Gå til innhold

Hopper ved igangkjøring

Ranger emnet


oystein1988

Anbefalte innlegg

Hei...

 

De siste dagene har bilen begynt å "hoppe" veldig når jeg skal kjøre igang f.eks ut av kryss. Det gir seg ikke før jeg trykker inn clutchen og slipper den på nytt veeeldig rolig. Hva kommer dette av? Det er ikke så veldig lenge siden jeg kjøpte bilen, og de første dagene syntes jeg å merke at clutchen var merkelig.

 

Et eksempel: Hvis jeg ruser motoren, og slipper clutchen (i en ganske lav hastighet) så er det akuratt som jeg holder den halveis inne, altså den slurer en del, helt til den går tilbake til vanlig igjen... Litt vanskelig å forklare, men det er som om jeg skulle sluret veldig, istedet for å at den skulle rykket til i bilen og tatt tak med en gang.

 

 

Det er vel bare clutchen som er slitt? Litt redd pga den "hoppinga" har ikke opplevd det med en slitt clutch før.

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare snakk om å stramme den clutchen litt da? Altså wieren? Uansett,vi har en Mercedes 85-mod den hopper også på clutchen innimellom, det er skjeiv slitasje som gjør det på den ihvertfall. Varierer med været så man lærer seg liksom å vite når man må passe på det=P Fadern spurte en bekjent mekaniker han sa bare la det være, bytte clutch er ikke store vitsen.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

 

De siste dagene har bilen begynt å "hoppe" veldig når jeg skal kjøre igang f.eks ut av kryss. Det gir seg ikke før jeg trykker inn clutchen og slipper den på nytt veeeldig rolig. Hva kommer dette av? Det er ikke så veldig lenge siden jeg kjøpte bilen, og de første dagene syntes jeg å merke at clutchen var merkelig.

 

Et eksempel: Hvis jeg ruser motoren, og slipper clutchen (i en ganske lav hastighet) så er det akuratt som jeg holder den halveis inne, altså den slurer en del, helt til den går tilbake til vanlig igjen... Litt vanskelig å forklare, men det er som om jeg skulle sluret veldig, istedet for å at den skulle rykket til i bilen og tatt tak med en gang.

 

Det er vel bare clutchen som er slitt? Litt redd pga den "hoppinga" har ikke opplevd det med en slitt clutch før.

 

 

Hvilken bil har du ? kan også komme av slakk i drivverk/overføring!

MB 190E 2.3 16v -85

MB 307D -87

Polaris IQ 800 -08

 

LFS drifter, Founder Of World Wide Drifters

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøver ikke jeg å være sånn kjempelur her, for jeg tror ikke jeg vet så veldig mye om hva som forårsaker det, men har en Omega 3000 også, der har vi megabajse slark i drivverket, og den hopper ikke på clutchen, den slår dæ i ryggen med stor kraft hvis du kjøre små smale svingeveia og slippe opp gassen før svingen pga slarken, men hopper ikke ellers.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil har du ? kan også komme av slakk i drivverk/overføring!

 

BMW e36 318... er ikke slark tror jeg, fordi hvis jeg kjører i andre gir eller høyere og slipper gassen for å trille, deretter for så å gasse på igjen er det nesten ikke noe rykk... Skjer bare ved hard aksellerasjon i 1 og 2 gir...

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk girkasseoppheng/motorfester.

hvis det er slakk i kryss på mellomaksel eller slakk mellom pinjong og kronhjul vil du høre et smell når du setter i gang i 1.gir eller girer ned fra f.eks 3 til 2 gir, du vil ikke få nevneverdig hopping.

vil tippe det er clutchen som er synderen her, på lamellplata har du noen fjærer i hjertet på lamellplata og mellom de to lamellsidene som skal sikre rolig igangsetting og absorbere den asymetriske gangen motoren har, de slites og mister sin hensikt etter xxxxxxkm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk girkasseoppheng/motorfester.

hvis det er slakk i kryss på mellomaksel eller slakk mellom pinjong og kronhjul vil du høre et smell når du setter i gang i 1.gir eller girer ned fra f.eks 3 til 2 gir, du vil ikke få nevneverdig hopping.

vil tippe det er clutchen som er synderen her, på lamellplata har du noen fjærer i hjertet på lamellplata og mellom de to lamellsidene som skal sikre rolig igangsetting og absorbere den asymetriske gangen motoren har, de slites og mister sin hensikt etter xxxxxxkm

 

Jepp, regner med det er clutchen da altså. Fordi den er veldig tight og fin i giret ellers... Bare nå de siste dagene den har blitt hoppende. Og de 2 måndene jeg har hatt bilen har den sluret hvis jeg gir på turtall og slipper clutchen litt hardt på vei ut fra rundkjøring feks. Tar for lang tid før turtallet er tilbake på normalt, og clutchen har "festa" seg igjen, hvis du skjønner hva jeg mener.

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår