steinar Skrevet Oktober 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 Jeg kjøpte en golf2 fra 86 for et par dager siden. Når jeg kjøpte bilen var det ingenting olje på peilepinnen - jeg kjøpte derfor 2l på shell og fyllte på motoren. Det var fryktelig mørkt når jeg gjorde dette og når jeg i dag tar ut peilepinnen så går olja langt over merket det skal være på. Hva kan skje med bilen med for mye olje? Jeg har problemer med ettertenning og kjølinga - kan dette ha noe med det og gjøre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Oktober 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 For mye olje kan føre til at olje trenger seg inn i forbrenningskammeret. Det vil nok da sote en del inni der, noe som ikke er bra. Ryker det mye hvitt av eksosen? Alt for mye olje kan også stoppe/bremse sirkulasjonen til olja trur jeg. Noe som i tilfelle kan drepe hele motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar Skrevet Oktober 26, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 whops - da skal jeg få fiksa dette fort. Jeg sliter litt med ettertenning og noen har tipsa meg om at det kan være noe glødende rusk inni motoren som lager denne ubehagelige tenninga. Noen sier at 1dl diesel oppi olja og ti min på tomgang kan rense bra inni der? Når jeg uansett må tappe ut all olja og hive på ny, er dette å anbefale? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Oktober 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 Originally posted by steinar whops - da skal jeg få fiksa dette fort. Jeg sliter litt med ettertenning og noen har tipsa meg om at det kan være noe glødende rusk inni motoren som lager denne ubehagelige tenninga. Noen sier at 1dl diesel oppi olja og ti min på tomgang kan rense bra inni der? Når jeg uansett må tappe ut all olja og hive på ny, er dette å anbefale? Dette med diesel i olja hjelper ikke en dritt mot glødende sot i forbrenningskammeret. Kjør motoren varm, og tøm et par-tre desiliter vann ned gjennom forgasseren mens motoren går på 4-5000 o/min... problem løst!! Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar Skrevet Oktober 26, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 dette høres skummelt ut - hvor lang tid skal denne operasjonen ta? Først tar jeg av luftfilteret og så kan jeg få dama til å ruse motoren. Skal jeg da helle 2.5 dl vann rolig i ca 2-3 sekunder inn i luftfilterhullet? Hvis ikke jeg har nok turtall / noe går galt - hva kan skje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Oktober 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 Du bør nok bruke litt mer tid...20-30 sek kanskje. en annen mulighet er å fylle vannet i en flaske, så river du av vakumslangen til fordeleren og stikker ned i flaska mens du ruser motorn... da vil vannet bli dosert av seg selv! Sørg for å ha nok turtall, hvis ikke vil motoren stoppe, og den kan være vrien å få i gang igjen.... Lykke til!! Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet Oktober 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 Jeg fylte selv på altfor mye olje engang. Og så la jeg ikke merke til det med en gang, og etter en stund så gikk vedkommende bak meg i ene lyskrysset ut av bilen sin og banket på ruta mi og sa at det var no gæli med bilen min... og etter en kjapp titt i speilet så så jeg at det var røyk over hele plassen :) Er visst ikke bra for pakninger heller, da det blir mye trykk og for vått eller noe i den duren. Men er jo bare å skru ut oljefilteret og kjøre motoren litt (5-10sekunder) Så er det overflødige borte.. Siter NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asim Skrevet Oktober 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 Ved for mye olje blir trykket i veivhuset/ bunpanna for stort. Dette fører til myyyyye oljedamp i veihusventilasjon som igjen suges inn i motoren. I værste fall kan simering og pakninger blåse. Så det er å anbefale at det er riktig mengde med olje til enhver tid. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens Skrevet Oktober 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 Spørsmålet er jo hvorfor motoren ble fylt opp til de grader med bare 2l olje?? Den burde jo ta ihvertfall 3,5l.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar Skrevet Oktober 26, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 Er det tricky og skru ut oljefilteret da ? Da søler han vel ut alt det overflødige? I dag tidlig rota jeg litt når jeg skulle teste termostaten - her er bilde av det :-) Jeg ser på denne operasjonen som en potensiell ulykke til :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar Skrevet Oktober 26, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 Originally posted by Jens Spørsmålet er jo hvorfor motoren ble fylt opp til de grader med bare 2l olje?? Den burde jo ta ihvertfall 3,5l.... den tar 3.5 ja - men det var først for lite og så fyllte jeg på alt for mye :-) my bad! Var jævlig mørkt :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Oktober 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 Jeg har en Sierra DOHC jeg tidligere har fyllt for mye olje på.. kanskje et par desiliter. Ikke så mye over MAX, og den har stått en del på tomgang slikt (ikke lappen). Har tappet overflødig olje (bunnplugg) .,, Hadde en del blårøyk ved pådrag opp en liten bakke. I det jeg har pådrag liksom, og 30 sek. senere, på tomgang i garasjen var røyken hvit. Dette skjedde når jeg hadde riktig oljenivå (etter tappingen). Bilen ser ikke ut til å bruke kjølevæske. Oljenivået har kanskje sunket bittelitt..? Bilen har helt klart sotet...mye tomgang, inn/ut av garasjen.. skal sjekke væskenivåer og ta prøveskilter på den snart. Ta en GOD tur på veien! Tenkte blåse den ren..... Høres det lurt ut? :) ps..bilen var heelt røykfri når jeg kjøpte den. Har bare stått i garasjen egentlig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar Skrevet Oktober 26, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 Originally posted by mfafa Bilen ser ikke ut til å bruke kjølevæske. [/b] Kan biler bruke kjølevæske? Når jeg tappa kjølevæska i dag så den ut som olje - det så helt jævlig ut... Er ikke det et lukka system? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Oktober 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 Originally posted by steinar Kan biler bruke kjølevæske? Når jeg tappa kjølevæska i dag så den ut som olje - det så helt jævlig ut... Er ikke det et lukka system? I toppen er det kanaler både for olje og vann. Så dårlig toppakning kan gjøre at du får olje, eller eksos, i kjølevannet ditt! En måte å sjekke om pakninga er dårlig er å holde øye med kjølevannet mens man ruser motoren. Hvis det bruser eller bobler i vannet når man ruser er den mest sannsynlig gåen! Fikk vite dette av den lokale skraphandleren når jeg hørte litt med han for tips. Han har peil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Oktober 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2003 Originally posted by Jens Spørsmålet er jo hvorfor motoren ble fylt opp til de grader med bare 2l olje?? Den burde jo ta ihvertfall 3,5l.... Peilepinnen viser ikke alt innholdet ;) Bunnpanna er nok dypere enn som så. På 323'n står det i Manualen... Merkinga på peilepinnen visr 0.8liter(trur jeg det var) olje. Mao skal den ha 0.8l olje hvis olja er på LOW på pinnen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.