Gå til innhold

hvor mye koster det og overhale ei b230 fk blokk??

Ranger emnet


tsracer

Anbefalte innlegg

split opp motoren først du...så ser du hva som er brukbart eller ei. Mål Veiva, stemplene, Sylinder-ovaliteten og diameter, så tar du en beslutning etter det.

 

Sett av MINST 10000kr til blokk&topp om det viser seg at delene er brukbare. Er det ikke-brukbare deler der, så må du øke busjettet igjen, og da kan det nesten begynne å lønne seg med denne blokka fra KG.

Så kan du etter at motoren går og alt er ok, se om du har igjen noe på budsjettet, og eventuelt investere i andre ting.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæ så dyrt og overhale ei fk blokk? er jo billigere og kjøpe komplett motor fra sverige da som er pent brukt!

 

såklart det lønner seg, hva annet trodde du?

 

Motordeler er dyrt...sånn er det bare :)

 

Men skal du ha en "ny" motor, så koster det penger..og ny motorblokk fra Volvo er VESENTLIG dyrere enn 10 000kr.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såklart det lønner seg, hva annet trodde du?

 

Motordeler er dyrt...sånn er det bare :)

 

Men skal du ha en "ny" motor, så koster det penger..og ny motorblokk fra Volvo er VESENTLIG dyrere enn 10 000kr.

 

jeg trodde egentlig ikke at det var så dyrt men rundt 5000 tenkte jeg men. jepp da blir det nok en sverige tur på meg istedet gitt. får jo komplett motor for 10 000kr

jepp vet deler er svin dyrt.

neh skal ikke ha nye motor men bare overhale ei blokk i bruksbilen så den kan få litt mer hk og kan kjøre trygt uten at man tenker på om en råde snart kommer ut og sier her jeg(Knas) hehe

http://www.bilforumet.no/faq

 

Volvo 740Turbo Intercooler

volvo 240 gl-vinterbil-Solgt

volvo 240R (Prosjekt Bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Gammel tråd, men likevel...

 

Hva vil lager og pakninger koste om resten er i grei stand?

 

Og er det noen som har tips til stempel og stempelringer, eller pris på slikt? :)

 

Jeg er totalt grønn på det her, så jeg tenkte det kunne være greit å se hva volvo-folket har å si! ;)

 

Motoren er en b230et forresten.. :)

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men likevel...

 

Hva vil lager og pakninger koste om resten er i grei stand?

 

Og er det noen som har tips til stempel og stempelringer, eller pris på slikt? :)

 

Jeg er totalt grønn på det her, så jeg tenkte det kunne være greit å se hva volvo-folket har å si! ;)

 

Motoren er en b230et forresten.. :)

 

For det første MÅ du bytte råder.... så da kan du velge enten FT/FK råder, Eller råder fra en motor nyere enn 1989, den såkalte K-blokka som "turbobricks-forumet" kaller den. (Står K på registerem-klistremerket).

 

Stempel må du muligens bruke FK/FT-stempel...husker ikke om ET-stempla passa på de nye rådene, men det vet sikkert andre :)

 

Stempleringer bestemmes av cylinder-slitasjen din...så mål sylinderen etter honing, og se hvilken Over-dim du må kjøpe. Stempleringer får du fra feks Oslo Sylinderservice til en drøye 900kr for ett sett til alle 4.

Rådelager og Veivlager er det samme greia med... mål med micrometer, og se om veiva må slipes først (ovalitet), og bestill "undersize" lager (Mindere sirkel, mer lager-gods)du må bestille.

 

Pakninger ellers koster en drøy 1500kr til hele motoren ca.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er du gal... disse ET-Rådene er som spaghetti! De kan se helt fine ut, og plutselig snapper det en råde eller to av.. og du har en kasserbar blokk og GODT rasert innmat.

 

Bare søk litt på B230ET på forumet her.. og kikk etter "havari"-tråder... skal være 5-7 stk innen 2007 hvertfal ;)

 

NYE råder er jo dyrt som faen, gjerne 5-6 lapper.. uten at jeg har undersøkt det, men da er de til fordel Smidde da.... tåler mye mer juling.

 

Men noen pene F/FT eller FK råder burde være mulig å oppdrive til kanskje en 1000-lapp eller noe. Dise holder til en 280-300 hk hvertfal, om du ikke kjører med lean blanding og tenningsbank.

Ta med deg en ET-råde når du skal hente..for råden skal IKKE ligne så nevneverdig mye ET-råden..hehe ;) En del kraftigere konstruksjon...

 

Og som Haien sa over her...ET-stempler passer, men siden du uansett skal ha nye, så kan du kanskje kjøpe komplett sett med FK/FT-råder&stempler fra en som skal bytte til Full-smidd innmat uansett. Burde være en del av dem rundt om ass...

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rådene fra en F motor 91 mod er de samme som sitter i ft/fk motorene?

 

skal være samme ja

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår