Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
Lotus Elise Green Racing

Trimming av Elise

Rate this topic

Recommended Posts

Hei! Håper det finns noen bilkyndige her som kan gi meg tips om hvordan jeg best kan øke effekten på min Lotus Elise, har i dag ca 130 hk, ikke trimmet, bare effektanlegg(komplett) og åpent kn filter. Går bra: 0-100 på 5,5 sek (bilens vekt kun 690 kg....)

motoren er en 1,8 l k motor som finns i Rover

 

Ønsker ytterligere effektøkning! vil under 5 sek!

 

her er et alternativ:

http://www.turbotechnics.com/cars/elise.htm

 

men så jævla dyrt da!

 

Noen kompetente forslag? som er rimeligere?

post-2675-13804852463571_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

i et bilblad autofil? om to ulike turbomotorer som skulle passe "rett i" Lotus Elisen, den ene var visstnok en turbomotor som sitter i Celicaen?? den andre husker jeg ikke.

Men turbo er jeg usikker på, radiatoren i bilen min er foran, og den ligger vannrett, og ved montering av evt intercooler så kan jeg ikke fatte hvor den skal plasseres?? motorrommet er ganske trangt, og turboen utvikler vel enorm varme, så kjøling er vel et stikkord? Understreker at jeg ikke er noe særlig kyndig på dette feltet!

 

Hyggelig at du likte bildet, det er ikke meg som er avbildet i bilen, men den forrige eieren. Jeg er en "ansvarlig" mann på 39 år..*ler*.... men jeg har vært og testet den på Vålerbanen, den er helt rå å kjøre, går godt og suuuuuuger gjennom svingene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er i allefall 2 andre med elise her på forumet, så hvis du gir de litt tid kommer de nok med noen tips. Men en har allerede skrevet litt om dette.

mer power i elisen

 

 

Det du har lest om celicamotoren, vet jeg ikke noe om, men det samme motoren sitter jo i Toyota MR2 mk2 da. Som jo har midtplassert motor. I tilfelle autofil har rett, så er det i allefall mye pulver. Den skyver en celica på 1400kg 0-100 på rett under 6 sec.

Denne turbomotoren er levert med 242Hk i siste utgave, rev3. Den satt i Celica ST205 (den med runde lykter).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante tips du ga, med den turbomotoren du referer til ville det nærmest blitt sinnsykt å kjøre Lotusen..... tør ikke tippe 0-100 og toppfart da, men tror ikke mange andre biler her til lands ville matchet den da! *Ler*

 

Men allerede idag, originalt så er det mange biler som ikke har sjanse, spesiellt på bane mot denne bilen, denne artikkelen bekrefter dette:

 

http://www.sportcompactcarweb.com/features/0205scc_coblot/

Share this post


Link to post
Share on other sites
Originally posted by Ascona

 

Det er forøvrig imponerende hvor dårlig en sånn Celica ST205 går.

 

Sorry; skjønner ikke kommentaren din her? Vær oppmerksom på at bilen min veier kun 690 kg...... man kan jo tenke seg effekten på denne bilen HVIS muligheten er tilstede for å putte inn denne Celica motoren.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Originally posted by Ascona

 

Det er forøvrig imponerende hvor dårlig en sånn Celica ST205 går.

 

Jaha.. Spørs vel litt hva du sammenligner med det tenker jeg..

 

 

Men hvis det er tilfellet at en slik motor passer i elise, så kan det være aktuelt å sjekke ut http://www.ts-ogn.no .. Der er det mange som har erfaringer med denne motoren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Originally posted by Speeder

Denne turbomotoren er levert med 242Hk i siste utgave, rev3. Den satt i Celica ST205 (den med runde lykter).

Og i MR2 Turbo som du å skrev, fra 94.

Som igjen går en del bedre enn Celica'n ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

siden min mor heter Elise til mellomnavn fikk jeg et aldri så lite sjokk når jeg leste navnet på denne tråden :P :OP

 

må bare ellers si at det er knallfin bil du har der

 

husker det var noen som hadde en slik en like ved der hvor jeg bor...

en hardtop velogmerke som rakk meg til litt over kneskåla (go-cart feeling? )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Originally posted by duxx0

siden min mor heter Elise til mellomnavn fikk jeg et aldri så lite sjokk når jeg leste navnet på denne tråden :P :OP

 

må bare ellers si at det er knallfin bil du har der

 

husker det var noen som hadde en slik en like ved der hvor jeg bor...

en hardtop velogmerke som rakk meg til litt over kneskåla (go-cart feeling? )

 

Helt klart gocart feeling! bilen suuuuger i svingene, og aksen er rå, men som sagt ønsker enda mere skyv.... dette er kanskje en "sykdom"? *ler* mye vil ha mer...

 

Artig med mora di sitt mellomnavn; få henne til å kjøpe en Elise, så står det i stil..... så kan jo du låne bilen da! *S*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det vanlige på disse motorene er Piper eller Newman kammer, og portet topp, neste steg blir datasprut og throttle bodies. Ikke noe problem å ta ut over 200 hk av disse motoren hvis en vil.

 

Har lest masse om trimming av disse motorene i CCC. Vanlig motor i Elise, Caterham og MGF.

 

Med spjeldhus, datasprut, portet topp, kammer, nye råder og veiv har jeg sett at de har tatt ut 242 fra 1,8L versjonen (finnes i 1.4L, 1.6L og 1,8L)

 

Ta en titt her

 

QED

 

Minister

 

wilcox

 

Moto-Build

Alt du trenger å vite på et sted, Dave Andrews

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.