremdeles lovlig med venstreratta biler i Norge, selv om det sikkert snart blir forbudt...[/flisespikke]

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev det litt vanskelig:doh høyre biler er fullt lovlig, men biler som er lagd for det japanske markedet er ikke lov..

 

[flisespikke] nå er det vel fremdeles lovlig med venstreratta biler i Norge, selv om det sikkert snart blir forbudt... [/flisespikke]

 

 

[flisespikke]

Er ingen som sier at man ikke kan kjøre høyre biler i dette landet. Biler som er solgt NYE i England er fremdeles lov og blir godkjent [/flisespikke]

:peace:

 

Edit; Reparere......*Høyre*

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med "NFOK" = Norsk Forening for Ombygde Kjøretøy,kanskje...? At ordlyden kan tolkes som "No Fu*k" betyr vel at vi mener alvor.. ;)

 

Lage et oppsett er enkelt. Ren blåkopi av svenske SFRO's håndbok,bare utgitt på norsk. Tilogmed Biltilsynet skjønner den da...

 

Setter dere i gang dette istedenfor NISOK tullet, har du betalende medlem right here! (hva driver de folka med igrunn?? Hva med litt profilering når de først eksisterer????? Googling på norske sider ga absolutt ingenting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter dere i gang dette istedenfor NISOK tullet, har du betalende medlem right here! (hva driver de folka med igrunn?? Hva med litt profilering når de først eksisterer????? Googling på norske sider ga absolutt ingenting)
Tro meg,jeg er greit lei av at ting er så tungvindt her... så det er i planleggingsstadiet allerede...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter dere i gang dette istedenfor NISOK tullet, har du betalende medlem right here! (hva driver de folka med igrunn?? Hva med litt profilering når de først eksisterer????? Googling på norske sider ga absolutt ingenting)

 

Hehe, NISOK var bare noe jeg fant på det:asshole:

 

Men her har du litt å lese om Norsk Forening for Spesielle og Ombygde Kjøretøy, NFSOK:

http://www.chopperweb.com/nfsok/hoved.htm

 

Hmmm, men dette var da ikke arbeidsgruppen til biltilsynet............................

Måtte lete litt men jeg fant det riktige navnet:

 

SFOOR - Statens vegvesens Spesialistgruppe For Ombygde, Oppbygde og Reparerte kjøretøy

 

 

Her har dere litt Kjøtt på Bein:

Infoskrivet er nylig sendt ut til samtlige stasjoner.

 

::::::::::::::::::::::::::

 

"Hei SFOOR og regionskontakter

 

Vi får en del henvendelser vedrørende godkjenning og registrering av spesielle biler som importeres fra USA og Asia (hovedsaklig Japan). Disse kommer enten direkte til Norge som bruktimport eller de registreres først i et annet europeisk land som har enklere krav til bruktimport, for så å importeres til Norge. Felles for flere av disse bilene er at de ikke er bygd for det europeiske eller amerikanske markedet og dermed oftest faller utenfor Kjøretøyforskriftens §1-15. De må dermed fremlegge dokumentasjon på at de klarer kravene med utgangspunkt i §1-7; krav som de i utgangspunktet ofte ikke tilfredsstiller fordi de er bygd for et annet marked.

 

Noen av disse dokumentasjonene er blitt oversendt SFOOR for vurdering, og vi har funnet dokumentasjoner som er falske, dokumentasjoner som utsteder har trukket tilbake og dokumentasjoner hvor utsteder ikke kan fremlegge tilfredsstillende underlag. De falske dokumentasjonene kan være relativt primitive idet de bruker en tidligere dokumentasjon fra eksempelvis TÜV på en helt annen bil som de tilpasser sin bil. Her vil ofte ABE nr som brukes ikke stemme overens med vedkommende bil. Det kan også være feil med dato i forhold til attestnr, feil brevhode, feil adresse, tekst- og skrivefeil osv. Det er derfor å anbefale at man går nøye gjennom disse dokumentasjonene.

 

Videre er det utstedt dokumentasjoner som tar utgangspunkt i ABE (Allgemeines BetriebsErlaubnis) for europeisk utgave av bilen, men som da ikke er i samsvar med den aktuelle bilen som er bygd for et annet marked. Dette kan være vanskelig å finne ut av med mindre man ber om underlag for dokumentasjonen. I noen tilfeller kan man imidlertid finne at motoreffekt, vekter og spesifikasjoner ellers kan variere fra den foreviste bilen og dokumentasjonen som gis. Videre blir det ofte dokumentert at bilbelter og lys er iht EU-direktiv mens vi fysisk kan kontrollere på bilen at disse er iht annen norm og/eller mangler e-merking.

 

Vår erfaring er at dette ofte gjelder spesielle biler som Nissan Skyline, Toyota Supra, Mitsubishi Eclipse m.fl. Videre finner vi at for en stor del av disse bilene så fremlegges det dokumentasjon/bestätigung fra TÜV Hanse med underskrift av XXX(navn fjernet). Vår anbefaling er derfor at dersom man har biler som tydelig ikke er produsert for det europeiske markedet og som ikke ønskes, eventuelt ikke kan, registreres iht §1-15, så bør det fremlegges underlag for dokumentasjonen som gis. Dette gjelder særlig ved dokumentasjon utstedt av "uavhengig laboratorium".

 

Det kan synes som om dette er et økende problem, og vi i SFOOR vil gjerne få tilbakemeldinger i forhold til slike saker som dere har hatt tidligere og som dere måtte få inn. Det vil trolig være aktuelt å gå videre til Vegdirektoratet i forhold til de som utsteder falske eller ikke-gyldige dokumentasjoner. I så henseende er det viktig at vi har en del saker å vise til og som vi også kan dokumentere. Dersom dere har saker hvor dere er i tvil i forhold til dokumentasjon, innhold, relevans mv, så ta kontakt så skal vi bistå så langt vi klarer. Vi håper dere kan informere de stasjonene/personene som er aktuelle/behandler disse sakene i deres region i forhold til dette.

 

SFOOR"

 

::::::::::::::::::::::::::::::

imstupid

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår