Gå til innhold

dynamo, batteri, eller?...

Ranger emnet


Gmode

Anbefalte innlegg

hei

har et litt pussig problem, noe jeg trodde skyltes at jeg hadde kjørt bilen tom for diesel. etter å ha fylt diesel, og fått ekstra strøm fra min far startet bilen uten problemer. men den lader ikke batteriet. panel lyset var av da jeg kjørte bilen, og frontlysene virket som de var svakere enn vanlig, men blinklys og varsellys funket helt som de skal. kan ikke mye om biler, men tenker det enten er batteri eller dynamo, er det noe annet det kan være?.. er en golf 2..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

har et litt pussig problem, noe jeg trodde skyltes at jeg hadde kjørt bilen tom for diesel. etter å ha fylt diesel, og fått ekstra strøm fra min far startet bilen uten problemer. men den lader ikke batteriet. panel lyset var av da jeg kjørte bilen, og frontlysene virket som de var svakere enn vanlig, men blinklys og varsellys funket helt som de skal. kan ikke mye om biler, men tenker det enten er batteri eller dynamo, er det noe annet det kan være?.. er en golf 2..

 

Høres ut som børstene i dynamoen din er gåen. Prøv og mål og se.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri:

 

Mål spenningen på batteriet uten motoren igang.

Bør ikke være lavere enn 11volt, selv det er lite.

 

Hvis spenningen er lavere se om du kan åpne cellene, se om det er nok vann på batteriet, hvis ikke fyller du etter med batterivann som du får kjøpt på bensinstasjoner.

Ikke bruk vanlig springvann, er ofte klor og dritt i slikt vann.

Hvis det fortsatt ikke hjelper så er nok nytt batteri eneste løsning.

 

Dynamo: Mål spenningen på batteriet med motor igang, nå bør spenningen på batteriet ikke være lavere enn 13volt.

 

Hvis den er lavere bør du først måle rett på dynamoen, hvis det fortsatt viser veldig dårlig eller ikke signal så er det ut og finne seg ny dynamo.

Når du først er igang bør se over alle jordingskablene dine, er dem hele og pene eller er det full av irr osv.

Bytt dem ut med noen kraftige fine i 35mm2 utførelse, anbefales.

 

Er også en viss mulighet for at du har kortsluttet batteriet eller noe i dynamoen når dere brukte startkabler.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så det er mest sannsynlig batteriet som er dårlig?...

 

Batteriet ditt har mest sannsynlig lav spenning fordi dynamoen din ikke lader, men mål direkte på dynamoen så ser du om den lader eller ikke.

I tillegg blir det ikke akkurat mer spenning på batteriet når du starter bilen og bruker strøm uten å få ladet.

 

Så før du stikker og kjøper noen ting som helst så sjekker du spenningen på dynamoen, hvis den ikke lader så feiler det mest sannsynlig ikke batteriet noe som helst bortsett fra lav spenning, som et resultat av ingen lading.

 

Lån deg en batterilader, lad opp batteriet. Mest sannsynlig er det fortsatt fungerende, såfremst det er nok vann på det..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå testet med med motoren i gang, viste batteriet 9,40! testet igjen etter å ha slått av motoren og det var da 10,30. tyder vel på dynamoen da....

Dynamoen skal lade 14-14,5 volt, målt på batteriet.

 

Et fullt batteri har spenning 12,6 volt, motor av. Et tomt batteri har spenning 11,9 volt, motor av.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var børstene byttet, og batteriet ladet, systemet når ikke optimalnivå, men virker som det funker greit nok.. kr 129! tror jeg blir til å bytte jordingskablene etterhvert.... tusen takk til alle som har gitt innspill, har hjulpet bra mye! :D

 

Det er jo derfor vi har et forum :D

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår