Gå til innhold

Overhaling Getrag

Ranger emnet


240-prosjekt

Anbefalte innlegg

Heisann!

La merke til at Getrag-kassa mi har begynt å lekke olje i dag.

Tror den lekker i bakkant da det er olje på travers. Noen forslag til hva det kan være? Lager, pakning ?

Evt noen som vet hva det koster å ovehale en sånn kasse i tilfelle det må til? Sjekka litt på forumet og fant ut at Even Holte på Toten skal være flink. Noen som har kontaktinfo på han?

Er det andre i nærheten av Oslo som kan evt kan ta dette? privat eller firma spiller ingen rolle.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker å være simring på utgående aksel som lekker..

 

Er ingen heksekunst å skifte men det blir slitt et spor i medbringeren som er årsaken til lekkasjen og som sørger for at den nye simringen noen ganger vil lekke også..

 

kan vel dreie/slipe vekk sporet uten at forspennet til simringen blir fraværende..

 

Og sjekk at luftinga på kassa er åpen.

Er den tett og oljen begynner å skumme blir det trykk og olja presses ut gjennom den bakre tetningen.

Å overhale de kassene er komplisert,en bør ha gjort det noen ganger for å vite hva som skal gjøres i riktig rekkefølge.

Gjøres det en feil lar ikke kassa seg dele.

Gjør som han sa i innlegget over,plukk av medbringeren og få slipt overflata eller ikke sett nye tetningen på akkurat samme sted,en har en del å gå på i hullet der den skal sitte.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg i allefall ikke å overhale ei sånn kasse.

Alle lagrene i kassa er udda spesial. Lageret på inngående og utgående aksel er ikke å få som std deler, så må kjøpes på bmw. Inngående lager kosta 900kr.

Lagerene på kubben er å få tak i, men de koster flesk de også.

Jeg har plukka kassa delvis fra hverandre, men å plukke den helt i deler tror jeg er ett lite prosjekt for seg selv.

Kan i allefall ikke sammelignes med volvo kasser som nesten detter fra hverandre av seg selv i forhold.

 

Somm euro sier, hvis du skal bytte simring så sett den litt lengre inn evt. Hvis det er grader eller sår på medbringeren blir ikke den nye ringen så mye eldre...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke å ta ut kassa for å skifte sim-ring! men hvis du vil så...

Kan hjelpe å sette sim-ring litt lengre inn enn den gamle,men ikke press den for langt inn da det ikke er noen kant på godset i bakkant.. risikerer at den havner bak godset og da er det litt kuk å få den ut sim-ring igjen uten å deformerere den!

 

Å plassere sim-ring lengre inne er greit så lenge det blir tett,men ikke alltid det blir helt 100% :) men er man nøye og får den tilstrekkelig unna slitesporet og setter den rett så blir det gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også intressert i folk som kan overhale getrag kasser. Koster sikkert litt, men å kjøpe ei "ny" 20 år gammel kasse igjen er vel sjansene for å få ei dårlig kasse igjen ganske stor. Da er det vel like greit å overhale den man har.

 

Å er det "5 skiftnøkler" i vanskelighetsgrad å gjøre dette selv kan det være greit å få noen som har gjort dette noen ganger før.

 

Noen som har priser å info ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat.. Skal du bytte alt av lager så er det masse arbeid. Men skal kun lager på inngående og utgående aksel samt kubben byttes er det overkommelig. Lagrene som er på midten tror jeg er ett lite helvete å bytte for da må absolutt alt demonteres.

Men tipper på at de 4 lagrene som er enklest å bytte ryker på rundt 3000kr. Er spesiallager.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på BMW og henta simring ++

Sjekka for moroskyld pris på ny/overhalt kasse. 23 laken det gitt. og da er det innbytte. Kunne få den for 19k om man var medlem av BMWCCN.

 

Fy faen!!!

 

Lovlig ran kalles det!

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår