Gå til innhold

M3 E46 vs M5 E39

Ranger emnet


John_Harald

Anbefalte innlegg

Hei, hva er det beste utgangspunktet for på bygge en driftingbil av BMW M3 E46 og BMW M5 E39? Klart det er mange andre billigere muligheter, men syns det er alt for mye mekking/ras av ødelagte girkasser "Fra Japanske merker osv)

 

M3 har mindre avstand mellom for og -bakhjul, og lite moment.

365 Nm ved 4 900 r/min.

M5 har lengre avstand mellom for og -bakhjul, 500Nn og 400hk

 

Har sett mange fine filmer fra begge modellene, hvem har det beste utgangspunktet for på bygge en driftingbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant problemstilling.

Generellt er det vel ønskelig å ha en lettest mulig bil.

Men jeg har en oppfatning av at en bil som ikke er for stor, og da særlig hjulavstand, er en fordel.

Inbiller meg at man da kan få til hurtigere og mer dynamisk kjøring.

Du kan raskere veksle mellom retningen du sladder i, kanskje gå hurtigere gjennom traseer osv. Dette er vel en fordel, for da kan det være lettere å holde bånn gass og få både høy hastighet+ mer hjulspinn.

For å illustrere: å drifte med en buss, med 10 meter hjulavstand, må jo være ille.

 

Tror jeg hadde overlada e46 motoren, samtidig som du letter bilen MAX. Viktig med mest mulig hester, og drag fra mest mulig på bånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med mest mulig hester, og drag fra mest mulig på bånn.

 

Hehe, det smalt fra rette kjeften! "There's no replacement for displacement". :D;)

 

Til trådstarter: Spennende med flere BMWer i drifting! Jeg tipper begge bilene er gode biler som standard og eventuelle oppgraderinger må du vel sikkert i stor grad føle deg fram til selv ettersom det er begrenset "drifting-spesifikk" kunnskap om disse, ihvertfall i Norge. Samtidig er det kanskje ikke så mye hokus pokus som skal til for at den skal bli ekstra grom, med litt mer styreutslag (det kan hende E46 har styreutslagsbegrenser slik eldre M3er har) og letting av unødvendig interiør, ABS-enhet, soltak osv., og jeg tror du har en veldig konkurransedyktig bil, kanskje med litt lite moment hvis du skal kjøre med veldig godt feste.

 

Hvis du skal kjøpe en tidlig E46 M3 ville jeg passet på å få en der rådene er byttet på garanti.

 

Ulempen med en slik avansert bil er naturligvis når noe elektronisk begynner og krangle og motor eller diff osv. havner i nødmodus eller går i stykker, men det nytter jo ikke å gå rundt og være redd for det. Man lever jo bare en gang, og jeg tror man får ekstra street cred i perleporten av å ha en E46 M3 på samvittigheten.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :D

Nå forsvant faktisk mye (men heldigvis ikke alt )av bånndraget mitt etter at jeg bytta motor pga kammen er i drøyeste laget. Men får det jo igjen på toppen ;)

Og ja, kubikk og bånndrag er digg ;) Det er jo deilig når det drar løs ordentlig opp av slakteren og bare fortsetter å spinne hele veien opp, så det beste når det gjelder denne tråden hadde jo vært å overlade M5 v8eren, eller LS1 *host* Fant forresten ett digg bilde av en s14 med LS1 og GIGA turbo på DW, :)

Prøve å få posta det her.

Må bli flere driftebiler med 8ere etterhvert, man får jo ferdig ledningsnett og alt til disse motorene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok få se hvordan en M3 E46 oppfører seg noe sidelengs i 08. Tror jeg får råd til kompressor, men ikke helt sikkert. Skal prøve å lette en del, men kommer ann på hvor mye tid ting tar. Skal ribbe den inni, alt av ac og det meste unødvendig skal fjærnes. Mulig om kr og tid strekker til, så skal den på slanke kur til Micke i Sverige, å få carbon panser, tak og bak luke. Hørte jeg " Japps killer"?? Men må vente til rundt jul og da sikkert ut i 08 før den kommer hjem til meg. Ja gleder meg til 08.:jackinbox: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei, hva er det beste utgangspunktet for på bygge en driftingbil av BMW M3 E46 og BMW M5 E39? Klart det er mange andre billigere muligheter, men syns det er alt for mye mekking/ras av ødelagte girkasser "Fra Japanske merker osv")

 

Girkasse ras som har preget sesongen for en del i år skyldes i stor grad at bilene har blitt satt opp med for mye effekt i forhold til hva kassene tåler. For mitt vedkommende kjørte jeg hele fjorsesongen med 440 hk uten problemer av noe slag. I år har jeg kjørt med 494hk og har da tatt 4 girkasser... Med moderat trimming (som holder lenge til drifting)så holder S13 og S14 kassene bra (S15 kassa er noe svakere selv om min holdt fint en hel sesong med 440hk). Ellers har det ikke vært noe problemer med andre Japsekasser.... (Såvidt meg bekjent...)

Bortsett fra det er det veldig hyggelig at ikke alle kjører 200SX....

 

"Men jeg har en oppfatning av at en bil som ikke er for stor, og da særlig hjulavstand, er en fordel.

Inbiller meg at man da kan få til hurtigere og mer dynamisk kjøring.

Du kan raskere veksle mellom retningen du sladder i, kanskje gå hurtigere gjennom traseer osv. Dette er vel en fordel, for da kan det være lettere å holde bånn gass og få både høy hastighet+ mer hjulspinn.

For å illustrere: å drifte med en buss, med 10 meter hjulavstand, må jo være ille."

 

Å drifte med en gokart som da burde være det optimale er ikke lett. Avstanden kan bli for kort også slik at bilen snurrer for lett (og fort) og blir vanskelig å holde "i sjakk". Så det er vel viktig med en balanse her på både hjulavstand, vekt og ikke minst vektfordeling og stivhet i karosseriet. Nå har forøvrig Supraen kortere hjulavstand enn BMW`n "Halllon" kjørte i år så det skal bli spennende å se hvordan dette vil slå ut for han til året. Gleder meg også stort til -08 sesongen. Planleggingen er igang for fullt!

---------------------------

Tom Ole, http://www.powerdrift.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei, hva er det beste utgangspunktet for på bygge en driftingbil av BMW M3 E46 og BMW M5 E39? Klart det er mange andre billigere muligheter, men syns det er alt for mye mekking/ras av ødelagte girkasser "Fra Japanske merker osv")

 

Girkasse ras som har preget sesongen for en del i år skyldes i stor grad at bilene har blitt satt opp med for mye effekt i forhold til hva kassene tåler. For mitt vedkommende kjørte jeg hele fjorsesongen med 440 hk uten problemer av noe slag. I år har jeg kjørt med 494hk og har da tatt 4 girkasser... Med moderat trimming (som holder lenge til drifting)så holder S13 og S14 kassene bra (S15 kassa er noe svakere selv om min holdt fint en hel sesong med 440hk). Ellers har det ikke vært noe problemer med andre Japsekasser.... (Såvidt meg bekjent...)

Bortsett fra det er det veldig hyggelig at ikke alle kjører 200SX....

 

"Men jeg har en oppfatning av at en bil som ikke er for stor, og da særlig hjulavstand, er en fordel.

Inbiller meg at man da kan få til hurtigere og mer dynamisk kjøring.

Du kan raskere veksle mellom retningen du sladder i, kanskje gå hurtigere gjennom traseer osv. Dette er vel en fordel, for da kan det være lettere å holde bånn gass og få både høy hastighet+ mer hjulspinn.

For å illustrere: å drifte med en buss, med 10 meter hjulavstand, må jo være ille."

 

Å drifte med en gokart som da burde være det optimale er ikke lett. Avstanden kan bli for kort også slik at bilen snurrer for lett (og fort) og blir vanskelig å holde "i sjakk". Så det er vel viktig med en balanse her på både hjulavstand, vekt og ikke minst vektfordeling og stivhet i karosseriet. Nå har forøvrig Supraen kortere hjulavstand enn BMW`n "Halllon" kjørte i år så det skal bli spennende å se hvordan dette vil slå ut for han til året. Gleder meg også stort til -08 sesongen. Planleggingen er igang for fullt!

 

 

Gokart er faktisk helt konge det:P:P

 

Jeg vet ikke hvordan hjulavstanden på min RX7 er i forhold til S13/14/15, men den bilen er syyykt kvikk i overgangene. Mest pga. konstruksjonen i bakhjulsopphenget sies det, uten at jeg har sammenlignet det nevneverdig heller:P

 

De fleste jeg kjører twin med kan jeg ta igjen som pokker gjennom løypa, det er en særdeles effektiv bil:)

 

Jeg stemmer for at trådstarter bygger E46 med kompressorkit og modder til MASSE styreutslag:) Blir heilt konga...

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper DW 200 går nå i kveld. Ja M3 E46 har jeg drømt om siden den kom, og bestemte meg at sånn må jeg ha en gang. Nå blir drømmen oppfylt, og jeg håper den går like "knirke" fritt som 200 gikk i år, ikke skrudd mye jeg. Håper på at jeg greier å lage en liten "Japps killer" av den. Så fint at så mange gleder seg til våren 08 da:pimp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du får røyklagt like bra med den som med driftworks 200-sx'en da :)

Du får vel ganske mye mindre hester og effekt fra bånn av med e46 m3 ift. 200s¨'en ?

MEn MAX letting har mye å si det og ja. Spinner lettere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår