Gå til innhold

Datasprut og ting

Ranger emnet

Scout80

Anbefalte innlegg

Har satt i en '98 mod B230FT fra en 940 og satt på datasprutanlegg. Problemet er at den går helt forferdelig dårlig, ujevnt og bruker nesten 5 liter på mila!

Jeg har bytta coil, pluggledninger og plugger. Pluggene er forsåvidt til en '88 AT motor tror jeg, men det skulle vel ikke ha så mye i si?

Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så rart at den går litt ruskete med det forbruket nei :) må nesten være ny rekord det!

Dårlig gnist er ikke grunnen hvertfall..

Her må det nok justeres litt datasprut,og sjekke at alle innkommende verdier til sprutet stemmer!!

Har du org. BTR eller justerbar

Trenger ikke så voldsomt høyt bensintrykk med store nok dyser..

Bare kurante åpningstider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprutet heter Haltech F9 og gikk fint når jeg brukte det i den gamle AT motoren.

Men åssen justerer jeg det da? Koble til en laptop med en kabel jeg ikke har?:)

Du må få no instrumenter på motorn så du kan se åssen blandinga di er osv, du må ha kabel å laptop ja, er jo helt merklig at du i det hele tatt greier å fyre satsen m std tenningsanlegg om den bruker 5 liter på mila...

Hvem har mappa denna før da..?

Det du må gjøre er å få på et lambda meter og få justert bensintrykk og sjekke tenning. Så må du begynne å få justert den, sette opp dysedrivere osv...

Det du kan gjøre er å ringe Kai på KRB og bare komme opp med bilen til han så får han den til å gå for deg, eventuellt mappe hele greiene...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bare få klobbla seg inn på lambda sonden som han har i potta egentlig.. Den viser jo det som må til den.. Skulle jo tru at du kan se hva for no verdi den har med dataspruten. Kan iallfall det på alt annet av bil som jeg har vært borti som man kan koble opp diagnose på.

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bare få klobbla seg inn på lambda sonden som han har i potta egentlig.. Den viser jo det som må til den.. Skulle jo tru at du kan se hva for no verdi den har med dataspruten. Kan iallfall det på alt annet av bil som jeg har vært borti som man kan koble opp diagnose på.

Det er jo en smalbandslambda, må ha breibandslambda om en skal justere, dvs tall å justere etter ikke bare ei diode som lyser ritch eller lean...

Det er ikke no diagnose stikk på et datasprut, og det er ikke noe lambda tilkobla det med mindre en har en måler i bilen, noe han tydligvis ikke har..

Nytter ihvertfall ikke å begynne å justere en motor på gata selv om en ikke veit om man må ha data til det eller ikke for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekti.. Men han trenger bare å sette en lambda sonde inn i eksosanlegget å finne ut hvilke spenninger den gir fra seg når den er på lambda 1.. Også kan han justere seg ut fra det.. Vist det blir for mye ork å dra til et verksted for å stikke inn 4gass måler'n.. Det jeg ville fram til.. En lambdasonde er jo en lambda sonde.. Om det er en diode som viser forholdet, en analogt meter eller en skjerm kommer jo kunn ann på avlesings utstyret..

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekti.. Men han trenger bare å sette en lambda sonde inn i eksosanlegget å finne ut hvilke spenninger den gir fra seg når den er på lambda 1.. Også kan han justere seg ut fra det.. Vist det blir for mye ork å dra til et verksted for å stikke inn 4gass måler'n.. Det jeg ville fram til.. En lambdasonde er jo en lambda sonde.. Om det er en diode som viser forholdet, en analogt meter eller en skjerm kommer jo kunn ann på avlesings utstyret..

Man må ha breibandslambda utstyr om en skal justere på gata, det er et must for å si det sånn, man trenger både instrumentet og sonda, breibandslambda sondene gir fra seg helt annerledes strømmer enn en smalbandssonde, blir mye plunder uansett vil jeg tro om man skal begynne å lese av strømmer og overføre dem over til lambda verdi på fullt øs på 1.5kg trøkk på gata...

Greit at du kan dra på et verksted å justere motorn smooth på tomgang, men det er jo når man kjører og du får trykk det er vitalt å ha lambda utstyr i bilen for å ikks skrote motorn og det får du ikke på frirus i et verksted...

Er mange typer sonder, smalbandslambda som kun gir en indikasjon om den går feit som faen eller leant som f, nesten mere nøyaktig å lukte på eksosen enn å se på de diodene, så har du breibandslambda som er det du må bruke når du skal justere på gata, eller så bruker man Uego som er det beste, mye kjappere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

ojojoj for en diskusjon!

Men takk for innspill:p

Litt dyrt å kjøre bilen til KRB når jeg bor i rogaland og den bruker 5LPM.

Det som var gjort på den gamle motoren var at de hadde lasta ned en ferdig map og lagt den inn. Fungerte helt knirkefritt det, så er det noen som vet om steder det går ann å finne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider