Gå til innhold

Hva slags gjengesystem er det i B20?

Ranger emnet


svein-ivar

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier. Hva slags gjengesystem er det i B20?

 

Mener at de gikk over til metriske gjenger på begynnelsen av 1970-tallet. Var i utgangspunktet fristet til å si 1974, men så erindrer jeg at det skjedde en endring i ett eller annet rundt 1971 også. KG vet dette, og sikkert mange her på forumet også.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at de gikk over til metriske gjenger på begynnelsen av 1970-tallet. Var i utgangspunktet fristet til å si 1974, men så erindrer jeg at det skjedde en endring i ett eller annet rundt 1971 også. KG vet dette, og sikkert mange her på forumet også.

 

 

tror nok det stemmer bedre med 1974, kansje noe annet innimellom, men det er vel fortsatt tommer på B20 selv om det er 240... så der er det vel lett blanding.

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok det stemmer bedre med 1974, kansje noe annet innimellom, men det er vel fortsatt tommer på B20 selv om det er 240... så der er det vel lett blanding.

 

Titter litt i KG-katalogen nå. Bortsett fra at veiv, råder og svinghjul har andre bolter fra 1974 så fremgår det ikke om de har metriske- eller tommemål. Av bilder ser jeg at svinghjulsboltene har finere gjenger til 1973. Det fremgår også at boltene som fester trykkplata til svinghjulet var 5/16" opp til 1973 og M8 deretter. Også tiltrekningsmomentene ble forandret ved innføring av andre dimensjoner. Ikke lett å bli klok på dette her...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere generasjoner med B20 liggende men har egentlig ikke tenkt over det. stemmer at det er finere gjenger til svinghjulet.

skal ta en titt på 74 modellen og sjekke om det er andre bolter på resten. ble litt usikker på hvordan det er med lager bukker og råder med bolter og gjenger.

 

Men kan hvertfall si at på min 72/73mod er det kun tommer, men kan hende de gikk over til metrisk når de bytta til den 8 bolta veiva.

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår