Gå til innhold

Veldig tungstartet dieselbil ved kald motor..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 95/96 mod Audi A6 2.5TDI som er utrolig tregstartet når den har stått over natta.. Det begynte med at glødelampa lyste bare i et sekund ellernoe når man skrudde på tenningen. Glødepluggene fikk 0.4V på dette punktet. Vi byttet glødeplugger og nå lyser lyset litt lengre. 10sek kanskje, og pluggene får inn litt over 12V. Men problemet er at bilen ikke vil starte slik den gjorde i begynnelsen. Må file lenge på starteren for å få den til å starte, å når den først starter, røyklegger den halve nabolaget.

 

Den blir ikke mindre tungstartet av å gløde mer heller. (skru av og på tenningen).

 

Noen som har tips om hva som kan være feil? Er ikke luft i dieselen heller.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

lenge siden du har byttet glødeplugger? som regel ryker disse med åra å da bli bilen tungstartet. det kan også komme av at batteriet ditt begynner å blir dårlig. batteriets kappaitet minker drastist når det blir kulde ute så hadde jeg vært deg ville jeg målt det ned et multimeter.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glødinga starte ikke på disse før det er under 5 grader ute, over 5 grader(mener det var 5 grader) så lyser bare lampa 1 sek.

ingen luft i dieselen? lekkasjer på slanger etc? et tips kan være å starte når du har skrudd ut tanklokket, i tilfellet utluftinga er tett. om du har gjennomsiktig slange fra filteret så sjekk bobler i denne om så, kan det være tetteringen på pumpa er defekt.

vanskelig å starte om den er varm? I hvilket vær? er det uansett om den har stått lenge?

Batteriet har mye å si på disse bilene. Må være bra stand og bra kaldstart ampere.

Sjekk timingen på pumpa, også dynamisk med datamaskin. mulig du må justere.

Ta ut feilkoder, og sjekk NBF nåleføleren på dyse4

 

Har samme problem på min. har trykktestet pumpa, men har misstanker om at stillverket i selve pumpa er feil, så skal prøve å bytte denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å få sjekket ventilmekanismen før man begynner å bytte andre ting.

 

kammerwi7.jpg

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=47293&highlight=kammer

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=99869

 

Iflg. en bekjent som skrur disse bilene har dette skjedd på alle

utgaver av 2.5 V6, også de siste med rullevippearmer.

Noen holder andre ikke.

 

Bare et tips.

Proff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Mange gode tips her ja.. Men tror neppe det har noe med batteriet å gjøre. Det har over 12V. Bilen er kun tungstartert når kald og har stått over natta. Når bilen er varm, starter den på første forsøk, og glødelampa forsvinner da etter 1 sek ca..

 

Glødepluggene er nettopp byttet. Byttet dem rett for sommeren i år.

 

Har en slik gjennomsiktig slange fra filtret ja.. Mener jeg sjekket den slangen for luft og kan ikke huske at det var noe luft der..

 

Hva er det med ventilmekanismen som er dårlig..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har en 95/96 mod Audi A6 2.5TDI som er utrolig tregstartet når den har stått over natta.. Det begynte med at glødelampa lyste bare i et sekund ellernoe når man skrudde på tenningen. Glødepluggene fikk 0.4V på dette punktet. Vi byttet glødeplugger og nå lyser lyset litt lengre. 10sek kanskje, og pluggene får inn litt over 12V. Men problemet er at bilen ikke vil starte slik den gjorde i begynnelsen. Må file lenge på starteren for å få den til å starte, å når den først starter, røyklegger den halve nabolaget.

 

Den blir ikke mindre tungstartet av å gløde mer heller. (skru av og på tenningen).

 

Noen som har tips om hva som kan være feil? Er ikke luft i dieselen heller.

 

Hadde tilsvarende problemer med min og da var det dieselpumpa som måtte stilles inn korrekt, etter det null problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de bildene av kammen gjelder V6, og er noe dritt. rekke 5 tdi er sterke motorer og har ikke dette problemet.

Du kan koble ut det øvre multistikket som sitter på den fremre/øvre kjøleflensen. 2pins, trekker du ut dette vil glødelampa gløde fult ut. Om du vil måle glødinga så bruk ampertang over lederne til glødepluggene og se om de trekker strøm.

 

Små luftbobler er helt vanlig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Har vært å sett på rele'et som er under dashen der.. Fant ikke ut om det funket eller ikke.. Var ikke mange rele'er som klikka ihvertfall.. Uansett, har sjekket om gløderene gløder. Alle blir røde etter 3-5 sek på batteri. Hadde også et multimeter mellom ledningen til pluggen og jord og da målte jeg 0.3-0.6V når lampa lyser i 1 sek ellernoe. Når lampa lyser lengre, er det som sagt 12V i ledningen å pluggene blir varme.

 

Hvordan finner jeg ut om pumpa er feilstilt..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår