Gå til innhold

min volvo 740 tic

Ranger emnet


Steinsmo

Anbefalte innlegg

Da var ENDELIG førstebilen på plass! Bilen er orginalt en 740 gle som er ombygd til tic. Har vært på utkikk etter en slik bil lenge, helst en som ikke sto så langt unna osv.bilen ble hentet i stjørdal, nærmere bestemt hegra. bilen er en 87 modell, motor er jeg ikke helt sikker på enda :ph34r: motoren har gått ca 270,- selve bilen har gått mye lenger!!!!

Av anlegg fikk jeg med 2 12 tomms blaupunkt subber, + spiller. fulgte også med 2 6*9 men de er sprengt. Forsterkeren hadde en kompis av han knertet noen dager før, den fulgte da heller ikke med <_<

 

på autogauge måleren står det at den måler ca 0.6. vet ikke om dette stemmer ellr ikke. skal skaffe meg en som er litt mer sikker! fyren sa at han hadde justert på wastegatestaget. skal muligens skru litt ned etter chip

 

Interiøret er ganske pent å se på, ikke de vanlige slitemerkene osv. det er også takluke på bilen, men der stopper vel utstyrslista :unsure: bilen har tonede ruter fra og med passasjerrutene og helt bak. har vert fram og men dette er revet av, stygt gjort så her er det også en del å gjøre!

 

det som må gjøres er:

 

*Skifte clutch

*Ny toppakning (fikk med av selger)

*ny eksosmanifoldpakning

*ny luftmassemåler

*fikse rust i hjulbuene fram

*rive av resterende sotefilm på rutene fram

*vask og støvsuging av hele bilen!!!

*skifte ut alle vacuum/vann slanger i motorrommet til silikonslanger (blåe)

*skru ned litt trykk

 

 

Dette kommer senere (til våren eller når økonomien tillater det)

*super dtm felger 8.5*18 eller liknende felger (mim juventus e.l)

*m90 girkasse

*turbogrill med kromramme

*takvinge (850 e.l)

*vikingchip

 

 

 

 

Update 15/10, nye bilder osv!

 

Da har bilen blitt støvsuget innvendig, fått seg en liten skylling utvendig osv. har ikke fått vasket den skikkelig med svamp enda.. har bare slike småe badesvamper her på steinkjer :P

Har ikke funnet noen annen rust på bilen enn det som er nevnt. har vært under og sett, og det så veldig greit ut. eksosen går i en "bøy" over bakakslingen, men den er montert skeivt, så den tar i den ene hjulbuen. dette skaper bankelyer, når bilen går tungt osv, når eksosen rister.

 

har skiftet bremseklosser bak og litt div også. ryddet opp i kabler og litt slikt

 

Er forresten 3 toms eksos fra turbo og ut, med kun en lyddemper bakerst som hindring på veien ut ^_^ kjøpte nye gummioppheng til eksosen på biltema idag, men de passet ikke helt 100% men skal får de tilpasset bare jeg får vridd på plass eksosen over bakakselen.

 

Har ikke nevnt hvilken motor det er, men det er ihvertfall en b230et med 531 toppen.

Og bare en liten edit, det er ikke lambdasonden jeg plages med, er luftmassemåleren. derfor går bilen mellom 500 og 1500 rpm, på tomgang. Dette blandet med eksoslekkasjen og litt div annet småplukk får det bilen til å høres ut som en skikkelig verstingbil i 500+ hesters klassen :huh:

var faktisk på volvo å skulle kjøpe ny idag, og gjett hva de skulle ha for den.... jo de skulle fan meg ha 10000,-!!!! ja! ti tusen norske kroner!! jeg ble bare forbannet og gikk ut av butikken! var like før jeg skulle til å hive den gamle målern i hodet på han bak kassa!!!! har muligens fått tak i "ny" brukt luftmassemåler. skal sende han en mld senere ikveld. han skulle sjekke noe nr osv.

 

det er også sentrallås på bilen, men har et problem med bakluka, den fjærer ikke ut automatisk. altså den du åpner med, håndtaket ;) har skudd opp og sett litt, tror jeg er nødt til å skifte selve låsen. Dette får man tak i brukt. må også skifte "interiørplasten" på bakluka, da den er delvis sprukket osv. må muligens også skifte på førerdøra. så hvis noen har noe er det bare å hyle ut! svart med svart "pelsliknende" trekk div steder.

 

menmen... var som nevnt også en kosetur på biltema idag;

 

4x eksosopphengsgummi

blåe ventilhetter ^_^ )hadde 2 sølv og 2 blå fra før)

oljefilter

2 bukker til å hive vogna oppå :P

kvitblink x2

en del verktøy (skraller, fastnøkler+ litt div

 

Bilder tatt i dagslys med mobil!

Vannkjølt turbo. garrett t3 sa han jeg kjøpte den av. har ikk epeil på hvilken en det er jeg :P

DSC00376.jpg

 

Nyinvesteringer ^_^ biltema bukker. 3 tonns

DSC00379.jpg

 

Forsterkeren jeg fant i bagasjerommet :blink:

DSC00380.jpg

 

Felgene med de nye ventilhettene :P

DSC00378.jpg

 

Bilen der den står og varmer seg nå :) god og tett garsje

DSC00377.jpg

 

jallafilteret som sto på. kjøpt på mekonomen <_< blir hiv til skogs til fordel for k&n

DSC00374.jpg

 

Innvendig. spilleren som var med. må være kraftig forsterker i den, for diskantene i dørene spiller som faan!

DSC00369.jpg

 

DSC00366.jpg

 

Rusta på bakluka :angry:

DSC00363.jpg

 

DSC00362.jpg

 

DSC00360.jpg

 

DSC00358.jpg

 

DSC00357.jpg

 

DSC00355.jpg

 

DSC00354.jpg

 

Uvasket motor!

DSC00352.jpg

 

DSC00353.jpg

 

DSC00349.jpg

 

DSC00348.jpg

 

Bildene er att fra ganske like vinkler som de gamle, men er ihvertfall i bedre kvalitet :)

86 745 TIC

98 A6 2.5 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli fin denne :) Liker ideen med grillen...

Hørt mye rart om oljefiltere fra biltema! Ville ikke brukt det!!

 

å? ikke brukbare? hva skjer? "filtrerer" de ikke godt nok?

noen som har noe oljefilter å anbefale?

noen som vet hvor jeg kan få kjøpt ny clutch? mener jeg trenger kun selve lamellen. altså clutchplata

86 745 TIC

98 A6 2.5 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å? ikke brukbare? hva skjer? "filtrerer" de ikke godt nok?

noen som har noe oljefilter å anbefale?

noen som vet hvor jeg kan få kjøpt ny clutch? mener jeg trenger kun selve lamellen. altså clutchplata

 

Filtrene fra biltema og volvo er fra samme prudusent men produsert under forskjellige merker.

Bare lakken og esken som er forskjellig.

 

Har en turbolamell liggende. gått ca 20,000:driving

360 M/TURBO TIL SALGS

 

Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filtrene fra biltema og volvo er fra samme prudusent men produsert under forskjellige merker.

Bare lakken og esken som er forskjellig.

 

vis du mener så.. har sjært av et biltema filter for en stund siden.. å vil si at eg aldri kommer til å montere det på bilen min noen gang.. har aldri sett et så dårli oppbygt filter...

kjøp volvo eller andre kjente merker så får du et godt filter.. men pass på at den gummi greia inne i filteret er der.. vis den mangler fr du dårlig olje trykk akuratt nor du starter opp..

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår