Gå til innhold

Cosworth vs Yamah R1

Ranger emnet


Asim

Anbefalte innlegg

er ikke vits å kaste bort tid på han 2v1gt han er sikkert av den typen som er dom nok til å kaste bort like mye penger på en 240/740

 

hehe, du har faktisk et poeng, men ikke i en bil, men 12... men faen så morro det er så lenge en er ung. Penger er til for å brukes. Så det har du rett i må jeg desverre innrømme.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 639
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

at dere turte å kjøre så fort med en så gammal sierra ,greit nok at det er cosworth motor i den eller kanskje det er en ekte sirra cosworth :) ,men allike vel , skulle likt å ha sett hvordan den er å kjøre fort i svinger med da, det vi tross alt har mest av i landet hehe (for sirra ligger jo ikke så ekstrem godt på veien uanstt hvor mye man gjør nesten ( til en viss grad da , kan ikke komme å si at en røramme med megasivt understell med slicks og et plast skall som ligner en sierra på toppen er en sierra , men hvor lenge av gangen holder toppen hans mellom hver gang den ryker :P

 

du har visst veldig dårlig peiling på ford ser jeg, hvordan gikk det med sierra vingebil cosworth i btcc? jo 40 stående seire,ofte dobbelt/trippelt seire, ford fabrikken anser sierra som den beste løpsbilen gjennom tidene(faktisk ikke mk 1 eller mk2 i rally) Går mye ungdomsbiler av sierra(men antallet har blitt sterkt redusert pga veldig mange utforkjøringer)og de er myke i karosseriet, det stemmer, men noen skikkelig dempere og fjører+ gode dekk gjør susen på de bilene.

 

Du veit heller ikke at det er bra kvalitet nei? jaja, tydeligvis har du ikke peiling på mishandling og utforsking av biler.. jo, jeg veit ganske mye om dette selv om jeg er 18,blir 19.. for jeg og mange i bygdemiljøet har hatt uttallige forskjellige biler, og ford er vi i "jordebil-området" mener at tåler mest juling, samt Volvo. Toyotaene tåler jo faen ikke å kjøre uten olje eller vann, det var det jeg var mest overraska over, men kanskje bedre enn Volvo og Ford igjen er Mercedes diesel, det er jo rett og slett sykt bare...

 

Dårlig topper i Ford? sier du som har nissan-bilde?!:scared

 

Jeg har nå hatt som den eneste bilen i nærheten av å tåle masakrering jeg har holdt på med på jordet, en ford taunus som skal gå sitt 6 år på jorde nå, det jeg har byttet er et bremsekalipter og klosser+ lada opp batteriet. Den dagen en nissan hadde klart seg gjennom det samme, ja da skulle du fått en bukett blomster av meg!

At kvaliteten er sykt bra i ford kan jeg gjerne bevise deg med noen artikler fra "jordebil-miljøet" fra vestfold som nettopp sier akkurat det samme som meg, den gjengen har hatt over 100 skrotbiler de har herjet med.

 

MEN, nå var vi veldig off topic, send PM hvis du skal svare meg, riskoker-guten.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal det jo sies at den cosworthen der var en av de penere da:)

 

okey, ser poenget.. du liker ikke sierra cosworth, men kjører en nissan primera? det er en PRESTASJON å si, utrolig:lol:

men så er du vel en av dem som tenker som en "fjortis"(jeg sier ikke at du ER det) som liker nissan skyline og supra osv. Begynner det ikke å bli litt mange av plastic fantastic-fansa i Norge nå? nei, dere må ha en bil med sjel i seg, det har ingen japsebil bortsett fra Corolla AE86 eller RX-7 gen. 1.:angelsmili:

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

king cab , patrol, hilux og landcruiser er vel de eneste bilene fra nissan og toyota jeg hadde satsa på å bruke på at jorde pga at de fleste andre bilene til de merken har for liten bakke klaring samt

 

at de har forhjulstrekk. ellers så kan jeg være enig i i at toppen på noen nissan motorer ikke er av det beste slaget.

 

når det gjlder at toytoa motorer ikke går en omdreining uten vann og olje , sjekk denne

 

enig skal jeg også være med deg når det gjelder den 2fast2furious greia som går , jeg liker skyline , men uten plast jall å klistre merker. helst helt orginal utseende messig ,men det å kalle skyline en dårlig bil blir rett og slett for dumt.

 

 

her er litt info fra en post på et annet forum, gjelder bare r32 dette da , r33 og r34 er enda råere (vel og mmerke gjleder det dette bare GTR utgavene gts er ikke i nærheten av samme kjøre egenskapene som gtr utgaven

 

 

Nissan Skyline GT-R R32

Mai 1989 - Nissan Skyline R32 kommer på markedet, med alt fra 2.0L til 2.6L med turbo, og selve kongen, Nissan Skyline GT-R R32, med ett enormt monster på 2.6L.

 

Tenkte vi skulle gi litt mere detaljert info om selve bilen og dens....monstrum...

 

Motor:

Nissan Skyline GT-R R32 skulle egentlig ha en RB24DETT for og konkurere i 4000 cc klassen, men takket være at de la til AWD systemet i bilen, så fant de ut at for og møte kravene til gruppe A, måtte motoren være større.

 

RB26DETT [Race Breed 2.6L Double overhead cam, Electronically fuel-injected, Turbo, Turbo].

Der er det som antas og være rett forklaring på forkortelsen. Det skal sies at Nissan selv ikke har gitt indikasjon på hva RB faktisk står for, men RB motorene har nesten alltid vert involvert primært i racing og ekstrem bilene til Nissan, selv i den nye GT-R R35-en som også er en RB motor.

 

RB26DETT er en rekkesekser, på 2.6 liter, designet og laget av Nissan, primært for GT-R bilene, selve blokken er borret av støpe jern, sylinder hodene er av alluminium, med 24 ventiler, 4 per sylinder.

Den har dobble overhead camshaft.

Som sakt over, så er det 2 turboer på motoren, som jobber i parallelt med hverandre, den fremre turboen dekker de 3 fremste sylindrene og den bakre dekker de 3 bakerste sylindera.

wastegatene i Skyline er satt til og begrense trykket til 14 psi, mens en restriktor holder selve boost trykket til under 7 psi.

MAX hester: Med utskiftning av turbo, og uten og skifte på det interne, så greier faktisk motoren 600 hester, 500 om det er til daglig bruk.

Det er kjent at flere tunere, har motorer som stabilt greier 13-1400 hester, men her er det også snakk om kit's som øker motorens volume til 3.0L, (Stroker kit's).

 

Driv verk.

Dette er egentlig et todelt system, som jeg skal gi dere litt info om, og dette er den primære grunnen til Skyline's suksess, og engentlig grunnen til den høye forsikrings premien på disse bilene...

 

HICAS [High Capacity Actively Controlled Suspension]

Dette er hovedproblemet til den høye forsikrings premien som eksisterer på Nissan Skyline GT-R.

Det som dette systemet gjør, er faktisk og svinge med bakhjulene på bilen, når bilen kjører over 80 km/h så aktiveres systemet, og gir skarpere respons i sving, da bakhjulene svinger samme vei som fremhjulene [1 grad svingning].

Du synnes kanskje 1 grad er lite, men når det gjelder bane kjøring, så tok det de andre japanske bil produsentene ganske mange år før de hadde noe som kunne rivalisere denne bilen, Mitsubishi hadde ikke noe før AYC med Zero-counter steer kom med i Lancer Evolution IX, og det sier litt om hvor langt fremme denne bilen var.

Ved race, så bruker faktisk de fleste raceførerne og faktisk heller fjerne dette systemet fra bilen, da de mener de har for liten kontrol over bak enden med denne aktivert.

Feks om du skal drifte med en GT-R med HICAS aktivt, så kan dette by på problemer, da bakhjulene gjerne vil svinge samme vei som fremhjulene, og dermed kanseleres driftingen ganske tidlig.

Du kan bygge inn en bryter eller ta ut sikringen for HICAS om du ønsker, men til daglig drift er det annbefallt at dette er på, da du vil merke en helt klar skarpere sving egenskap på bilen.

Herav kommer problemet inn i bildet....Mange av disse bilene ble havarert, mange mistet livet, som følger av at de blindt trudde at bak enden kunne redde vedkommende ut av alle tenkelige situasjoner.

 

HICAS er på GT-R R32 drevet av sylindere (oljetrykk basert), mens det nyere SUPER-HICAS er elektriskt drevet, noe raskere [finnes på GT-R V-Spec og GT-R R34].

 

 

ATTESA-ETS

Drevet av en 16bit microprocessor, som 100 ganger i sekundet holder kontrol på bilens egenskaper, fart, grep osv, dette er hva som skapte Skyline i senere tid.

Denne lille saken, som sjekker alt, har tilogmed en 3 axis G sensor, for og merke når bilen går sidelengs, for så og justere torquespliten kraft til fremhjulene, og HICAS systemet bak.

Om systemet oppdager at noen av hjulene glipper, så lite som 5%, så justeres automatiskt kraft til frem hjulene av bilen, slikt at fremhjulene "drar" bilen inn i rett spor, og det er snakk om så mye som 50% av drivkraften fra motoren, kan sendes rett ned i fremhjulene.

 

ATESSA-ETA Pro

Dette systemet er en oppgradert versjon av det som er på Nissan GT-R R32, dette systemet kan faktisk justere kraft på alle 4 hjul individuelt, for og få bilen rett.

Dette systemet er mest og finne på V-Spec samt GT-R R34/R35 modellene.

 

 

Hvorfor er Nissan Skyline GT-R R32 så spesiel bortsett fra det elektroniske?

 

Nissan stillte med sin GT-R R32 i JTCC gruppe A fra 1989 til 1993, hvor den vant samtlige 29 løp som den stillte opp i.

fra 1993 til 1997, vant Nissan 50 av 50 løp de var med i, dette inkluderer også N1 Super Taikyu

Selv i Australia, ble bilen sett på som ett monster, døpt "Godzilla", da de i 1991 og 1992 vant Australian Bathurst 1000 , mot Ford og Holden, selv med opptil 200 kilo mere vekt i bilen, var disse uslåelige på banen.

 

Nissan GT-R R32 og R33 er hovedgrunnen til at gruppe A ble nedlagt, men har hjulpet andre og nye spennende arrangemang opp fra støvet.

 

Nissan GT-R R32 V-Spec

Laget i 1993, denne utgaven, Victory spec kom i dagens lys etter seier på seier på seier, og er en oppgradert utgave, med SUPER-HICAS og ATTESA-ETS+ system, og viser selv idag, at dagens bil produsenter har fremdeles mye og strebe etter.

 

sÅnn skal en skyline se ut

 

DSCN7884.jpg

 

IKKE sånnreynolds.jpg

 

det er sånn som den skylinen bildet over vedlig mange folk tenker på når de tenker skyline og dem ser helt jævlige ut stylet på den måten der som alt for mange av dem er, så det er ikke rart folk kaller dem plastrakketer når det det eneste de har sett av skyline.

 

tar forbehold om eventuelle skrivefeil i innlegget da tastaturet lever sitt eget liv av og til

1990(1991) Nissan Primera 2.0 SLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er en av grunnene til at jeg kjører primera

The Nissan Primera P10 and P11(also the Infiniti G20 P10 and P11) are known for their exceptional handling compared to other cars in it's class. Infact the P11 (and P10 to a certain extent) has in many cases sucessfully outmanouvered many high profile sports cars like the Porsche 911 and many more in touge battles and racing ond small and cornery circuits.

 

en veldig viktig faktor og ha med på slutten her er at ingen biler kjører seg selv enda....

1990(1991) Nissan Primera 2.0 SLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å si ifra når ting skjer! (hvis det er på samma sted som 1. post)

da rusler jeg ned med campingstol og en kald en..

 

btw: jeg gruser dere ALLE med frisørbilen min! så spis bajs og dø..

(ikke personlig ment, bare en obligatorisk avslutning på tråden her)

- Mazda Mx-5 '99 | Suzuki Swift GTi '87 |

[X] Volvo 360 GL x 2 | Nissan Bluebird 2.0 SLX | Opæl Kadett D (for Dritt) |

|TeamSideways|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at dere turte å kjøre så fort med en så gammal sierra ,greit nok at det er cosworth motor i den eller kanskje det er en ekte sirra cosworth :) ,men allike vel , skulle likt å ha sett hvordan den er å kjøre fort i svinger med da, det vi tross alt har mest av i landet hehe (for sirra ligger jo ikke så ekstrem godt på veien uanstt hvor mye man gjør nesten ( til en viss grad da , kan ikke komme å si at en røramme med megasivt understell med slicks og et plast skall som ligner en sierra på toppen er en sierra , men hvor lenge av gangen holder toppen hans mellom hver gang den ryker :P

 

SYNTAX ERROR, UNMATCHING PARENTHESIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weey, morsom lesing. Gå og legg deg, Boundish. Alle kan kopiere fra Wikipedia. Du er ikke flink med bil bare fordi du vet at motoren som sitter i en Sunny GTi-R heter SR20DET. Grunnen til at du "kjører" (les: har stående fordi du ikke er gammel nok til å få lappen enda) Primera, er vel mest sannsynlig fordi du fikk den billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at dere turte å kjøre så fort med en så gammal sierra ,greit nok at det er cosworth motor i den eller kanskje det er en ekte sirra cosworth :) ,men allike vel , skulle likt å ha sett hvordan den er å kjøre fort i svinger med da, det vi tross alt har mest av i landet hehe (for sirra ligger jo ikke så ekstrem godt på veien uanstt hvor mye man gjør nesten ( til en viss grad da , kan ikke komme å si at en røramme med megasivt understell med slicks og et plast skall som ligner en sierra på toppen er en sierra , men hvor lenge av gangen holder toppen hans mellom hver gang den ryker :P

 

Denne sierraen kjører fra den svette primeraen din i svinger, rett fram, opp og ned når som helst vil jeg tro.

Og hva vet du egentlig om toppene på cosworth????

hahahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel folket tatt ut 1350+ hk på "stroker"-RB'er på kun 2.7 liter (1mm opp i borr og slag) men det er ikke bare å henge på biter da...blant annet begynner de å sprekke topper rett over ca 1000 hk hvis man ikke vet remediet mot akkurat det..

 

Cossietopper er ok de...bortsett fra at de lider enormt av astma,stakkar. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår