Gå til innhold

fikk forelegg for kollisjon.

Ranger emnet


Gjest sicarlse

Anbefalte innlegg

jeg kolliderte for en tid tilbake. kjørte i ræva på en anna 240. dette var vel 23. mai. helt og holdent min feil, og vi involverte ordna opp med forsikring. politiet kom til stedet og avhørte meg.

 

nå, jævla lenge etter, får jeg et brev på agder politidistrikt der de sikter meg for uaktsom kjøring og ilegger meg 4000 i bot, eller 8 dager i fengsel.

 

fikk også beskjed om at jeg vill bli kalt inn til avhør ved en senere anledning.

 

grunnlag: onsdag 23. mai 2007 kl 1530 i sømsveien i kr.sand kjørte han personbil, med kjennemerke pp xxxxx uten å være tilstrekkelig hensynsfull, varsom og aktpågivende. han oppdaget for sent at bilen foran ham hadde stanset for å ta av til venstre, og kjørte inn i denne slik at det oppsto skade på begge kjøretøy.

 

 

kan jeg klage på at jeg ikke er blitt tatt inn til avhør? og vil dette eventuelt kunne hjelpe på saken?

 

"for overtredelsen ilegges De en bot til statskassen på KR4000 eller hvis boten ikke betales/inndrives, en straff av 8 dager i fengsel"

 

er det slik at jeg kan VELGE fengsel? hadde vært sabla greit, siden lærlinglønna ikke akkurat er den beste:)

 

kjipt at de må dra opp denne saken igjen nå. så lenge etter.

 

takk for all hjelp i et litt forbanna øyeblikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg kolliderte for en tid tilbake. kjørte i ræva på en anna 240. dette var vel 23. mai. helt og holdent min feil, og vi involverte ordna opp med forsikring. politiet kom til stedet og avhørte meg.

 

nå, jævla lenge etter, får jeg et brev på agder politidistrikt der de sikter meg for uaktsom kjøring og ilegger meg 4000 i bot, eller 8 dager i fengsel.

 

fikk også beskjed om at jeg vill bli kalt inn til avhør ved en senere anledning.

 

grunnlag: onsdag 23. mai 2007 kl 1530 i sømsveien i kr.sand kjørte han personbil, med kjennemerke pp xxxxx uten å være tilstrekkelig hensynsfull, varsom og aktpågivende. han oppdaget for sent at bilen foran ham hadde stanset for å ta av til venstre, og kjørte inn i denne slik at det oppsto skade på begge kjøretøy.

 

 

kan jeg klage på at jeg ikke er blitt tatt inn til avhør? og vil dette eventuelt kunne hjelpe på saken?

 

"for overtredelsen ilegges De en bot til statskassen på KR4000 eller hvis boten ikke betales/inndrives, en straff av 8 dager i fengsel"

 

er det slik at jeg kan VELGE fengsel? hadde vært sabla greit, siden lærlinglønna ikke akkurat er den beste:)

 

kjipt at de må dra opp denne saken igjen nå. så lenge etter.

 

takk for all hjelp i et litt forbanna øyeblikk:)

 

Usannsynlig stusselig at det har tatt såpass lang tid, men det kan for eksempel skyldes at politiet ikke har fått saken før nylig, fordi forsikringssselskapene har somla eller fordi han ikke har anmeldt deg før nå...

 

Ja, brudd på Vtrl § 3 er straffbart, og benyttes oftere og oftere for å straffe dem som ikke klarer å følge med i trafikken :-)

 

Nei, du kan IKKE velge fengsel. Dette er bare dersom man overhodet ikke har mulighet til å betale, og det er vel ikke tilfelle for din del. Du har sikkert en bil, sykkel, TV, stereoanlegg, klær eller andre eiendeler som staten kan tvangsselge for å kreve inn sine 4000 kroner. Så du må nok pent betale, med mindre du er personlig konkurs og ikke har en eneste eiendel ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker jeg tar det på avbetaling...

det er vel ikke noe renter eller noe slikt på dette?

 

det som er så dritt er at dette kommer et halvt år etter kollisjonen, og 4 mnd etter at saken var avslutta for begge parter. tydelig at de vil vise makt her.

 

takk for hjelpa i alle fall:) ordner seg nok, men blir så arg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker jeg tar det på avbetaling...

det er vel ikke noe renter eller noe slikt på dette?

 

det som er så dritt er at dette kommer et halvt år etter kollisjonen, og 4 mnd etter at saken var avslutta for begge parter. tydelig at de vil vise makt her.

 

takk for hjelpa i alle fall:) ordner seg nok, men blir så arg...

 

Det har ikke noe å gjøre med at "de" vil vise makt. Det har noe å gjøre med at du gjorde noe ulovlig, og det var at du ikke så deg for i trafikken, noe som førte til du kolliderte med en annen bil. Flaks for deg at det ikke stod en liten unge der :)

 

Når det gjelder avbetalinga, så tror jeg ikke det er noe renter på det, så lenge du betaler i tide.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner at du klager, men det er jo opplagt at du har brutt paragrafen om å vere "å være tilstrekkelig hensynsfull, varsom og aktpågivende"

 

Problemet her er jo ganske enkelt at Politiet tar tid, men selv om det tar tid så har du vel fortjent forelgget etter reglene.

 

Statens Innkrevingssentral er utrolig greie å ha med å gjøre. Du bare ringer dit og forteller at du ikke har råd til å betale bota du fikk i ett avdrag. (VENT! til du får GIRO fra Statens Innkrevingssentral !) Da spør de deg "hvor mye vil/kan du betale hver mnd?" og sier du 500kr så får du en rekning på 500kr hver mnd de 8 neste mnd. Du kan vel også velge forfallsdato tror jeg.

 

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår