0milt Skrevet Oktober 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2007 Noen her som har godkjent bil med datasprut på? Hva er gode argumenter når du kommer på biltilsynet med rødblokk som har datasprut? Bremsepapirer som sier at du ikke har mer enn 220hk? Siter -99 Golf GTI 1.8t (fmic,kw,bsr,ts-racing) -87 24o Turbo (under oppussing) Tidligere biler-92 E34 M5 Touring -86 Sierra IS -90 240 turbo -03 Honda Nsr (solgt) -03 Honda Nsr (spiker)-86 Suzuki Fz (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Exerqtor Skrevet Oktober 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2007 Tja, kan jo krangle deg til med det at du har klart å justere bilen så den går renere nå enn før du satt på spruten evt.. Også at du har mer overvåking av motor og avgass nå enn før.. Siter 1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk 1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt 1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt 1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn 1990 Volvo 245 - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jeg ruller Skrevet Oktober 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2007 Register den med org turbo motor. Det de ikke veit har de ikke vondt av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Oktober 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2007 Register den med org turbo motor. Det de ikke veit har de ikke vondt av. Det er veldig sant! hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Oktober 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2007 Ingen problem å godkjenne med datasprut... Den effekta du viser dem er det som skal være der og that's it... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Oktober 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2007 iht retningslinjene kan datasprut, o.l., medføre avgasskontroller fra feks tüv. (de kan si at vanlige målinger ikke gjelder). Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Oktober 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2007 La dem ta kontroll da.. Om motorn er mappa riktig blir det også riktig, bare å justere riktig co på tomgang... Om det blir et problem for noen så hell på non liter etanol da... Hvorfor skal dere si at det er datasprut der i det hele tatt egentlig a..? Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Oktober 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2007 La dem ta kontroll da.. Om motorn er mappa riktig blir det også riktig, bare å justere riktig co på tomgang... Om det blir et problem for noen så hell på non liter etanol da...Hvorfor skal dere si at det er datasprut der i det hele tatt egentlig a..? jeg ville ikke sagt det var datasprut... Problemet er 2-delt: 1) Det er ikke lov å kunne enkelt øke effekten 2) Avgassreglene er veldig strenge og blir nok enda strengere. Nr. 1 er jo et gammelt punkt.. Det praktiseres de fleste steder, men de vil ikke si det til deg. En kompis av meg (Colli på forumet her), fikk den beskjeden av biltilsynet i Bergen. Om han skal bygge om, får han lov til det, men effekten må ikke kunne økes enkelt.. Ja, det er jo et spørsmålstegn.. Hva er enkelt? Justere turbotrykk? Vri en bryter? Bytte map i et datasprut? Men, så har vi andre delen.. Avgass.. Ja, de fleste vil jo tenke: MEd datasprut, så kan jeg justere den til å bruke mindre bensin enn bilen gjorde, når den kjørte på b19a.. Ja, dette stemmer!! MEN: Biltilsynet KAN kreve at du måler avgasser hos et uavhengig laboratorium. Biltilsynet tar ikke slik måling selv og om de krever dette, kan du altså risikere å måtte reise til tyskland elns, for å bevise at dine avgasser er innenfor lovlig nivå. Såvidt jeg vet, gjelder dette ikke bare CO, men en full rapport. Jeg ville tro en slik måling, inkl reise, etc. havner nok på minst 10.000kr. Jeg vet reglene er ikke "Helt tredd i kraft", selv om de skulle vært det. Men, moralen er altså.. Gjør på eget risiko.. Vær forbedredt på å få det vanskelig om du har datasprut og biltilsynet blir observante på dette! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fjelling Skrevet Oktober 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2007 Gjør det enklest mulig. GI FAEN! Jo mindre man har med biltilsynet å gjøre, jo bedre er det. Siter Hilsen Jonas. 1983Volvo 244glt(solgt) 1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis 1996Passat TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Oktober 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2007 Enig. Aldri hatt problem med at det står annen motor enn det bilen ble levert fra fabrikk med jeg, 240n er jo "typegodkjent" med turbomotor alikevell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Oktober 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2007 Enig. Aldri hatt problem med at det står annen motor enn det bilen ble levert fra fabrikk med jeg, 240n er jo "typegodkjent" med turbomotor alikevell. Det er jo kjempebra! Det er ikke det som bekymrer meg når jeg bygger om, men forsikringen. Er RIMELIG kjipt å kjøre på en fotgjenger, så kommer det en kar fra BT og sjekker litt på bilen din. Så sitter du med skjegget i brevsprekken og 15 mill i minus på bok. :) Som dere sier, er jo bare å godkjenne bilen med turbomotor det. Hvis ikke motoren er klin original, så krever de effektmåling, og da er det jo bare å legge fram papirer. :) Kan ikke se hvorfor dette skal være et problem. Folk kan jo bare skifte turbo når de kommer fra godkjenning uansett. Det står jo ikke akkurat hvilken turbo du har i vognkortet.... Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbotassen Skrevet Oktober 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2007 Bergens Tidene skjekke bilen din hvis du kjører over noen? :D Dagens :D Siter 2002 Ford Mondeo TDCI 1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg - Internett er for hardbarka rødtopper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Oktober 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2007 Bergens Tidene skjekke bilen din hvis du kjører over noen? :D Dagens :D Sjekk, sjekke, kjekk, kjekke, skjekke? hmm.. Men ja.. B.T. (BILTILSYNET JA!) sjekker (skj?) bilen din, da spesiellt om du er ungdom og er så uheldig at du kommer i en situasjon med lovens lange finger (arm?). Det var ikke så lenge siden en fyr ble tatt med en trimmet nissan.. Kompisen satt bak rattet, men bilen var ikke godkjent ombygget. Er snakk om krav på minst en halv mill.. Det er altså bare avgiftskravene, ingen ble skadet i ulykken såvidt jeg vet. Kravene kunne nå ca. en million kroner om han var skikkelig uheldig. :web Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
242-T5 Skrevet Oktober 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2007 Er vel andre regler på veteranbiler...tror jeg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Oktober 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2007 Er bilen over 10år gammel her i landet er det ikke effektavgift lengere... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.