Gå til innhold

Forsikringsspørsmål..

Ranger emnet


Willander

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for en veldig kort tid siden en BMW 316i 1998 mod.. jeg fikk den veldig billig, kun 68500 kr!

 

Nå i helgen var det brann i garasjeanlegget der bilen stod, og det er mye mulig den blir kondemnert.

 

Jeg har så motatt et brev fra forsikringsselskapet der jeg skal beskrive hendelsen osv..

 

Det er da et punkt jeg reagerer på.. de vil nemlig vite prisen jeg ga for bilen.

Er det bare meg? Eller burde ikke dette være irrelevant? Det at jeg forhandlet meg frem til en veldig god pris på denne bilen burde da ikke påvirke utbetalingen deres? Jeg trodde nemlig at de måtte gå etter listepriser?

 

Jeg har lett litt rundt på nettet og tilsvarende biler ligger fra 95-110000 kr!

Synes det blir litt feil om de da bare skal betale ut litt fordi jeg fikk en god pris, jeg synes jeg skal få nok til å kjøpe en tilsvarende bil..

 

Noen som kan lovverket her?

Det er ikke som om jeg prøver å lure dem heller, jeg vil jo bare ha en tilsvarende bil!

 

Det er en E36 sedan som kun har gått 51000 km!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si at det er irellevant, gi dem et eksempel, hva om jeg fikk den i gave av min far, skal jeg da ikke få noe tilbake?

 

Eller så kan du si til dem at de skal bruke listepris. For at du skal kunne få kjøpt en tilsvarende bil. Du skal ikke bli straffet for at du kan prute. ;)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan lovverket her?

Det er ikke som om jeg prøver å lure dem heller, jeg vil jo bare ha en tilsvarende bil!

 

Ta en kikk på denne uttalelsen fra Forsikringsklagekontoret. Det beskriver en som oppga for høy kjøpesum, og ble tatt for svik.

 

Men som det også står:

Kjøpesummen i prinsippet er uten avgjørende betydning for skadeoppgjøret. Kjøpesummen er ikke annet enn veiledende.

 

Hilsen buskman (tidligere buskmann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes litt spesielt ut. Hvilket forsikringsselskap er dette?

 

Dama blei påkjørt av en trailer i fjor. Bilen hu kjørte var kjøpt uka før for 45000 kr, en meget god pris for vår del. Hu fikk igjen listepris fra forsikringsselskapet, som var 70000 kr. Det ble ikke stilt et eneste spørsmål fra forsikringsselskapet om hva vi hadde gitt for bilen...

 

Etter min mening er det da også totalt irrelevant hvor mye man har gitt for bilen. Jeg ville undersøkt dette meget nøye, med blant annet forbukerombudet/tilsvarende samt andre forsikringsselskaper, før jeg besvarte dette spørsmålet.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil da dette være noe kjedelig for oss som kjører veteranbiler.. feks. bobla har vel en listepris på noe over vrakpant om jeg husker riktig.

 

du blander nok med ligningsverdi du.. den verdien som bilen har i selvangivelsen...

 

forsikringselvskapet må uansett gå ut ifra en listepris.. mange faktorer som spiller inn på den prisen man selv har gitt..

og eventuelt hvor mye penger du har påkostet bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Gjensidige, faktisk..

Sitter med sjemaet foran meg nå, og er veldig usikker på hva jeg skal skrive.

I henhold til artikkelen Buskman kom med så er jeg vel teknisk sett allerde kjørt dersom jeg ombestemmer meg nå? Når takstmannen var her sa jeg nemlig at jeg hadde gitt 100 000, noe som er mindre enn den er verdt. Men han skrev ikke noe ned så vidt jeg kunne se. Det var jo heller ikke for å prøve å lure han, jeg følte det heller som om det var de som prøvde å lure meg ved å stille meg spørsmålet med det første..

Har de myndighet til å sjekke banken min? Der vil jo lånepapir og kjøpsavtale ligge, og der står det 68500..

Og om jeg skriver det nå, vil takstmannen reagere?

 

Får nesten panikk jeg her nå altså, jeg er bare 21 år gammel, så jeg har ikke så mye penger igjen etter å ha kjøpt denne bilen liksom..

 

Alt jeg vil er å ha en tilsvarende bil som fungerer, eller at de reparerer bilen min..

 

Dere kan forsåvidt se den i den andre tråden jeg lagde om saken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Bare svare kort på første spørsmål,

"Det er da et punkt jeg reagerer på.. de vil nemlig vite prisen jeg ga for bilen"

 

Prisen som fastsettes er dagens pris - altså hva det koster å kjøpe en tilsvarende idag. IKKE hva du fikk den på tilbud for!

Idag forsikres bilen etter årsmodell, km osv.. (ikke prisen du betalte)

 

 

/ Stig Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår