Gå til innhold

Utsettelse på lappen

Ranger emnet


northland

Anbefalte innlegg

En kompis hadde seg en liten kjøretur uten lappen i Mai i år, noe som endte med 1 års utsettelse.

 

Det jeg lurer på er, kan han lærekjøre som alle andre? Eller må han vente til han er 17, eller evt. 19?

 

Ref en annen tråd om samme emne, fastsettes utsettelsen fra det tidspunktet overtredelsen fant sted. Han må altså vente i nøyaktig et år fra det tidspunkt han kjørte ulovlig før han kan øvelseskjøre, med mindre noe annet er spesifisert.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref en annen tråd om samme emne, fastsettes utsettelsen fra det tidspunktet overtredelsen fant sted. Han må altså vente i nøyaktig et år fra det tidspunkt han kjørte ulovlig før han kan øvelseskjøre, med mindre noe annet er spesifisert.

 

 

Dette stemmer vel ikke helt. Her er tydeligvis personen som har kjørt uten lappen 16 år. Da "løper" sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen, jfr. veitrafikkloven §24a første ledd. I realiteten har han da fått sperrefrist i to og et halvt år. Altså kan vedkommende ikke øvelseskjøre før han er 18 år og 6 måneder gammel.

 

Dersom årsaken til at han fikk ett års utsettelse, og ikke bare seks måneder, er at han voldte "større skade" ved kjøringen, "løper" sperrefristen til det er gått ett år fra oppnådd minstealder, jfr. vegtrafikkloven §24a første ledd tredje punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer vel ikke helt. Her er tydeligvis personen som har kjørt uten lappen 16 år. Da "løper" sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen, jfr. veitrafikkloven §24a første ledd. I realiteten har han da fått sperrefrist i to og et halvt år. Altså kan vedkommende ikke øvelseskjøre før han er 18 år og 6 måneder gammel.

 

Dersom årsaken til at han fikk ett års utsettelse, og ikke bare seks måneder, er at han voldte "større skade" ved kjøringen, "løper" sperrefristen til det er gått ett år fra oppnådd minstealder, jfr. vegtrafikkloven §24a første ledd tredje punktum.

 

Ja, der kan du se... Det var det jeg også mente, men jeg ble "nedstemt" i den andre tråden ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt i den andre tråden nå, og det ser da vitterlig ut som om du (omsider;)) kom frem til korrekt svar der?

 

Frekk i dag eller? Hehe ;) Jeg mener bestemt å huske at det var nøyaktig det jeg sa i mitt første innlegg i den diskusjonen. Så blei det masse klabb og babb, og så blei jeg usikker, men nå er i alle fall alle enige.

 

For øvrig, det er en stund siden du har briljert med dine kunnskaper her, har du streika? ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår