Gå til innhold

900 turbo prob

Ranger emnet


bmW323turbo

Anbefalte innlegg

har problemer med min saab 900TI(steg 3) 97modell, den har gått 214 000km, topppakkninga røyk på 210 000km, men nå har bilen igjen bynt å ryke når jeg kjører, ikke hele tiden men noen ganger, ofte på lavt turtall men noen ganger hele tiden, den går tilsynelatende som den skal. tror ikke det er byttet turbo på bilen før, så kan være dette, eller kansje noe galt med topppakkningen igjen. noen som vet om saab merkeverksted i nordtrøndelag? evnt sørtrøndelag

*98"toyota hiace 2,4d arbeidsbil

*86"nissan prærie (solgt)

*97"saab 900 turbo intercooler

*86"bmw325i, *83"320i gts, *85"323i delebil

*82"volvo 240 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke uvanlig at kalde motorer ryker litt. hvis den ikke bruker olje eller kjølevæske er det neppe noe å bekymre seg for.

 

Misstenker du turboen kan du ta av slangen mellom turbo og innsug og se etter olje. Evnt. kan du ta ut et par plugger og se om de er sorte eller veldig lyse. de skal helst ha en lett brun farge hvis forbrenningen er sånn som den skal.

 

kommer ikke på flere tips jeg kan gi deg med de symptomene du nevner :)

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ta en telefon til saab eller speedparts da!! :P følg med kjøleveska. du kan jo sjekke med å la bilen gå litt. sånn at den blir varm. stoppe den å starte etter en liten stund så ser du om den ryker eller ikke. visst den ryker da er det vel topp pakninga som lekker litt. hvem skifta topppakninga?? 4000km var jo litt drøyt da! du ser jo å på oljen om det er vann i den eller ikke(på peilepinnen).

 

men som sagt før er det jo ikke uvanlig at biler ryker litt når de er kald! :)

 

 

lykke til.

-Bmw E36cab, Mercedes s124, Volvo 244

X Mercedes 190E 2.0D, SaaB 9000 Turbo 16v 1986, saab 900T -95, Toyota Hi-lux korta -83 3"BL og 33"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke brukt den noe serlig siden sist , men skal bruke den noen dager og sjekke olje plugger osv, men den har røket mere på varm motor enn kald motor.. (varmen på motoren er den samme hele tiden under kjøring-på måleren ved siden av speedon..)

*98"toyota hiace 2,4d arbeidsbil

*86"nissan prærie (solgt)

*97"saab 900 turbo intercooler

*86"bmw325i, *83"320i gts, *85"323i delebil

*82"volvo 240 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke brukt den noe serlig siden sist , men skal bruke den noen dager og sjekke olje plugger osv, men den har røket mere på varm motor enn kald motor.. (varmen på motoren er den samme hele tiden under kjøring-på måleren ved siden av speedon..)

 

kansje dumt å spørre nå siden du ikke har brukt den i det siste menhar du merka noe på kjølevannet?? nivået.

-Bmw E36cab, Mercedes s124, Volvo 244

X Mercedes 190E 2.0D, SaaB 9000 Turbo 16v 1986, saab 900T -95, Toyota Hi-lux korta -83 3"BL og 33"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke sett at det har minket nei. men dersom det er turboen som begynner å få det, har det noe å si om jeg kjører til det 'skjer noe' eller bør jeg sjekke det opp på verksted? hva kan eventuelt skje dersom jeg fortsetter å kjøre? bilen drar jo som den skal og alt virker normalt bortsett fra at den ryker endel, ikek alltid men noen ganger, spes når den er varm. og at det smeller i potta noen ganger på lavt turtall(feks nedover bakke i 5 gir og ingen gass, 60-70 da så smeller det noen ganger)

*98"toyota hiace 2,4d arbeidsbil

*86"nissan prærie (solgt)

*97"saab 900 turbo intercooler

*86"bmw325i, *83"320i gts, *85"323i delebil

*82"volvo 240 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sånn røyk iallefall:P ser sykt ut, men virker jo ikke som det er noe annet som er galt:/ noen som evnt har peil på hvor det er et saab merke verksted i nordtrøndelag eller sørtrøndelag

*98"toyota hiace 2,4d arbeidsbil

*86"nissan prærie (solgt)

*97"saab 900 turbo intercooler

*86"bmw325i, *83"320i gts, *85"323i delebil

*82"volvo 240 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår