Gå til innhold

Haster! Får ikke gnist, b230fk i 84 mod 240

Ranger emnet


ExceL

Anbefalte innlegg

Hei, da har jeg montert fk motor og alt.. Men får ikke gnist..

Har koblet den tynne gul/røde og den blåe i lag på sikringen som går til f.eks blinklysreleet som får strøm på hakk 2 og 3 på tenningen. Den gul/blåe ledningen koblet jeg på kontaktstykket på torpedoveggen (på den gul/blåe ledningen, som er fra startern ja?)

Hvor har dere koblet dere på signal og strøm fra sikring?

Alt annet er ferdig koblet og fungerer, som vil si at bensinpumpa pumper som f...

Får 0,3 v mellom pin 2 og 4 på tenningsmodulen (mens i haynesboka stod det at jeg skulle ha batterispenning(12v?)) og er varierende spenning på alt fra 0-2 volt mellom pin 5 og jord mens jeg kjører den på starteren (har også prøvd å bytte tenningsmodulen). Men får ikke strøm fram til coilen, og den skal fungere, og den har rett motstand i seg.

Noen som har tips om hva som kan være galt?

Mistenker egentlig noen av de 3 ledningene som jeg har koblet sist, som er den gul/blåe, som skal ha signal fra starter, eller de to andre ledningene (blå og gul/rød) som er koblet på sikring 4 fra bunnen.

Kan tenningshjernen være deffekt? Har chippet bensinhjernen, og bensinpumpa funker som den skal, som vil si starter når motoren går rundt og stopper 2 sec etter den har stoppa å gå rundt..

 

Ble litt mye å lese, men prøvde affal å forklare så godt som mulig :)

Hjelp mottas med MEGASTOR takk ;D

 

Mvh Tor

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd diverse ting og tang...

Har bytta tennmodul, kobla om kablene sikkert 20 ganger for å se om det ble noe bedre.. og i tillegg har jeg testa 12v direkte på coilen, men da "jobber'n mot seg" altså den tenner når stemplet er på vei opp? eller noe sånt, starteren klarer i allefall ikke å dra den rundt, alt bare stopper, også "fiser" den på en måte, kan det komme av f.eks at reg. reima har hoppa slik at eksosventilen ikke er skikkelig stengt når den tenner f.eks, og at eksplosjonen da kommer seg ut av eksosventilen?? elr at den tenner på feil tidspunkt( når stemplet ikke er oppe mot toppen)??

 

Er da vel noen her som har koblet en fk i 240.. Hvor koblet dere dere inn med forvarmingen av lambdasonden(som blir varm), og den blå ledningen (som er til coilen?)?

Dessuten skjer det noe annet muffens.. Skal det komme 12v fra den gul/blåe ledningen som skal sammens med kabelen fra tenningslåsen til starteren? eller skal denne få 12 v fra den kabelen?

For den GIR 12 v når tenningen er på hakk 2 og 3, og den spenninga kommer vel fra enten den blå, eller den gulrøde som har strøm på hakk 2 og 3.. ?

 

Hoff.. litt frustrert nå..

På ledningsnettet er det på en måte to uttak for coil, ett med etpar runde plugger som man skal stappe inn i noe, slik som den pluggen på diagnosetestern også et par ledninger som er rød/hvit og blå... Kan det være at noen har leket seg med nettet og gjort noe slik at alt blir tullball tror dere?

Skal det komme 12v fra den blå ledningen, og den rød/hvite være minus? for det kommer 0,12 volt fra både den rød/hvite og den blå nå..

 

hmm..

Takker for all hjelp!

Mvh Tor

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal være 12v inn på coilen ja,den blåe ledningen.

 

På nettet har du en egen kontakt som forøvrig kun finnes på nyere 240 ved coilen.

 

Den ene ledningen er blå-den skal ha 12v inn

Den andre er rød og hvit-den skal vel gå inn til turtellern.

 

 

blå=strøm

rød/hvit=pulserende jordesignal som igjen gjør at coilen gnister.

 

Jobber imot seg selv sier du? montert svinghjulet rett da?

 

i og med at pumpene starter,så er det iallefall liv i innsprøytningshjernen.

 

synd jeg ikke har skjemaet her,for det finnes et feilsøkingskjema som lett viser hvilke pinner inn på hjernene som skal ha strøm.

 

 

Rett meg om jeg er på bærtur nå,mange fyllekvelder siden jeg holdt på med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg skal altså koble + på den blå ledningen som har sånn kontakt på seg, som ligger ved coilen? I tillegg til den blå inne i bilen som skal ha spenning på hakk 2?

Ble fylla i kveld så får prøve i morgen!

For å få motoren i ødp så setter man kammen på merket sitt hvis alle merkene på de andre drevene stemmer ja? Btw, så satte jeg svinghjulet med oppholdet MOT starterhullet når sylinder 1 var på topp, hadde ett lite skujern inn i tennplugghullet og sjekka..

Men i haynesboka stod det 180 grader motsatt? ?

 

Forresten, skal merkene på drevene alltid være på samme merke/posisjon som på reima? Uansett om motoren går rundt? For tror faktisk den har hoppa etpar hakk på kammen, da merket på reima til kammen står to hakk til høyre for merket på kamdrevet..

 

Jaja.. får vell bare prøve og feile litt i morgen da ;D

 

Mvh Tor

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du må koble strøm på den blåe ja,men er sannelig ikke sikker.

 

Har du montert svinghjulet som du sier,så erdet riktig montert.

 

 

Da ble det faen meg start folkens :D

Skulle være 12v på den blå for å få spenning til coilen ja!

Og grunnen til at den "jobba mot seg selv" var at fordeleren stod feil.. Satte motoren i ødp og tok av fordeler lokket, og da peka rotoren mot syl nr.3 så satte den riktig og gikk inn, vridde om nøkkelen og vrom :D

Fungerer helt fint fram til nå! har ikke fått testet alt ennå da, siden jeg har "håndgass" ^^ men den gikk nå ganske så bra i 1 gir ;D

 

Takk for hjelpen folkens og spes takk til deg maxis ;)

 

Mvh Tor

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en kort gasswire til b230f fra 240 liggende?

Litt risikabelt, slitsomt og ukontrollerbart å bruke håndgass gjennom ruta ^^

Den er vel endel kortere den gasswiren? Også er selve wire'en lengre enn hylsa på de andre forgasser motorene?

Send pm hvis du har, eller vet av en nettside hvor jeg finner den!

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår