Gå til innhold

da va man uten lappen kansje

Ranger emnet


RMK_700

Anbefalte innlegg

hei, ble tadd i laserkontroll. 110 i 70sone. det er jo egentli tap av førerkort, men politiet ga meg først et forenklet forelegg på 7800 for fartovertredelse. så tokk det en halvtimes tid, så ringte de meg og sa at jg var nødd til og komme ned på politi stasjonen, for de hadde gjort en feil.

 

jeg dro ned med en gang og pratet med de og de sa følgende: vi har gjort en feil med og gi deg bot, du skulle egentli miste lappen, og juristen vårs har ikke godtatt at vi bare gir deg en bot så den boten du fikk blir anulert og du har to valg enten godta et nytt forelegg + tap av førerkort. eller ikke godta noe annet en at de indrar lappen min i 3 uker under etterforskinga av saken.

 

jeg godtokk at de indro den i 3 uker under etterforskinga. men saken er den. har jeg no mulighet til og slippe unna det og miste lapen siden de har gjort en feil, eller blir den feiln de har gjort bare lagt til sides og jeg blir overkjørt av de og politiet får bare skryt for og ha tatt enda en fartssynder, eller har jeg no mulighet til og beholde lappen og den gammle boten? noen som vet?

 

takk på forhånd

da va nybil handla inn, og kræsja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, ble tadd i laserkontroll. 110 i 70sone. det er jo egentli tap av førerkort, men politiet ga meg først et forenklet forelegg på 7800 for fartovertredelse. så tokk det en halvtimes tid, så ringte de meg og sa at jg var nødd til og komme ned på politi stasjonen, for de hadde gjort en feil.

 

jeg dro ned med en gang og pratet med de og de sa følgende: vi har gjort en feil med og gi deg bot, du skulle egentli miste lappen, og juristen vårs har ikke godtatt at vi bare gir deg en bot så den boten du fikk blir anulert og du har to valg enten godta et nytt forelegg + tap av førerkort. eller ikke godta noe annet en at de indrar lappen min i 3 uker under etterforskinga av saken.

 

jeg godtokk at de indro den i 3 uker under etterforskinga. men saken er den. har jeg no mulighet til og slippe unna det og miste lapen siden de har gjort en feil, eller blir den feiln de har gjort bare lagt til sides og jeg blir overkjørt av de og politiet får bare skryt for og ha tatt enda en fartssynder, eller har jeg no mulighet til og beholde lappen og den gammle boten? noen som vet?

 

takk på forhånd

 

Skryt får de vel neppe... Og de som gjorde tabba får nok bra kjeft av politijuristen/ledelsen sin.

 

Men du må nok bare finne deg i det. Hvis du blei målt til 110 i 70-sone, hadde du vel mellom 115 og 120 på speedometeret, og da kan du ikke si at du er veldig overraska over at førerkortet blir borte en liten periode...

 

Du kan gjerne klage på dem for at de gjorde ei lita blemme, men det unnskylder ikke at du kjørte alt for fort. Du får ikke strafferabatt bare fordi de rota litt. Du sliter like mye uansett, men du kan jo selvsagt sende et brev og klage din nød, så vedkommende politibetjent får litt kjeft.

 

Du ligger vel an til å måtte klare deg uten lappen i ca 6 mnd (får håpe for din skyld at du sniker deg akkurat under 6 mnd, hvis ikke må du kjøre opp på nytt) og til å måtte betale et forlegg på 10-12000. Kjipt...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, grensa går på 110, 106-110 3-6mnd

110-114 6-8mnd

 

Men dette gjelder optimale forhold også. Må være dagslys, oversiktlig vei,rette strekninger helst uten kryss.

 

Hvordan kan man oppnå strafferabatt?

Hvis man har er i næring der det kreves at du må kunne føre motorvogn eller lignende? hva tar de hensyn til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier ikke at jeg er overraska, men samtidig så mener jeg at det burde komme meg litt til gode det at de gjor en feil. (er jo selvfølgelig fordi jeg vil beholde lappen min da jeg må ha den i jobbsamenheng) men det unskylder selvfølgelig ikke det jeg har gjort. men alle vet jo hvor lett det er og trø litt ekstra på, spess når man har kjørt den samme strekka opp og ned 7-8 ganger på en kveld uten og se eller purken på den. men som sagt unskylder ikke meg.

 

men skal prøve og se om jeg kommer no vei på at de gjor feil

og vist jeg blir uten, søke etter benådning ;)

da va nybil handla inn, og kræsja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, grensa går på 110, 106-110 3-6mnd

110-114 6-8mnd

 

Men dette gjelder optimale forhold også. Må være dagslys, oversiktlig vei,rette strekninger helst uten kryss.

 

Hvordan kan man oppnå strafferabatt?

Hvis man har er i næring der det kreves at du må kunne føre motorvogn eller lignende? hva tar de hensyn til?

 

"Strafferabatt" kan man få dersom man avgir en uforbeholden tilståelse for det man er mistenkt/siktet for. Da SKAL retten ta dette i betraktning i formildende retning ved straffeutmåling.

 

For øvrig er det vanlig at det trekkes fra 20-30 % på hastigheten dersom hastighetsovertredelsen har skjedd i forbindelse med en ellers aktsom forbikjøring, men dette er ikke for strafferabatt å regne på samme måte.

 

Det er svært mange som tror at de må kunne føre motorvogn i jobben sin, men det er svært få som faktisk er avhengige av det. På nesten alle arbeidsplasser er det mulig å bli overført til en annen stilling i den perioden man er uten lappen.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier ikke at jeg er overraska, men samtidig så mener jeg at det burde komme meg litt til gode det at de gjor en feil. (er jo selvfølgelig fordi jeg vil beholde lappen min da jeg må ha den i jobbsamenheng) men det unskylder selvfølgelig ikke det jeg har gjort. men alle vet jo hvor lett det er og trø litt ekstra på, spess når man har kjørt den samme strekka opp og ned 7-8 ganger på en kveld uten og se eller purken på den. men som sagt unskylder ikke meg.

 

men skal prøve og se om jeg kommer no vei på at de gjor feil

og vist jeg blir uten, søke etter benådning ;)

 

Ja, for all del. Det er jo bare å prøve.

 

Det er selvsagt belastende for deg å først tro at du slipper unna med forenklet forelegg, for å så bli oppringt og fortalt at du mister lappen og får forelegg for forholdet. I første omgang hadde jeg bare tatt en telefon til politijuristen og forklart hvordan du opplever problemstillingen og at du vurderer å engasjere advokat, så skal du ikke se bort fra at han går med på å la deg slippe med forenklet forelegg, i og med at de har gjort en feil og for å slippe å dra saken for retten...

 

Dersom det ikke funker, kan du jo engasjere en advokat, men jeg tror ikke at du bør håpe på alt for mye.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. spesielt takk til "juristen" grunnen til at jeg er avhengig av lappen i jobben er det at jeg er maskingfører, og kjører veldig mye maskin etter vei. men finnes en løsning på alt som sagt :)

 

skal prøve det tipset med og ringe juristen i saken og prate med han. og skal holde tråden oppdatert med hvordan saken utvikler seg. :)

da va nybil handla inn, og kræsja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Strafferabatt" kan man få dersom man avgir en uforbeholden tilståelse for det man er mistenkt/siktet for. Da SKAL retten ta dette i betraktning i formildende retning ved straffeutmåling.

 

For øvrig er det vanlig at det trekkes fra 20-30 % på hastigheten dersom hastighetsovertredelsen har skjedd i forbindelse med en ellers aktsom forbikjøring, men dette er ikke for strafferabatt å regne på samme måte.

 

Det er svært mange som tror at de må kunne føre motorvogn i jobben sin, men det er svært få som faktisk er avhengige av det. På nesten alle arbeidsplasser er det mulig å bli overført til en annen stilling i den perioden man er uten lappen.

 

 

Er vel slik det funker. Har bare lest i avisen etc. om de som kvotere på at "jeg må ha lappen i næring".

Men stiller meg undrende til de som jobber som bilmekaniker?

Eller mister kanskje en del av sin stilling pga de ikke kan utføre den 100% i følge arbeidskontrakt. Tap av arbeidsinntekt etc etc.

Eller de som bor langt unna, tilbringer kanskje par timer på buss, ikke får henta barna, kjørt de, vært med hit og dit.

Altså i det hele: At å miste rettet til å føre motorvogn vil er til en stor belastning for en selv, familien, privat økonomi o.s.v

Virkninga av og miste førerkortet er blitt lidende og mistet sin betydning i det hele og store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe avhengig av lappen..er vel mange som liker å tro at det kan hjelpe dem men desverre er det ikke slik.

Er selv sjofør av yrke men det hjalp meg ikke mye når jeg ble lasermålt for noen år siden.husker ikke farta me ndet skulle i følge politijusristen føre til 3-6mnd inndragning av førerkort.

Jeg tok saken til retten av forskjellig grunner blandt annet det at jeg foretok en forbikjøring når jeg ble målt og de tok hensyn til dette samt andre faktorer når dommen ble avsagt.

 

grunnet forbikjøringen og at jeg ble målt på en oversiktlig strekke uten avkjørsler og autovern på begge sider samt lav trafikktethet fikk jeg den laveste straffeutmålingen som var mulig i forhold til strafferammen (3md) men at jeg samtidig ble fri for jobb ble det ikke tatt hensyn til.(dommeren mente at jeg burde være mere redd for lappen min når jeg "levde" av den og kjøre deretter)

men når boten ble fastsatt ble den redusert på bakrunn av manglende inntekt.

 

ville ikke håpe på for mye om jeg var deg men samtidig så er det jo lov å prøve seg.

 

lykke til :)

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk lov til å fortsette å kjøre maskiner på maskinførerbeviset mitt samt truck og moped.

 

Jeg ble ikke fradømt retten til å kjøre noe men fikk 3mnd inndragning av førerkortet mitt.

regner med det er likt i dette tilfellet også(men jeg kan jo ta feil).

 

er bare å spørre juristen som har saken.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk lov til å fortsette å kjøre maskiner på maskinførerbeviset mitt samt truck og moped.

 

Jeg ble ikke fradømt retten til å kjøre noe men fikk 3mnd inndragning av førerkortet mitt.

regner med det er likt i dette tilfellet også(men jeg kan jo ta feil).

 

er bare å spørre juristen som har saken.

 

Hvordan var din sak, jeg tenker på hastighet og forholdene ellers ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår