Gå til innhold

Bil stjælt/ødelagt uten for verksted ?

Ranger emnet


P.S.P

Anbefalte innlegg

Hei lurer på hvilket ansvar verkstedet har ang. bilene de har inne ?

 

Hadde time kl 12.00 i går hos Audi & Vw verksted for firehjulskontroll.

Trudde jo at bilen da skulle inn i 12-1 tiden men der tok jeg kraftig feil og fikk ikke beskjed om dette.

Satt å ventet helt til kl 16:00 når de stengte.. ikke en eneste telefon...

Vinduet på bakdøren har en tendens til å dette ned ett hakk da den ikke er satt helt 100% sammen.

Synes det er litt rart at de ikke opplyste om at den skulle stå ute over natten..

 

Så jeg lurer da på hvilket ansvar verkstedet har hvis noen bryter seg inn i bilen når den står rett utenfor verkstedet ?

 

Er litt frustrert da jeg ikke fikk beskjed om dette :uhhmmwhat?:

/ Audi 90 2.3E Quattro \

 

Quattro + Diff. Sperre bak + Finnmarks Vinterføre.. Trenger jeg å si noe mer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lurer på hvilket ansvar verkstedet har ang. bilene de har inne ?

 

Hadde time kl 12.00 i går hos Audi & Vw verksted for firehjulskontroll.

Trudde jo at bilen da skulle inn i 12-1 tiden men der tok jeg kraftig feil og fikk ikke beskjed om dette.

Satt å ventet helt til kl 16:00 når de stengte.. ikke en eneste telefon...

Vinduet på bakdøren har en tendens til å dette ned ett hakk da den ikke er satt helt 100% sammen.

Synes det er litt rart at de ikke opplyste om at den skulle stå ute over natten..

 

Så jeg lurer da på hvilket ansvar verkstedet har hvis noen bryter seg inn i bilen når den står rett utenfor verkstedet ?

 

Er litt frustrert da jeg ikke fikk beskjed om dette :uhhmmwhat?:

 

De har vel ikke noe mer ansvar for bilen din når den står utenfor verkstedet enn et parkeringsselskap har når du parkerer på parkeringsplassen deres.

 

Det blir noe annet dersom de har gitt deg en garanti/forsikring mens bilen din står der.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om du leverer en PC til reparasjon, og den blir stjålet fra verkstedet, så ville jo jeg regnt med at det var deres problem... Saken er jo egentlig identisk med bil på verksted.

 

Ja, hvis du leverer inn PC-en, har verkstedet ansvaret. Men hvis du setter PC-en utafor døra og forventer at de passer på den, tar du nok feil...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men enn hvis de ikke opplyser om at bilen skal stå utenfor verkstedet over natten ?

 

Hadde avtale 12:00 den 3okt. ble spurt om de skulle ringe meg når den var ferdig.

Så jeg svarte jo ja da og gav ham mobilnummeret mitt.

Fikk ikke noe telefon den dagen så jeg begynte nu å lure litt så ringte jeg dagen etterpå å spurte hva de holdt på med.

 

Ville bare vite hvilke rettigheter jeg har ang. dette.

 

Vet jo at når du har bilen på verkstedet og skal bytte noe f.eks og de finner ut at en annen del er ødelagt og bør byttes så er de pålagt å spørre eier om han vil at de skal bytte delen.

/ Audi 90 2.3E Quattro \

 

Quattro + Diff. Sperre bak + Finnmarks Vinterføre.. Trenger jeg å si noe mer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men enn hvis de ikke opplyser om at bilen skal stå utenfor verkstedet over natten ?

 

Hadde avtale 12:00 den 3okt. ble spurt om de skulle ringe meg når den var ferdig.

Så jeg svarte jo ja da og gav ham mobilnummeret mitt.

Fikk ikke noe telefon den dagen så jeg begynte nu å lure litt så ringte jeg dagen etterpå å spurte hva de holdt på med.

 

Ville bare vite hvilke rettigheter jeg har ang. dette.

 

Vet jo at når du har bilen på verkstedet og skal bytte noe f.eks og de finner ut at en annen del er ødelagt og bør byttes så er de pålagt å spørre eier om han vil at de skal bytte delen.

 

Skjønner ikke, med beste vilje, hva i all verden det siste der på noen som helst måte skulle kunne ha det minste med saken å gjøre...

 

Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen det er mulig at jeg misforsto deg litt innledningsvis. Dersom det er slik at du leverte nøkkelen til dem til avtalt og de lot bilen stå utenfor, levner det etter mitt syn ingen tvil om at det er verkstedet som har ansvaret, på lik linje som om de hadde tatt bilen inn i verkstedet.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke, med beste vilje, hva i all verden det siste der på noen som helst måte skulle kunne ha det minste med saken å gjøre...

 

Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen det er mulig at jeg misforsto deg litt innledningsvis. Dersom det er slik at du leverte nøkkelen til dem til avtalt og de lot bilen stå utenfor, levner det etter mitt syn ingen tvil om at det er verkstedet som har ansvaret, på lik linje som om de hadde tatt bilen inn i verkstedet.

 

Hehe det siste jeg skrev var for å få fram poenget med at de er pliktet til å si i fra om ting som ikke var "planlagt" for å si det slik.

-

Leverte fra meg nøkkelen til avtalt tid, og ble spurt om jeg ville at de skulle ringe meg når den var ferdig, gav mobil nummeret mitt til han og forlot butikken. Satt å stirret på telefonen helt til kl 1600 da de stengte og ingen telefon.

Tenkte da at de iallefall kunne ha ringt å sagt i fra om at bilen ikke var ferdig og at de skulle plassere den utenfor over natten. Slik at jeg evt. kunne komme ned å fjerne dyre eiendeler (frontplaten til cdspillern og slikt)

Men fikk ikke noe telefon fra dem.

 

Men da har jeg fått svar på det jeg ville ha svar på :)

Takk

/ Audi 90 2.3E Quattro \

 

Quattro + Diff. Sperre bak + Finnmarks Vinterføre.. Trenger jeg å si noe mer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Bmw 325 inne hos motorcompaniet i stavanger for mange år siden. bilen ble parkert utenfor av mekanikere på fredagskvelden og den natten var det innbrudd hos forhandleren, en jeep wrangler ble brukt til å kjøre ned veggen og ut av hullet stakk tyvene av med en jeep cheroke. under veggen lå halve bmw'en. Dette ble fikset opp av motorcompaniet. betalte ingenting og fikk leiebil.

Without a four wheel drive and a turbo it ain't worth a shit.

 

Abraham Lincoln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ansvar for parkerte biler utenfor verkstedet.

Heller ikke om nøkkel er mottat. Vandalisme kan jo foregå uavhengig hvem som har nøkkelen. MEN om en avtale mellom kunde/verksted ikke overholdes er det jo et brudd, men kan fort bli en tvist siden det er muntlig avtale. Ringe kunden når bilen er ferdig varierer fra verksted til verksted, og må som oftest bli bedt om å gjøre av kunde i forveien. Grunnet eksempelet her, der vinduet detter ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv time 3.10.07 kl 13.00 på Alta motor AS ( audi & vw). Hadde 4-hjulskontroll og skifte av servoreim. Fikk bilen utlevert ca 15:40. Så synes det er rart at du ikke fikk ut bilen før meg ettersom du hadde time en time før meg. Regner med at de kun har et apperat til 4-hjulskontroll...men rart at de tok min bil før din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at et verksted i Kristiansands-området brant ned til grunnen for noen år tilbake. Verkstedet hadde intet ansvar for bilene som var inne i eller ved siden av verkstedet, og deres forsikring dekket ikke de bilene som var inne i eller ved siden av verkstedet. Det endte faktisk med at de som ikke hadde brannforsikring selv, måtte dekket tapet selv.

 

Så med mindre du hadde gitt klar beskjed om at bilen måtte stå innendørs og fått aksept for dette, tror jeg ikke du juridisk har så mye å komme med. Det moralske ansvaret er selvsagt noe annet...

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette går nok på din forsikring, men du kan gjøre som meg da jeg fikk innbrudd i bilen utenfor ett verksted. Pga at bilen ble feilplassert da den egentlig skulle på ett annet verksted, fikk jeg kranglet meg til halv egenandel. Slik at de som feilplasserte bilen måtte betale halve egenandelen.

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår