Gå til innhold

Lydisolering av V40, mindre veistøy

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig plass, men prøver her. Har en 2001 Volvo V40 som jeg har litt lyst til å få lydisolert litt bedre. Tenker da på å få mindre veistøy, og ikke på demping for stereo. Bilen er ikke så værst dempet fra før av, men kunne tenke meg enda mindre veistøy. Er endel rumling og slikt fra dekkene nå. Har også en irriterende rumle lyd som kommer fra ca 60 km/t og oppover. Noen som har noen tips til støydemping her? Er det mye hjelp i det? Hva bør jeg isåfall bruke til lydisolering?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støydemping er fint enten man skal dempe støy fra bilen eller fra skrangling dersom stor stereo er montert.

 

Jeg ville først ha byttet dekk og sett om dette hjalp. Jeg vet at dette er en større kostnad enn å støydempe men selve jobben er MYE enklere og kan kanskje hjelpe deg langt på vei.

Michelin er et godt alternativ!

 

Støydemping med et lag dempemateriale over alle karosseriflater vil senke støyen med 2-5 dB.

Tenk da at 3dB er en halvering av lydstyrken.

 

Jeg har støydempet biler som ikke har hatt noe annet enn en CD/radio og kunden har fått en bil som slipper inn mye mindre støy enn før = Fornøyd kunde!

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvering av lydstyrken ja, men 3db er den minste hørbare forskjellen et menneske hører.

 

Hører at flere skryter av tectylbehandling, bilen blir vesentlig stillere etterpå :)

 

Den tar jeg med en klype salt!

 

Kan ikke si at jeg har merket det på mine biler oppigjennom årene:hmmmmmmmmm:

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er allerede tectyl behandlet.

 

Vet ikke om det har så mye med dekkene å gjøre. Sitter ganske nye Nokian Hakka H foran som jeg har lest skal være rimelig støysvake. Bak sitter det Goodyear HydraGrip, vet ikke helt om de er like støysvake.

 

Vil det hjelpe merkbart å bare isolere mer rundt hjulbuene? Og er det veldig vanskelig å isolere rundt hjulbuen?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er asfaltmatter det som er best å bruke for å dempe veistøy altså? Eller er det heller andre typer matter jeg bør bruke? Lurte på om jeg skulle prøve meg på noe demping i til helgen, men har Bilxtra eller Biltema noe som kan brukes? Ser de har litt forskjellig på Biltema, som disse lyddempingsplatene, men disse er vel kanskje ikke så lett å bøye til. På bilxtra har de litt større utvalg, blant annet noe som vel er asfaltmatter, og to forskjellige typer isolasjonsplater som er på siste side i denne katalogen (PDF). Noen som vet noe om noen av de? Noe av dette som er brukendes. Ser de har noen i filt både på Biltema og Bilxtra, men disse er det vel ikke så lurt å bruke i bilen?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har selv dempet mer eller mindre en hel bil. Jeg gjorde det av to årsaker, både veistøy og bedre lydgjengivelse. Det jeg erfarte er at du fjerner 80% av all veistøy ved å dempe dørene dine skikkelig. De neste 10% klarte jeg å fjerne ved å dempe hele gulvet og alle hjulkasser, så hvis du vil ha mest for pengene tar du dørene :)

Den siste 10% er fra egne hjul, og er som tidligere bemerket her avhengig av dekk etc...

 

Hvordan jeg gjorde det kan du lese om her

Pioneer Reference Series

 

Bilen min

http://www.fmh.moo.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er støy fra egen bil jeg først og fremst vil bli kvitt. Rumlelyd eller hva man skal kalle det. Klarer ikke å finne ut hvor den verste lyden kommer fra, men kommer vel fra dekkene foran og/eller bak. Dekkene jeg har foran kommer veldig bra ut i tester med tanke på støy, og de bak skal heller ikke være så værst.

 

Men hjelper det noe å dempe dørene for å bli kvitt støy fra egen bil? Er vel heller andre plasser jeg må dempe da? Er det slik som disse jeg bør bruke til demping?

 

Er vel snart tida for piggdekk og nå, så kan jo se hvordan støyen blir da, men burde jo i hvertfall bli endel værre.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår