esbandos Skrevet Oktober 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2007 Hei. Har for tiden problemer med at når man lukker opp dørene på bilen, slår ikke lyset seg på. Funker kun når jeg (fører) åpner døren. Det jeg da lurte på, er om det går an å få sånn som det er i de fleste nye biler, at når du stopper motoren/skrur av tenninga/tar ut nøkkelen e.l, slår lyset seg på.. Har noen noen ideèr om hvordan dette kan gjøres uten alt for mye kunnskap? Følte ikke for at jeg orka fikle inni de dørknappene til lyset. :) Håper på svar. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Exerqtor Skrevet Oktober 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2007 Alt går;) 1stk relé å en sånn som man kan koble på lyset så det er på i 15sec elns etter man lukker døra osv. Kjøp et relé som "skrur seg på" når det ikke får strøm.. Så kobler du det relét på en pinne bak på tenningslåsen som ikke har strøm når du skrur av tenninga.. Også kobler du deg inn på ledningen som går til intr. lyset å setter på den "forsinker'n" Da skulle det funka sånn ca.. Om jeg ikke tenker feil sånn i farta.. Vet ikke helt åssen den forsinker'n fungere så det kan hende det blir no rart akkurat når det gjelder den. Siter 1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk 1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt 1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt 1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn 1990 Volvo 245 - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2007 Hmm.. Du er inne på noe der ja.. Men den forsinkeren.. Trenger ikke den strøm for å holde seg igang? Å hvordan får lyset strøm når jeg ikke har strøm noen plasser..? :P Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Exerqtor Skrevet Oktober 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2007 Du trekker jo opp en egen strøm til relét.. Så når du skrur av tenninga så får jo ikke relét styrestrømen sin noe mer.. Så da "skrur det seg på" å da får du strøm til den forsinker'n.. Men som sagt vet ikke helt åssen den fungerer. Om den får strøm å skrur holder seg på så å så lang tid til den kutter strømmen ut fra seg.. Eller om den er på så lenge den får strøm å lader seg opp å når strømmen inn til den blir kutta så lader den seg ut.. Men det vet jeg ikke som sagt.. Men det går. det er jeg sikker på. oM ikke sånn som jeg sier nå, så er det iallfall en måte. Siter 1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk 1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt 1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt 1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn 1990 Volvo 245 - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2007 Ahh.. nå skjønte jeg hva du mente ja.. :P Hørtes jo ut som en ganske rimelig grei løsning det du hadde der.. Mulig jeg går for den, om ingen andre kommer med smartere løsninger.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2007 er vel kondensatorer som holder på strømmen i x antall sek. i de forsenka kupelys releene.. Så et sånt rele er vel løsningen på problemet.. Om ikke lyset fungerer på andre dører enn førerdør så er det mest sannsynlig pga. korrodert bryter.. den på førerdør brukes mest og er dermed i fin form.. mens de andre er lite brukt og kan irre og dermed ikke jorde når du åpner døren.. prøv med kontaktspray/rustløser og trykk de inn ut noen ganger.. ta av bryter/kobling og ta av og spray litt der også.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2007 Ah.. Ja, det var jo det jeg hadde regnet med.. Hvor får jeg tak i sånt da? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2007 Volvo... :) dyrt sikkert.. har aldri følt behov for sånne rele selv, så vet ikke hvor de har ellers :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TimmiE Skrevet Oktober 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2007 kann vell i grunn kobles ved hjelp av et tidsrele å? men den enkleste koblingen er vell å bare legge opp en manuel bryter som slår på kupe lyset:) Siter - Volvo 240DL 1978, og 1979 -X- Volvo 240 GLE -88 -X- Volvo 240 GL -84 _GUULBIIL -X- Daihatsu Charade 1.3 cx -92 hvit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2007 Tror jeg skal gå for et slikt rele når den tid kommer.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.