Gå til innhold

Godkjenning av motor med datasprut.

Ranger emnet


0milt

Anbefalte innlegg

Noen her som har godkjent bil med datasprut på?

 

Hva er gode argumenter når du kommer på biltilsynet med rødblokk som har datasprut?

 

Bremsepapirer som sier at du ikke har mer enn 220hk?

-99 Golf GTI 1.8t (fmic,kw,bsr,ts-racing)

-87 24o Turbo (under oppussing)

Tidligere biler-92 E34 M5 Touring -86 Sierra IS -90 240 turbo -03 Honda Nsr (solgt) -03 Honda Nsr (spiker)-86 Suzuki Fz (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan jo krangle deg til med det at du har klart å justere bilen så den går renere nå enn før du satt på spruten evt.. Også at du har mer overvåking av motor og avgass nå enn før..

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem ta kontroll da.. Om motorn er mappa riktig blir det også riktig, bare å justere riktig co på tomgang... Om det blir et problem for noen så hell på non liter etanol da...

Hvorfor skal dere si at det er datasprut der i det hele tatt egentlig a..?

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem ta kontroll da.. Om motorn er mappa riktig blir det også riktig, bare å justere riktig co på tomgang... Om det blir et problem for noen så hell på non liter etanol da...

Hvorfor skal dere si at det er datasprut der i det hele tatt egentlig a..?

 

jeg ville ikke sagt det var datasprut...

Problemet er 2-delt:

1) Det er ikke lov å kunne enkelt øke effekten

2) Avgassreglene er veldig strenge og blir nok enda strengere.

 

Nr. 1 er jo et gammelt punkt.. Det praktiseres de fleste steder, men de vil ikke si det til deg. En kompis av meg (Colli på forumet her), fikk den beskjeden av biltilsynet i Bergen.

 

Om han skal bygge om, får han lov til det, men effekten må ikke kunne økes enkelt..

 

Ja, det er jo et spørsmålstegn.. Hva er enkelt? Justere turbotrykk? Vri en bryter? Bytte map i et datasprut?

 

Men, så har vi andre delen..

Avgass..

 

Ja, de fleste vil jo tenke: MEd datasprut, så kan jeg justere den til å bruke mindre bensin enn bilen gjorde, når den kjørte på b19a..

 

Ja, dette stemmer!!

MEN: Biltilsynet KAN kreve at du måler avgasser hos et uavhengig laboratorium. Biltilsynet tar ikke slik måling selv og om de krever dette, kan du altså risikere å måtte reise til tyskland elns, for å bevise at dine avgasser er innenfor lovlig nivå.

 

Såvidt jeg vet, gjelder dette ikke bare CO, men en full rapport.

 

Jeg ville tro en slik måling, inkl reise, etc. havner nok på minst 10.000kr.

 

Jeg vet reglene er ikke "Helt tredd i kraft", selv om de skulle vært det.

 

Men, moralen er altså.. Gjør på eget risiko..

Vær forbedredt på å få det vanskelig om du har datasprut og biltilsynet blir observante på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

 

Aldri hatt problem med at det står annen motor enn det bilen ble levert fra fabrikk med jeg, 240n er jo "typegodkjent" med turbomotor alikevell.

 

Det er jo kjempebra! Det er ikke det som bekymrer meg når jeg bygger om, men forsikringen. Er RIMELIG kjipt å kjøre på en fotgjenger, så kommer det en kar fra BT og sjekker litt på bilen din. Så sitter du med skjegget i brevsprekken og 15 mill i minus på bok. :)

 

Som dere sier, er jo bare å godkjenne bilen med turbomotor det. Hvis ikke motoren er klin original, så krever de effektmåling, og da er det jo bare å legge fram papirer. :) Kan ikke se hvorfor dette skal være et problem. Folk kan jo bare skifte turbo når de kommer fra godkjenning uansett. Det står jo ikke akkurat hvilken turbo du har i vognkortet....

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergens Tidene skjekke bilen din hvis du kjører over noen? :D Dagens :D

Sjekk, sjekke, kjekk, kjekke, skjekke? hmm..

 

Men ja.. B.T. (BILTILSYNET JA!) sjekker (skj?) bilen din, da spesiellt om du er ungdom og er så uheldig at du kommer i en situasjon med lovens lange finger (arm?).

 

Det var ikke så lenge siden en fyr ble tatt med en trimmet nissan.. Kompisen satt bak rattet, men bilen var ikke godkjent ombygget.

 

Er snakk om krav på minst en halv mill.. Det er altså bare avgiftskravene, ingen ble skadet i ulykken såvidt jeg vet. Kravene kunne nå ca. en million kroner om han var skikkelig uheldig.

 

:web

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår