Gå til innhold

318is tuning tips

Ranger emnet


speedyracing

Anbefalte innlegg

har en liten plan om og trimme min 318is m42 uten turbo / kompressor,

 

men trenger og vite hva jeg kan hente ut av motoren og stempler og veiv osv. hvor mye den tåler. og hvor jeg henter hk.

 

har også hørt at hvist jeg bytter veiva til en disel veiv stroker jeg den til en "2.0l"???

 

målet er og få ut 170hk - 200hk hva må til?

 

setter jeg for høye krav med 170hk - 200hk

 

får jeg kjøpt ferdig trimma topp til bilen?

og i så fall hvor?

 

og er det murlig og få godkjent med 170 - 200hk osv.?

Bmw 318D 2010 4D 

Bmw 520i 2000 Stv. (solgt)

Bmw 320i 4D 96 m-tech (solgt)
Bmw 318ic 03 (Solgt)
Bmw 318 is 95 (solgt
Bmw 518 i 84 (solgt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet egentlig ikke, men skulle tro at hvis du har "rundt" 190 hk (bare et eksempel) må du vel ha 325 bremser osv.. Altså noe som tilsvarer antall hester..

-1987 Bmw e30 "m3", prosjekt

-1987 Bmw e30 2 dørs banebil prosjekt

-1997 Toyota HiAce 2,4D Turbo arbeidshest

x1993 Bmw e36 318i, widebody prosjekt

x1991 Bmw e36 316 vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel fungere å godkjenne dette iogmed at karosseriet er godkjent for mye mer enn 318is motoren vil klare å levere. Ved å porte, bytte kamakslinger plane topp og øke kompresjon, kanskje større dyser og litt slikt bør det vel gå an å få no økt effekt ut av denne?

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å få 200 hk vil vertfall være et problem å få utav en 140hk motor uten bruk av turbo/kompressor.

 

Sier ikke at dette er umulig, men at det vil være utrolig dyrt og kreve endel mer arbeid.

 

Men det er sant som du sier med å bytte veiv, porte, trim kam, grenrør, alt dette kan medvirke til å få opp mot kanskje 150-270 hk kanskje. Tør ikke å påstå noe da det er svært få som pleier å trimme en 318is på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å få 200 hk vil vertfall være et problem å få utav en 140hk motor uten bruk av turbo/kompressor.

 

Sier ikke at dette er umulig, men at det vil være utrolig dyrt og kreve endel mer arbeid.

 

Men det er sant som du sier med å bytte veiv, porte, trim kam, grenrør, alt dette kan medvirke til å få opp mot kanskje 150-270 hk kanskje. Tør ikke å påstå noe da det er svært få som pleier å trimme en 318is på denne måten.

 

Skrivefeil?

-1987 Bmw e30 "m3", prosjekt

-1987 Bmw e30 2 dørs banebil prosjekt

-1997 Toyota HiAce 2,4D Turbo arbeidshest

x1993 Bmw e36 318i, widebody prosjekt

x1991 Bmw e36 316 vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ditt vedkommende er turtall veien til effekten du er ute etter. I tillegg til å øke fyllingsgraden/forbrenningstrykket/dreiemomentet mest mulig ved hjelp av portdesign, kamaksler osv må du sørge for at dreiemomenttoppen oppstår så høyt opp i turtallsregisteret som mulig.

 

Turtall utsetter de bevegelige delene for store belastninger, så de må tilpasses dette og gjøres lettere uten at det går ut over soliditeten.

 

I tillegg må du sørge for at ventilfjærene ikke når punktet for selvsvingning i det turtallsområdet du kommer til å bevege deg (8000 omdr). For å unngå dette blir det trolig aktuelt å bytte fjærer og deler av ventilmekanismen (titanretainere f eks).

 

Mellom 50 000 og 100 000 kroner må du nok regne med...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å få 200 hk vil vertfall være et problem å få utav en 140hk motor uten bruk av turbo/kompressor.

 

Sier ikke at dette er umulig, men at det vil være utrolig dyrt og kreve endel mer arbeid.

 

Men det er sant som du sier med å bytte veiv, porte, trim kam, grenrør, alt dette kan medvirke til å få opp mot kanskje 150-270 hk kanskje. Tør ikke å påstå noe da det er svært få som pleier å trimme en 318is på denne måten.

 

klar over at det er dyrt men kommer ikke til og finne "rimlige" løsninger og holdbare deler.¨

er vell ikke så vanlig måte og gjøre det på di fleste kjører på med turbo noe jeg synes er greit men hadde vært litt sjarm + litt sært og fått til 40hk - 60 +++ uten turbo

 

takk for svar :)

Bmw 318D 2010 4D 

Bmw 520i 2000 Stv. (solgt)

Bmw 320i 4D 96 m-tech (solgt)
Bmw 318ic 03 (Solgt)
Bmw 318 is 95 (solgt
Bmw 518 i 84 (solgt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ditt vedkommende er turtall veien til effekten du er ute etter. I tillegg til å øke fyllingsgraden/forbrenningstrykket/dreiemomentet mest mulig ved hjelp av portdesign, kamaksler osv må du sørge for at dreiemomenttoppen oppstår så høyt opp i turtallsregisteret som mulig.

 

Turtall utsetter de bevegelige delene for store belastninger, så de må tilpasses dette og gjøres lettere uten at det går ut over soliditeten.

 

I tillegg må du sørge for at ventilfjærene ikke når punktet for selvsvingning i det turtallsområdet du kommer til å bevege deg (8000 omdr). For å unngå dette blir det trolig aktuelt å bytte fjærer og deler av ventilmekanismen (titanretainere f eks).

 

Mellom 50 000 og 100 000 kroner må du nok regne med...

 

 

hvor stor belastnig tåler beveglige delene og hvem beveglig deler?? tenker du på og lette stempler osv? kan du være litt mere spesifik ?

 

50 000 til 100 000 k det synes jeg hørtes litt drøyt ut....

Bmw 318D 2010 4D 

Bmw 520i 2000 Stv. (solgt)

Bmw 320i 4D 96 m-tech (solgt)
Bmw 318ic 03 (Solgt)
Bmw 318 is 95 (solgt
Bmw 518 i 84 (solgt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsene er like på 318is som på 325. Men hvor lenge har bilen din hatt skilter i Norge? Blir jo litt kroner hvis den har vært under 10 år i landet.

 

bilen ble vell tatt inn i 96....

Bmw 318D 2010 4D 

Bmw 520i 2000 Stv. (solgt)

Bmw 320i 4D 96 m-tech (solgt)
Bmw 318ic 03 (Solgt)
Bmw 318 is 95 (solgt
Bmw 518 i 84 (solgt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel fungere å godkjenne dette iogmed at karosseriet er godkjent for mye mer enn 318is motoren vil klare å levere. Ved å porte, bytte kamakslinger plane topp og øke kompresjon, kanskje større dyser og litt slikt bør det vel gå an å få no økt effekt ut av denne?

 

ok

Bmw 318D 2010 4D 

Bmw 520i 2000 Stv. (solgt)

Bmw 320i 4D 96 m-tech (solgt)
Bmw 318ic 03 (Solgt)
Bmw 318 is 95 (solgt
Bmw 518 i 84 (solgt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sån jeg har tenkt nå er:

 

*porte og plane toppen

*kammer er kjøpt 15hk ca.

*større dyser

*k/n filter er kjøpt montert 2hk?

*bytte til disel veiv

*chip 10%??

*dbilas dynamic innsug +15ca

 

 

 

pris på porte plane toppe samt bytte dyser ? og hvor får jeg gjort det??

 

hvor får jeg best murlig chip til bilen??

 

noe mere jeg bør tillføyelista??

 

hva bør jeg bytte/forsterke??

Bmw 318D 2010 4D 

Bmw 520i 2000 Stv. (solgt)

Bmw 320i 4D 96 m-tech (solgt)
Bmw 318ic 03 (Solgt)
Bmw 318 is 95 (solgt
Bmw 518 i 84 (solgt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor stor belastnig tåler beveglige delene og hvem beveglig deler?? tenker du på og lette stempler osv? kan du være litt mere spesifik ?

 

50 000 til 100 000 k det synes jeg hørtes litt drøyt ut....

 

Jeg tenker i hovesak på stempler og råder, men også på ventilmekanismen. Ventilfjærer bør være så slappe som mulig uten å gå i selvsving. Dess tyngre ventildeler dess hardere fjærer må du ha.

 

Lengre slaglengde øker jo motorvolumet og dermed dreiemomentet, men reduserer motorens evne til å trives med høye turtall. Og da kommer ikke hestene sprutende likevel.

 

Legg merke til at jeg her har tatt utgangspunkt i ditt ønske om 200 hk. Jeg vil også føye til at mitt trimmingsforslag i verste fall er ganske slitsomt for daglig bruk, men kanskje den eneste måten å trimme en 1,8 sugemotor til 200 hk.

 

Du får føre regnskap, så ser du hvor dyrt dette blir til slutt ;)

 

sån jeg har tenkt nå er:

 

*porte og plane toppen

*kammer er kjøpt 15hk ca.

*større dyser

*k/n filter er kjøpt montert 2hk?

*bytte til disel veiv

*chip 10%??

*dbilas dynamic innsug +15ca

 

 

 

pris på porte plane toppe samt bytte dyser ? og hvor får jeg gjort det??

 

hvor får jeg best murlig chip til bilen??

 

noe mere jeg bør tillføyelista??

 

hva bør jeg bytte/forsterke??

 

En typisk måte å beregne effektøkning på. Selv om kam og innsug gir 15 hk hver seg, så er det ikke sikkert at effektøkningen blir 30 hk til sammen på disse. Bare ved de tiltakene du nevner ovenfor så kan det jo virke som om du får 50-60 hk hvis man legger sammen alle, og det tviler jeg sterkt på at du vil oppnå.

 

Er du sikker på at du trenger større dyser? Større dyser vil kun gi effektøkning hvis det i utgangspunktet er de som er begrensningen og det er ikke nødvendigvis slik i ditt tilfelle.

 

Porting av toppen er ikke noe du bør overlate til hvem som helst. Her er det viktig med et nøyaktig samspill mellom fløde og gasshastighet for høyest mulig fyllingsgrad. Likevel er det ikke ønskelig å ha høy fyllingsgrad kun over et snevert turtallsområde. Da blir bilen ganske slitsom. Den jeg kjenner her på forumet som har størst kompetanse på å lure ut ekstra hester over et bredt turtallsområde på n/a-motorer er Turboed1. Du kan selvsagt ta kontakt med han, men ikke våg deg å snike i køen slik at min topp havner bak deg i køen :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår