Gå til innhold

Hva slags sertifikat?

Ranger emnet


Willander

Anbefalte innlegg

Hvordan sjekkes dette i praksis i bomringer/ferjer/osv?

Må man fram med vognkortet for å bevise hva den er regget som?

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse C1 hvis tillatt totalvekt er over 3500 kg.

Klasse B hvis tillatt totalvekt er 3499 kg eller mindre.

 

Tillatt totalvekt står i vognkortet.

 

Det er noen andre ulemper også med lasterbiler:

Dobbel takst i bomringer og ferjer.

PKK hvert år.

Fartssperre.

 

Om ikke fartssperre, så hvertfall maksimal tillatt hastighet på 80 km/t.

 

I tillegg hører jeg at man må medbringe minst 3 stk kjettinger i "den glatte årstid", samt at man må svinge innom vektkontroller og denslags dersom de er bemannet.

 

Videre har jeg forstått at det er strengere krav til avstand til forankjørende på kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500kg.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjipe med det er at man kan miste lappen ved å følge trafikken på veier i norge. (kjøre i 116 km/t i 100-sone).

 

mvh oddi

 

I stedet for å følge massen i 116 kan man sette standarden i 80... Funker alldeles utmerket. Gjør det selv hver dag i min sedate Chevrolet G30 :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke fartssperre, så hvertfall maksimal tillatt hastighet på 80 km/t.

 

I tillegg hører jeg at man må medbringe minst 3 stk kjettinger i "den glatte årstid", samt at man må svinge innom vektkontroller og denslags dersom de er bemannet.

 

Videre har jeg forstått at det er strengere krav til avstand til forankjørende på kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500kg.

 

Fartsperre innstilt på 90 km/h må man ha ja. Det står i Kjøretøyforskriften.

 

Det med kjettinger stemmer. 2 stk til drivhjulene og 1 stk til forhjul. Påbud om å svinge innom vektkontroller stiller jeg imidlertid tvilende til, hvor har du dette fra?

 

Det er vel ikke spesielle krav til avstand med lett lastebil (N2). Det har iallefall ikke jeg hørt noe om. 3-sekundersregelen finnes for øvrig ikke i lovverket. Det er vel §3 om generell aktsomhet som gjelder.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsperre innstilt på 90 km/h må man ha ja. Det står i Kjøretøyforskriften.

 

Det med kjettinger stemmer. 2 stk til drivhjulene og 1 stk til forhjul. Påbud om å svinge innom vektkontroller stiller jeg imidlertid tvilende til, hvor har du dette fra?

 

Det er vel ikke spesielle krav til avstand med lett lastebil (N2). Det har iallefall ikke jeg hørt noe om. 3-sekundersregelen finnes for øvrig ikke i lovverket. Det er vel §3 om generell aktsomhet som gjelder.

 

I kjøretøyforskriftens §47-1 første ledd kan det tyde på at du har delvis rett. Det står "som godkjennes fra 1. januar 2005" osv. Jeg får ikke mangel ved PKK på min 1990 Chevy Van G30, det er hvertfall et faktum.

 

Plikten til å oppsøke vektkontroller har jeg fra usikre kilder, dvs http://www.offroad.no. Der er dette temaet diskutert flere ganger, men jeg skal ikke banne på at det stemmer. La oss finne det ut!

 

3-sekundersregelen er vel bare noe vi lærer når vi tar lappen, men det er hvis jeg ikke tar feil likevel i lov eller forskrift nedfelt minimumsavstander til bilen foran. Mener grensa for førerkortbeslag går ved 0,5 sekunder og for forelegg ved 1 sekund med vanlige biler, og at disse er øket med et halvt sekund eller så på kjøretøyer med tillatt totalvekt over 3500 kg. Dette er kunnskaper jeg bærer med meg i mitt bakhode, så det kan jo tenkes at de er preget av nettopp det. La oss finne ut det også...

 

Nedenfor gjengis kjøretøyforskriftens kapittel 47 om hastighetsbegrensning:

 

Kap. 47. Hastighetsbegrenser

 

§ 47-1. Hastighetsbegrenser på bil

 

1. Bil i gruppe M2, M3, N2 og N3 som godkjennes fra 1. januar 2005 skal i henhold til direktiv 92/6/EØF, senest endret ved direktiv 2002/85/EF, være utstyrt med hastighetsbegrenser (e-merket) som tilfredsstiller kravene i direktiv 92/24/EØF, som senest endret ved direktiv 2004/11/EF.

 

Bil i gruppe N2, med tillatt totalvekt ikke over 7500 kg, og M2 kan etter 1. januar 2005 godkjennes uten hastighetsbegrenser dersom de bare skal benyttes til nasjonal transport. Bil som godkjennes etter dette unntaket må innen 1. januar 2008 ha montert hastighetsbegrenser i henhold til direktiv 92/6/EØF, som senest endret ved direktiv 2002/85/EF.

 

Bil som tilfredsstiller grenseverdiene i direktiv 88/77/EØF (euro-3 motorer) og som er registrert mellom 1. oktober 2001 og 1. januar 2005 skal ha montert hastighetsbegrenser i henhold til direktiv 92/6/EØF, som senest endret ved direktiv 2002/85/EF innen følgende datoer:

a) Bil gruppe N2 (lastebil)

- 1. januar 2006 for internasjonal transport

- 1. januar 2007 for nasjonal transport.

b) Bil gruppe M2 (buss) og gruppe M3 (buss) med største tillatte totalvekt fra 5 til 10 tonn

- 1. januar 2006 for internasjonal transport

- 1. januar 2007 for nasjonal transport.

 

2. Bil gruppe M3 med totalvekt over 10.000 kg og bil gruppe N3, registrert etter 1. januar 1988 og som ikke faller inn under punkt 1, skal i henhold til direktiv 92/6/EØF være utstyrt med hastighetsbegrenser (e-merket) som tilfredsstiller kravene i direktiv 92/24/EØF, som senest endret ved direktiv 2004/11/EF.

 

3. Følgende kjøretøy er unntatt for kravet om hastighetsbegrenser:

a) Bil som tilhører forsvaret, sivilforsvaret eller brannvesenet, utrykkningskjøretøy samt politiets biler.

b) Bil som av konstruksjonsmessige årsaker ikke kan kjøres med større hastighet enn det hastighetsbegrenseren er innstilt på.

c) Bil som brukes i vitenskapelig forsøk, etter samtykke fra Vegdirektoratet.

d) Bil som benyttes utelukkende til offentlig transport i tettbygd område.

 

4. Hastighetsbegrenser skal for bil i gruppe N2 og N3 være innstilt til maksimalt 90 km/h. Dette anses oppfylt dersom enten:

a) hastighetsbegrenseren justeres etter fabrikantens opplysninger om maksimal toleranse, slik at justert hastighet er maksimalt 90 km/h minus maksimal toleranse, eller

b) hastighetsbegrenseren justeres ved bruk av hastighetssimulator, slik at maksimal hastighet ikke overstiger 90 km/h.

 

Dersom maksimal toleranse ikke er oppgitt eller verkstedet ikke har hastighetssimulator, skal hastighetsbegrenseren justeres til 85 km/h.

 

5. Hastighetsbegrenser for bil gruppe M2 og M3 skal være innstilt til maksimalt 100 km/h.

 

6. Hastighetsbegrenseren skal være plombert mot uautorisert justering eller energiavbrudd. Spesialverktøy for montering av hastighetsbegrensere kan erstatte plombering.

 

7. Montering, justering og plombering, samt reparasjon av hastighetsbegrenser kan bare utføres av godkjent verksted for montering av hastighetsbegrenser, i henhold til direktiv 92/24/EØF, som senest endret ved direktiv 2004/11/EF.

 

8. Bilfabrikant kan likevel foreta montering, justering og plombering på nye biler i samsvar med direktiv 92/24/EØF, som senest endret ved direktiv 2004/11/EF.

 

9. Montering, justering kan foretas av utenlandsk verksted som nasjonalt er godkjent til å foreta montering av hastighetsbegrensere.

 

10. Bare verksted som er godkjent som monteringsverksted eller plomberingsverksted for fartsskrivere, kan godkjennes for montering av hastighetsbegrensere. Verkstedpersonale som foretar arbeid med hastighetsbegrenser skal av fabrikanten for vedkommende type hastighetsbegrenser ha fått opplæring i arbeidet.

 

11. Verkstedet må ha utstyr for montering av hastighetsbegrenser beskrevet av fabrikanten av vedkommende type hastighetsbegrenser.

 

12. Ved montering, justering og plombering av hastighetsbegrenser skal det på godt synlig sted i førerhuset monteres installasjonsmerke. Installasjonsmerke, som kan kombineres med installasjonsplaten for fartsskriver, skal inneholde følgende opplysninger:

a) verkstedets navn og adresse

b) justert hastighet

c) dekkdimensjon

d) dato for montering/reparasjon.

 

13. Etter montering/reparasjon av hastighetsbegrenser skal det utfylles kontrollkort, som skal ha følgende opplysninger:

a) fabrikant, samt kjøretøyets registreringsnummer

b) kjøretøyets kilometerstand ved montering

c) dekkdimensjon og rulleomkrets

d) hastighetsbegrenserens type og merke

e) justert hastighet

f) antall plomber

g) monterings/reparasjons dato

f) verkstedets underskrift og stempel.

 

Kortet skal oppbevares i minst to år, og skal kunne forevises regionvegkontoret eller politiet ved kontroll.

 

14. Regionvegkontoret er godkjenningsmyndighet for monteringsverksted for hastighetsbegrensere. Søknad om godkjenning som monteringsverksted for hastighetsbegrensere sendes regionvegkontoret. Søknaden skal vedlegges dokumentasjon fra fabrikant eller importør av vedkommende type hastighetsbegrenser om at verkstedet har nødvendig utstyr for montering av hastighetsbegrenser. Videre skal kopi av godkjenningsbevis for monteringsverksted eller plomberingsverksted for fartsskriver vedlegges.

 

15. Godkjent verksted vil få tildelt godkjenningsbevis og identifikasjonsnummer som vil være likt med nummeret for monteringsverksted eller plomberingsverksted for fartsskriver.

 

16. Ved opphør av verkstedet skal skriftlig melding sendes regionvegkontoret.

0 Endret ved forskrifter 30 sep 2004 nr. 1306, 16 nov 2004 nr. 1471, 7 mars 2005 nr. 222, 30 mars 2007 nr. 390.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern har hatt flere Chevy Van's og har nå en E350 Costumline, alle har vært uten fartsperre. Store amerikanske biler har alltid vært i denne familien, og ingen har sett en bil med fartsperre her. Så på kontrollseddelen i stad, og var ingen mangler om Fartsskriver/begrenser på PKK.

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

 

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis de er i tvil ;)
Regnet egentlig med det, ja.

Ser for meg at det blir en del "dette er en personbil, men vognkortet, det har jeg lagt igjen hjemme"-situasjoner rundt om.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet egentlig med det, ja.

Ser for meg at det blir en del "dette er en personbil, men vognkortet, det har jeg lagt igjen hjemme"-situasjoner rundt om.. :)

 

Selv bruker jeg å flørte meg gjennom til halv pris. Det funker forbløffende ofte. Tilogmed på menn...

 

Forøvrig regner jeg med at vognføreren sitter med en overveldende bevisbyrde dersom han hevder at vognkortet ligger hjemme. Dette skal ligge i motorvogna...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig regner jeg med at vognføreren sitter med en overveldende bevisbyrde dersom han hevder at vognkortet ligger hjemme. Dette skal ligge i motorvogna...
Selvsagt. Poenget var at det verste som kan skje er at man må betale det man egentlig skal betale, så man har lite eller ingenting å tape på å prøve.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår