Gå til innhold

Problem med ettertenning

Ranger emnet

steinar

Anbefalte innlegg

Jeg har en golf 2 fra 86 og har problemer med ettertenning.

Hver gang jeg slår av motoren så ulmer den et par sekunder før den dør - ofte med en avsluttende kjempesalutt ut av eksospotta.

Jeg har fått tips om at dette kan være problemer med tenninga og at dette må justeres av noen som kan dette med en tenningslampe.

Noen andre mener det kan være at motoren får falsk luft fra manifolden (eller en pakning der).

Hva er gode ideer for feilsøking og lokalisering av problemet ? De to forslagene over er bare gjettinger på telefon fra noen jeg kjenner - og må ikke tas for god fisk!

Jeg har ikke noe særlig peilig men kan det være mulig og tette luftfilteret mens motoren står på tomgang, så hvis den da fortsetter å ulme gå for at den får falsk luft - og hvis den stopper er det noe annet?

Eller er dette som å hive bensin på bålet? :-)

Alle forslag tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Asim

Kjører du på 95blyfri? Hvis tilfelle... bytt til 98super eller prøv 98blyfri.

Hvis det fortsatt er ettertenning må nok tenning justeres?

Hvordan er tomgang? Er den for høy kan det være en medvirkende årsak.

:)

Jeg kjører på 95 blyfri ja - men det hadde hun dama jeg kjøpte bilen av kjørt på i fem år og det er først de siste månedene den har hatt denne ettertenninnga. Hun sa også at den har kommet gradvis.

Tomgangen er nok relativt høy ja - jeg har ikke noe turteller på bilen så jeg vet ikke nøyaktig hva den står på men når jeg står i 1 gear så kan jeg bare slippe clutchen og så kjører den.

Har tenkt på og få justert forgasseren - men er dette noe jeg skal leke med når jeg ikke helt vet hva jeg vil? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama har også en Golf II 86 1.8 med ettertenningsproblemer.

De ble i følge hun mindre men ikke borte etter jeg skiftet en sprukken slange inn fra gasseren og skiftet luftfilteret.

Sprayet startgass rundt gasseren for å finne lekasjen.

Prøvde å justere tenning også men fant da faen ikke noen merker på remhjulet jeg kunne bruke mot pilen på dekselet.

Ellers så har (drit)bilen en lei tendens til å kveles når den er kald.

Litt for mye gass og den kveles.

Virker som om automatsjoken ikke fungerer.

Går det å bygge om denne til manuell ?

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by [dEvil]

nei fordeleren sitter fast med en bolt.. slik at den kan vries... er slik med alle fordelere!! prøv dette.. bare løs skruen og prøve og justere når bilen står på tomgang..

mvh

john håvard

For noe tull.... IKKE gjør dette... man kan vel aldri klare å justere tennignen på øret. 1mm på fordeleren er ofte 2-4grader.

Tennings merket på golf finner du ved å fjerne en grønn propp på girkassehuset. Da ser du en pil, og på svinghjulet er det 0- merke og en strek. Streken angir tenningsmerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Asim

For noe tull.... IKKE gjør dette... man kan vel aldri klare å justere tennignen på øret. 1mm på fordeleren er ofte 2-4grader.

Tennings merket på golf finner du ved å fjerne en grønn propp på girkassehuset. Da ser du en pil, og på svinghjulet er det 0- merke og en strek. Streken angir tenningsmerke.

det går helt fint å vri fordeleren for å stille tenninga. Du merker fort når du er på bærtur, for å si det sånn.

Men ad ettertenning på 2e2 gasserene, så er dette ofte på grunn av 3 punkts dåsa som ikke trekker seg helt inn når bilen stoppes. Da holder den oppe gasspjeldet, og vips så går bilen av seg selv.

Kan også være at den suger luft her og der, sjekk med startgass.

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider