Gå til innhold

Innkjøring av bilmotor og valg av olje under og etter innkjøringa.

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

Nei detta var ikke enkelt! :)

 

Lurer på hvordan det blir i mitt tilfelle..

 

Det er jo snakk om en Volvo b23et maskin anno 80-tallet som er overhalt idag med org Mahle stempel med dertilhørende ringer..

 

 

Nåken som veit?

Bare å følge Reodor's "how-to" det... da er du greit sikret. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Innkjøring er oppskrytt.

Hadde en ny motorsykkel for ei stund sia, og alle snakka om oljetyper og innkjøring.

Kjøpte no jævli dyr olje og kjørte helt etter boka.

Av en eller annen grunn så ble det jævlig dårlig med framdrift etter ei stund.

Stor skrape i ene sylynderveggen.

Overhalte driten, fyllte castrol syntetisk-olje(10-40) og ga faan i innkjøring.

Går som faan enda...

 

Innkjøring er etter mitt skjønn gammeldags...fabrikkene kjører da motorene sine i benk før de stappes i bilene,uten kjøling.

Sett volvo gjort det...de motora som går til hællvete blir dompa i en kontainer.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skal få ny motorblokk til uka, og som jeg har forstått det så skal toppen ikke byttes ut.

(...)

edit: Bilen det er snakk om er Toyota Celica T23.

 

Når jeg fikk byttet short-block på garanti av Toyota kjørte jeg den inn med Toyotas 5-40w olje. jeg kjørte den akkurat som jeg bruker, maks turtall hehe...

 

Sjekk her a gutter! To levende bevis på at heller ikke Toyota-motorer er feilfrie :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkjøring er oppskrytt.

Hadde en ny motorsykkel for ei stund sia, og alle snakka om oljetyper og innkjøring.

Kjøpte no jævli dyr olje og kjørte helt etter boka.

Av en eller annen grunn så ble det jævlig dårlig med framdrift etter ei stund.

Stor skrape i ene sylynderveggen.

Overhalte driten, fyllte castrol syntetisk-olje(10-40) og ga faan i innkjøring.

Går som faan enda...

 

Innkjøring er etter mitt skjønn gammeldags...fabrikkene kjører da motorene sine i benk før de stappes i bilene,uten kjøling.

Sett volvo gjort det...de motora som går til hællvete blir dompa i en kontainer.

 

Hva slags sykkel har du a, gamlingen? ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor, Er veldig mange toyota motorer som ble levert med fabrikkfeil som førte til stort oljeforbruk og i noen tilfeller motorhavari i årene 98-02, dette gjelder de fleste modellene med vvti motoren.

 

Men dette er en husj husj sak som Toyota ikke vil gå offentlig med, fordi de vil bevare sitt god rykte som driftssikre biler.

 

Motorgarantien ble da utvidet til 7 år og 180.000km. Men bilen min er 8 år gammel og den har rulla 105.000km, så den havner ikke under den forlengende motor garantien. Så jeg må legge ut for alt. Men skal prøve med litt utpressing ved å la en advokat nevne tv2 hjelper deg og forbrukrådet. Så skal se om det forandrer seg litt.

 

Bilen har jo tross alt rullet langt under garantien.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke bare motorene som det er slik med hos verdens mest driftsikre og pålitelig bilmerke

 

 

.. Alle kampanjer og tilbakekallinger foretas mens kunden har bilen på service. Mange får bytta ut halve bilen, men de får ikke vite noe..

 

Godt rykte er en ting, svindel er noe annet

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er mye mulig orginale motorer uten effektøkning som kommer direkte fra fabrikk ikke trenger å kjøres inn med mineralolje og kommer med syntetisk direkte fra fabrikk.

 

Men slik jeg har erfart med mine motorer (boble motorer) så blir det brukt old school stempelringer osv. Ved innkjøring av disse så vil den syntetiske oljen gi for bra smøring så stempelringene ikke rekker å sette seg skikkelig før honingen er borte i sylindrene.

Jeg kan som et eksempel fortelle at en av motorene mine røyk som en gammel diesel ved oppstart, etter 20 minutters hardkjør(bånn pine opp til rødlinja, bremse på girene ned til 2000rpm, bånn pine igjen motoman style) var alt av røyk borte og motoren fin som snus.

Never drive faster than your guardian angel can fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår